Hjelp meg finne nytt varmeelement

Hvis alt går etter planen nå så får jeg meg et av disse skapene fra Finn.no. Så jeg ender vel opp med å bygge meg et styreskap med den kontrolleren i tillegg til to sestos PID jeg har fra før som er i separate bokser nå. Så ryker jeg vel på noen knapper til pumpene .... så blir jeg sikker så jålete at jeg må ha en sånn nøkkel(ikke at jeg ser poenget med det...) så skal man vel ha en nødstopp knapp, en alarm, et voltmeter(eller hva det nå heter). Før jeg vet ordet av det sitter jeg og bestiller sånne små navneskilt til å ha over knappene også...

Ble en dyr tråd det her...
 
Nei drit for guds skyld i nøkkel og nødstopp, helt unødvendig. Forkludrende og mer arbeids-dingser. Du har vel en sikring til selve skapet, og brytere på skapet. Nøkkelstart og nødstopp er jalla. Sikkert noen som later som om bryggeriet er like viktig som en atomreaktor, men det er det jo ikke.
 
Nei drit for guds skyld i nøkkel og nødstopp, helt unødvendig. Forkludrende og mer arbeids-dingser. Du har vel en sikring til selve skapet, og brytere på skapet. Nøkkelstart og nødstopp er jalla.
Så lenge det er unødvendig så er jeg enig i det :)
 
ser heller ikke noen poeng med nøkkelstart. jeg monterer inn en sikkring, kobler sen en kontaktor over fasene som jeg styrer med en knapp. denne stryper da strømmen til mine SSR. egentlig unødvendig men ettersom jeg har deler liggende så bruker jeg dem.
 
I mitt skap så har jeg en sikring m/ jordfeilbryter, alt går ut fra denne. Hvis det ligger en feil etter skapet så har man jo også brytere for hvert enkelt ledd. Jeg har en "AUX" bryter som bryter ett uttak jeg har induksjonsplata på, og annet tjafs, samt egen for herms-element og pumpe.
 
Enig nøkkelbryter og voltmeter er unødvendig. Til dels også nødstopp. Jordfeilbryter kan derimot være en god ide.

Har en sånn kina-effektmåler, og må si at det var litt bortkastet plass, men den ser litt snasen ut, men ville ikke installert igjen, med mindre det hadde vært en skikkelig måler, men de koster ca 4000 kr +
 
ser heller ikke noen poeng med nøkkelstart. jeg monterer inn en sikkring, kobler sen en kontaktor over fasene som jeg styrer med en knapp. denne stryper da strømmen til mine SSR. egentlig unødvendig men ettersom jeg har deler liggende så bruker jeg dem.
Det er en god ide å ha kontaktor foran ssr. Dette fordi ssr slipper litt spenning gjennom hele tiden. Dessuten er det en ekstra sikkerhet ved feil på ssr.
 
Har en sånn kina-effektmåler, og må si at det var litt bortkastet plass, men den ser litt snasen ut, men ville ikke installert igjen, med mindre det hadde vært en skikkelig måler, men de koster ca 4000 kr +
Hvis man har litt lite tilgjengelig effekt så kan et amperemeter være en ide for å passe på at man ikke bruker for mye. Men ellers har det ingen verdi annet enn å være bling.
 
Trenger man alarm til noe? Ser alle har det i sine styringsskap. Jeg gadd ikke å lage det inn i mine styringsbokser som jeg bruker nå.

Siden jeg har et så stort prosjekt på gang så må jeg nesten spørre om kontakter i styringsskapet. Jeg kjører vel en sånn stor blå 3fas ut og inn til styring av kokeelementet. men alle andre duppeditter burde jo også ha en tilkobling gjerne under i skapet. Hva er det folk bruker? er kina greit? eller bør man go pro her?
 
Trenger man alarm til noe? Ser alle har det i sine styringsskap. Jeg gadd ikke å lage det inn i mine styringsbokser som jeg bruker nå.

Siden jeg har et så stort prosjekt på gang så må jeg nesten spørre om kontakter i styringsskapet. Jeg kjører vel en sånn stor blå 3fas ut og inn til styring av kokeelementet. men alle andre duppeditter burde jo også ha en tilkobling gjerne under i skapet. Hva er det folk bruker? er kina greit? eller bør man go pro her?

I mine øyne er det bare fancy fjas det og. Alle har jo noe man kan ta tiden med. Mobiltelefon f.eks. Den har du med deg så du hører alarmen, og ikke den som går av i bryggeriet når du ikke er der.

Powercon, ikke kina-versjon, de har jeg bestilt 1x av for å se, og det var helt latterlig.
 
Jeg kjører vel en sånn stor blå 3fas ut og inn til styring av kokeelementet. men alle andre duppeditter burde jo også ha en tilkobling gjerne under i skapet. Hva er det folk bruker? er kina greit? eller bør man go pro her?

Disse er fine til sensorer. Skrues fast, så de sitter godt.

GX16 Aviation Plug Male&Female Wire Panel Metal Connector 2/3/4/5/6/8/9 Pin 16mm | eBay


Og husker jeg riktig når du kjøpte en Topsflo TD5? Da er det kjekt med en 24v omformer i skapet som festes til din-skinne.

Din rail power supply 120w 24V power suply 24v 120w ac dc converter dr-120-24 | eBay

Jeg husker ikke strømforbruket på den pumpen, sannsynligvis er det nok med en mindre utgave enn den jeg linker til som er 5A.
 
Disse er fine til sensorer. Skrues fast, så de sitter godt.

GX16 Aviation Plug Male&Female Wire Panel Metal Connector 2/3/4/5/6/8/9 Pin 16mm | eBay


Og husker jeg riktig når du kjøpte en Topsflo TD5? Da er det kjekt med en 24v omformer i skapet som festes til din-skinne.

Din rail power supply 120w 24V power suply 24v 120w ac dc converter dr-120-24 | eBay

Jeg husker ikke strømforbruket på den pumpen, sannsynligvis er det nok med en mindre utgave enn den jeg linker til som er 5A.
Nei jeg har ikke den pumpen. Jeg bruker en chugger og en annen sak som jeg ikke husker navnet på.
 
Men hva er grunnen til at man skal bruke powercon eller noe annet kontra helt vanlige kontakter som passer til normale støpsler som jeg allerede har på pumper og elementer? Vil ikke normale støpsler gi en større fleksibilitet i bruken av styreskapet?
 
Men hva er grunnen til at man skal bruke powercon eller noe annet kontra helt vanlige kontakter som passer til normale støpsler som jeg allerede har på pumper og elementer? Vil ikke normale støpsler gi en større fleksibilitet i bruken av styreskapet?
Ja. Eneste grunnen til å bruke powercon er nok at de tar litt mindre plass. Det er nok mange som har kopiert designet til electric brewery.
 
Tilbake
Topp