Tråden for dumme spørsmål.

vurderer ny kjøler, bruker i dag kjølespiral. hadde tenkt oppgradere min brygger (fra bb30 til bb60) og lurer da på:
ny kjølespiral, eller motstrømskjøler eller platekjøler? har pumpe.
 
Var det eg også tenkte. Overgjæra, og står kaldt.

Nå er det vel ikke noen fare forbundet med det når det er på fat, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det der med flasker, i alle fall. Sjøl om gjæren er veldig lite aktiv ved lave temperaturer, så skjer det gjerne noe over tid. Det er en grunn til at du ikke skal skru igjen et tett lokk på et glass med gjær som du har satt i kjøleskapet.
 
vurderer ny kjøler, bruker i dag kjølespiral. hadde tenkt oppgradere min brygger (fra bb30 til bb60) og lurer da på:
ny kjølespiral, eller motstrømskjøler eller platekjøler? har pumpe.
Jeg vil ha gått for motstrømskjøler på en bb60 fordi tidsparing undre kjøling og de er lett å vaske når en vasker kokekjelen med pbw og bruke pumpe og det er slikk jeg vasker etter bryggedag
 
Det ser ikke helt riktig ut på bildet. Du har en pakningsskive og en flat skive. Mine skiver er tykkere, og gjenget med forsenkning til en o-ringspakning.
På din ser det ikke ut for at noe tetter mot gjengene. Mye tape vil trolig holde det tett... en stund...
da8035c5f086156fb612f98be570073a.jpg
Litt usikker på om jeg forstår deg rett. En komponent på bildene dine virker ikke å være lik, og det er bildet øverst til høyre, komponenten til venstre i bildet. Hvis det er gjennomføringen, så har min gjennomføring ikke forsenkning på seg. I hvertfall ikke som jeg har lagt merke til. Skal se nærmere når jeg kommer hjem. Det er en slik kran, fra Bryggselv.

I hvertfall. Mutteren på innsiden av kjelen er har en forsenkning til o-ringspakning. På utsiden av kjelen er det kun en flat pakning og en metallskive. De sitter tett rundt gjengene, men har ikke en forsenkning til en pakning. Skulle det der også vært en o-ringspakning?
 
Du bør ha en med forsenkning på innsiden eller utsiden. Jeg kunne ikke se innside :)
Mine har på begge sider.
Den flate på utsiden hos deg er ikke tett
 
Hva som er rett eller feil for andre skal jeg ikke si, men for meg så må o-ring/pakning
tette mot maskinert/plan flate og ikke gjenger. Så o-ring på mutteren har lite for seg da væske
ofte følger gjengene. Mao, det blir ikke tett.
Tettning over gjengeparti kan gjøres med f eks tape. Og ved slik forbindelse så er koniske gjenger vanlig.
Men vi har jo nesten ikke trykk i kjelene våre, så tett blir det gjerne samme hva vi gjør:)
Også med paralelle gjenger.
 
Som jeg har nevnt til det kjedsommelige har jeg en pils og en Wiener stående. Smakte på hydrometerprøvene her om dagen, og Wieneren er har et markant, jordlig preg jeg ikke helt hadde venta meg. Jeg ser for meg at det er naturlig å legge det på humla, men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til noe sånt før. Jeg fører ikke verdens beste notater, men såvidt jeg kan se gikk det Mittelfrüh og tettnang i dette brygget. Kan være det fikk en dose hersbrücker også. Er det noe der som kan forklare det? Det er ikke ubehagelig, iogforseg, men jeg så det ikke helt komme.
 
Som jeg har nevnt til det kjedsommelige har jeg en pils og en Wiener stående. Smakte på hydrometerprøvene her om dagen, og Wieneren er har et markant, jordlig preg jeg ikke helt hadde venta meg. Jeg ser for meg at det er naturlig å legge det på humla, men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til noe sånt før. Jeg fører ikke verdens beste notater, men såvidt jeg kan se gikk det Mittelfrüh og tettnang i dette brygget. Kan være det fikk en dose hersbrücker også. Er det noe der som kan forklare det? Det er ikke ubehagelig, iogforseg, men jeg så det ikke helt komme.

Jeg skal ikke leke ekspert her, for jeg har aldri fått humla til å prege lagerøl slik jeg har villet. Men Tettnang skal ha jordaktige toner, ved siden av litt sitrus og krydder og blomster. Jeg har kommet til at jeg foretrekker Mittelfrüh, og det du sier, kan stemme med grunnen til det. Tettnang Hops: The Original Noble Variety?
 
Jeg skal ikke leke ekspert her, for jeg har aldri fått humla til å prege lagerøl slik jeg har villet. Men Tettnang skal ha jordaktige toner, ved siden av litt sitrus og krydder og blomster. Jeg har kommet til at jeg foretrekker Mittelfrüh, og det du sier, kan stemme med grunnen til det. Tettnang Hops: The Original Noble Variety?
Høres ut som det kan være tettnangen, da. Blei et litt annet øl enn jeg hadde tenkt meg, både med mindre maltpreg enn jeg hadde tenkt på grunn av 34/70 og ikke 833, og med jordlig humlepreg. Likevel tror jeg det skal bli drukket opp, og så kan jeg bytte gjær og humle til neste gang. Mittelfrüh og kazbek i pilsen virker å ha funka bra. :)
 
Drikker du det fort så rekker sikkert ikke gjæren å gjøre noe særlig med det:). Litt interessant, dette.
Tok meg ei øl nå. Smaker sukkeret, for å si det forsiktig. Hadde sikkert gjort en merkbar forskjell bare med halvparten. Men det hjalp ja, den litt ekle ettersmaken er borte. Jeg kjørte på med 10 gram pr liter. Holder helt sikkert med 4-5.
 
Sist redigert:
Haha, det ble bare søtere og søtere til lenger ned i glasset jeg kom. Målte SG på siste del av glasset. 1.017. Sukkerlake er tyngre enn øl ja...
Det var no litt rart.. har ettersøta eplecider og ingefærøl (uten malt) med sukkerlake, har ikkje opplevd det slik.. mulig det oppfører seg annaleis med øl.
 
Tilbake
Topp