Tråden for dumme spørsmål.

Skal det være en pakning på denne sodastream overgangen? Har brukt den en gang før og da tettet den godt. Nå freste den som en illsint katt og tømte flasken på et par minutter.... Vis vedlegget
 
Skal det være en pakning på denne sodastream overgangen? Har brukt den en gang før og da tettet den godt. Nå freste den som en illsint katt og tømte flasken på et par minutter....

Ja. Jeg fant at pakningene på Jula tåler påkjenningen bedre enn de fra bryggselv, og lettere å skaffe.
 
Ja. Jeg fant at pakningene på Jula tåler påkjenningen bedre enn de fra bryggselv, og lettere å skaffe.
Kikket på nett etter pakning på Jula, men finner ikke en pakning der det står nevnt noe om Co2 overgang.
Sikkert ikke nevnt. Det er vel en mere generell benevnelse. Du skulle vel ikke ha mere info om hvilken type pakning og kanskje størrelse? Ytre og indre diameter kan jeg vel måle, men tykkelse og hvilket materiale den er laget av hadde det vært kjekt å få vite mere om.
 
Skal brygge et par øl til et selskap rundt sthans. En pils og en apa, ser det ut til å bli. Har iogforseg en pils som er ferdig nå, og vurderer å bare bruke den, siden jeg syns 34/70 ga et skuffende maltpreg, og isåfall er den i det minste ganske salgbar til massene, vil jeg tro, men isåfall trenger jeg en ny til meg selv.

Tenkte å prøve Imperial yeast, siden jeg har lyst til å legge igjen litt penger hos ila hjemmebrygg for å øke sjansene for å holde dem gående, men kjenner ikke til denne gjæra. Har vært veldig fornøyd med 833 til alt av lagere, men vurderte å prøve L17 fra Imperial som visstnok tilsvarer wlp860. Noen som har erfaringer å dele om denne gjæra?
Til en apa har jeg pleid å bruke us05, og den er jo fryktelig grei å ha med å gjøre, men gjør jo veldig lite ut av seg. Jeg vurderte å prøve noe litt mer spennende fra Imperial, og så på A04. Noen som har prøvd den og kan gi noen innspill? Evt andre gode forslag? Ikkenoe uklar humlejuice med papaya og ananas her, vi snakker grapefrukt og annen sitrus, ganske bitter og leskende.
 
Kikket på nett etter pakning på Jula, men finner ikke en pakning der det står nevnt noe om Co2 overgang.
Sikkert ikke nevnt. Det er vel en mere generell benevnelse. Du skulle vel ikke ha mere info om hvilken type pakning og kanskje størrelse? Ytre og indre diameter kan jeg vel måle, men tykkelse og hvilket materiale den er laget av hadde det vært kjekt å få vite mere om.

Finner ikke igjen denne på hjemmesiden til Jula, men jeg kjøpte en fempakning med G15 (1/2") pakninger for slangetilkobling av merket Gelia. Det er jo ikke gasspakninger, men det er sannelig ikke den dritten som følger med adapteren fra bryggselv heller. Så når faghandelen er stengt spiser fanden fluer - og disse har klart et par flaskebytter så jeg har ikke oppsøkt faghandelen så lenge jeg har noen igjen.
 
Finner ikke igjen denne på hjemmesiden til Jula, men jeg kjøpte en fempakning med G15 (1/2") pakninger for slangetilkobling av merket Gelia. Det er jo ikke gasspakninger, men det er sannelig ikke den dritten som følger med adapteren fra bryggselv heller. Så når faghandelen er stengt spiser fanden fluer - og disse har klart et par flaskebytter så jeg har ikke oppsøkt faghandelen så lenge jeg har noen igjen.
Ok. Takk for svar
 
Hvordan desinfisere jeg et 64L ssbrewtech chronical gjæringskar på mest mulig effektiv måte?
Er det nødvendig og fylle hele karet med starsan?
Takker for svar!
 
Hvordan desinfisere jeg et 64L ssbrewtech chronical gjæringskar på mest mulig effektiv måte?
Er det nødvendig og fylle hele karet med starsan?
Takker for svar!

Er det helt nytt ville jeg vasket det skikkelig med pbw eller lignende før bruk. Produksjonsolje er kjipt å få i ølet.
Ellers pleier jeg ha en sprayflaske og spraye bøttene mine. [emoji1417]
 
Et spørsmål om to ting jeg ikke kan. Corneliusfat og humleøl. Skal stille med en apa på et selskap rundt sthans. De humleøla jeg har laga før har iogforseg blitt ålreite for den som liker sånt, men de mister jo piffen litt på flaske. Hvis vi forutsetter at jeg får til en god overføring fra gjæringsfat til fat med minimalt med oksygen, skjer det samme der? Det hadde passa bra å brygge det snart og hatt det klart.
 
Det var jo det jeg lurte på. :p

Jeg ville brygge nå fordi det er godt med alt som er ferdig, og hvis den ikke tapte seg nevneverdig på fat kunne jeg fått det unnagjort.

Det holder seg mye lenger enn på flaske i mitt system i alle fall. Så om du må brygge det nå er det jo bare å gå bananas med humlen for å ta litt i for det du mister, fate og sette på kjøl.
 
Det holder seg mye lenger enn på flaske i mitt system i alle fall. Så om du må brygge det nå er det jo bare å gå bananas med humlen for å ta litt i for det du mister, fate og sette på kjøl.
Nei, jeg må jo ikke. Jeg kan godt utsette det. Men du veit, livet er ikke alltid så forutsigbart, og plutselig har det gått ukevis uten en mulig bryggedag.
 
Det holder seg mye lenger enn på flaske i mitt system i alle fall. Så om du må brygge det nå er det jo bare å gå bananas med humlen for å ta litt i for det du mister, fate og sette på kjøl.

Jeg ville ikke vært så redd for å miste bitterhet fra humlen. Men særlig den herlige aromaen er vel i fare over så lang tid, selv om du tilsetter mye humle?
 
Jeg ville ikke vært så redd for å miste bitterhet fra humlen. Men særlig den herlige aromaen er vel i fare over så lang tid, selv om du tilsetter mye humle?

Ja. Tenkte litt som når jeg brygger tysk pils. Litt ekstra aromahumle går jo an siden det er lager. Da er den perfekt om tre måneder liksom.
 
Jeg ville ikke vært så redd for å miste bitterhet fra humlen. Men særlig den herlige aromaen er vel i fare over så lang tid, selv om du tilsetter mye humle?
Satte en Svaberg IPA fra Ølbrygging sommeren 2018. Masse humle, og en fantastisk IPA både på lukt og smak.
Men når jeg smakte de siste flaskene etter ca. 6 måneder (spart på med vilje for å teste) var den friske lukta og smaken borte. Da var det bare en masse bitterhet igjen.
 
Tilbake
Topp