Corneliusfat nybegynnerspørsmål - badet er fullt av PBW! :-p

Hei

Jeg skal tappe øl på fat for første gang i morgen, jeg har fått tak i en haug med billige brukte Cornelius fat så i dag tenkte jeg å vaske de.

Jeg har fyllt karene med PBW og skuret de godt, tenkte jeg skulle la stigrøret få en runde også. Så jeg koblet på gass på fatet, og tenkte at da tapper jeg av litt med den lille picnic tapperen jeg kjøpte. I det jeg koblet på den satte det i gang en rimelig hardcore spruting ut av alle koblinger på tapperen og sprutet ned meg og badet med PBW.

Ikke verdens undergang, men desto kjipere om dette skjer når jeg har øl på fatet! Hva gjør jeg egentlig feil her? :p
 
Høres ut som om picnic tapperen din lekker. Har du et bilde av den, med en nærmere forklaring av hvor det lekker når du kobler på?
 
Aha, da var jeg kanskje ikke helt noldus. Den lekker på koblingene hvor slangen entrer kran og fattilkobling. Se bilde. Det kommer forøvrig gass/veske ut når jeg holder inn tappebrytteren.
 

Vedlegg

  • Lekkasjer.jpg
    Lekkasjer.jpg
    378,9 KB · Sett: 173
Ah, såkalte John Guest koblinger. Jeg har ikke slike, men det vil garantert komme tips og råd fra de som bruker dem. Det skal ikke være noe problem å få dem tette, om det da ikke er noe galt med dem.
 
Sjekk at slengene er dyttet skikkelig godt inn i koblingen. eventuelt ta ut de tynne slangene klipp av 3 cm og sett sammen igjen. Pass alltid på å dytte det skikkelig sammen.
 
Tilbake
Topp