Installering av ølfat i russebil med rør til kran, sliter med gjengetype og overganger

Hei, har en russebil der vi vurderer å lage et stativ for et ølfat og en regulator. Fra regulatoren vil vi legge et rør til ei kran som vi har litt lettere tilgjengelig(er så langt ifra at slanger ikke egner seg) Har sett litt på corneliusenfat og startpakken olbrygging.no selger til det. Problemet med den er at den er laget for slanger og ikke for rør. Rørene vi vil bruke er ermetorør -dette sier nok ikke mye for de fleste- men desse rørene har deler som kan kobles mot tommegjenger. Delene vi har funnet har slangenippel istedenfor en gjenget del der vi kan kople på rørene. Det vi lurer på er derfor om noen vet om noen overganger eller alternative deler vi kan bruke til desse slik at vi får koblet på rørene våre?
Andre innspill til prosjektet våres blir også satt pris på:)
 
Hvorfor bruke rør som ikke egner seg? Mulig de kan brukes, men 3/8’’ og 3/16’’ plastrør (ikke slanger selv om de er bøyelige) passer til det meste innen øl.
Gjør det enkelt for dere selv, og bruk disse med JohnGuest koblinger
 
Hvorfor bruke rør som ikke egner seg? Mulig de kan brukes, men 3/8’’ og 3/16’’ plastrør (ikke slanger selv om de er bøyelige) passer til det meste innen øl.
Gjør det enkelt for dere selv, og bruk disse med JohnGuest koblinger
Hei, var mest på grunn av tilgang, men om det selges rør i samme serie er jo det selvfølgelig et lettere alternativ, takk! Vet du hvor jeg kan få tak i desse?
 
Ellers ser eg for meg halvfulle fat som ligg å skvulper under kjøring kan lage litt skumproblemer
Det kan være et problem ja. Tenkte å ta cider og ikke øl, da det er mer publikumsvennlig i en russebil, og det skummer jo litt mindre, men du tror det fortsatt er et problem, er der eventuelt noen måter å løse dette på?
Det eneste jeg kan tenke på er dempere under(desse vil da måtte være veldig store og myke) eller å konstant ha en "full" tank med å legge en ballong av noe slag nedi-usikker på hvordan utstyret vil like dette, men har ikke helt troen.

Alle bryggebutikker. Finner det sikkert også andre steder, men der er tilfanget størst :)
Jeg fann, takker! Vet du også om det finnes noe klammervarianter til desse rørene (utstyr til å holde røret på plass som ikke "spiser" røret) Ser for meg at bevegelsene ikke er større enn at noen strips hadde funket, men det ser kanskje veldig hjemmelagrt ut og hadde ikke vært så populert...
 
Spørs om jeg ville heller ha tatt en svensketur eller to fremfor å brygge opp til å ha fat i bussen. Du må jo brygge deg opp noe jævlig for å holde en russebuss med øl i en måned. 1000 liter? Og investere i dertil med fat. Det blir en stor jobb for bryggeren.
 
Jeg ville ha brukt JohnGuest koblinger. Selges samme sted.

Så lenger fatet står fastspent, tror jeg skumproblemene er minimale.
Viktig å tenke på bunnfall da det alltid vil være vibrasjoner / små bevegelser som vil hindre bunnfallet å sedimentene seg.
Vurder å la Cider (øl) stå på fat i to uker kaldt, og tappe det over på nytt fat før det settes i bussen
 
Jeg ville ha brukt JohnGuest koblinger. Selges samme sted.

Så lenger fatet står fastspent, tror jeg skumproblemene er minimale.
Viktig å tenke på bunnfall da det alltid vil være vibrasjoner / små bevegelser som vil hindre bunnfallet å sedimentene seg.
Vurder å la Cider (øl) stå på fat i to uker kaldt, og tappe det over på nytt fat før det settes i bussen
Takk for mange gode svar!
 
Jeg tror heller ikke at det blir skumproblemer. Jeg har ofte med Corneliusfat i en hurtiggående båt. Jeg opplever ikke særlig mer skum der enn i fat som står stille. Jeg er enig med msevland i at bunnfall og grums er det en bør tenke på.
 
Tilbake
Topp