Benytte CO2 Brannslukker med original gass

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Hvordan er det å benytte brannslukkere til karbonering (fabrikk nye)?
Kan se ut til at de har 1/2 kobling slik de står nå.
Spør siden jeg har flere her jo på jobb som vi iikke får solgt ;)

Frank
 
Forskjellen på grå og rød i hjemmebryggersammenheng er vel næringsmiddelgodkjent innhold? Vet ikke om alle 2L og deromkring solgt til oss bryggere er næringsmiddelgodkjent gass, men jeg tror det? Og pr nå så er det vel ikke lov å servere eller gi bort øl fra en rød flaske (brannslukker), selv om den er fylt med næringsmiddelgodkjent gass, da den ikke alltid har inneholdt dette.
 
Forskjellen på grå og rød i hjemmebryggersammenheng er vel næringsmiddelgodkjent innhold? Vet ikke om alle 2L og deromkring solgt til oss bryggere er næringsmiddelgodkjent gass, men jeg tror det? Og pr nå så er det vel ikke lov å servere eller gi bort øl fra en rød flaske (brannslukker), selv om den er fylt med næringsmiddelgodkjent gass, da den ikke alltid har inneholdt dette.

Takk for utfyllende svar, tenker jeg bruker de 5 røde jeg har så går jeg for grå etter det ;)
 
Takk for utfyllende svar, tenker jeg bruker de 5 røde jeg har så går jeg for grå etter det ;)

Jeg er ikke 100% sikker da,på det om næring eller ikke og grå flasker solgt i hjemmebryggersjapper, derav spørsmålstegnet i svaret mitt, men gjør litt research på det. Vet at man får glå flasker fra yara f.eks som er industrigass, men de er jo mange kilo.
 
Vi leier Grå, og fyller på røde. Men vi bruker det kun som drivgass. Har gjort det i snart 20 år. lever enda. Er mer bekymret over det vi puster inn på bytur en vinterdag, samt den pakken med rød mix i uka :p
 
Forskjellen på grå og rød i hjemmebryggersammenheng er vel næringsmiddelgodkjent innhold? Vet ikke om alle 2L og deromkring solgt til oss bryggere er næringsmiddelgodkjent gass, men jeg tror det? Og pr nå så er det vel ikke lov å servere eller gi bort øl fra en rød flaske (brannslukker), selv om den er fylt med næringsmiddelgodkjent gass, da den ikke alltid har inneholdt dette.
Egentlig er gassen den samme, men aga kontrollerer at flaskene til næringsmiddel er helt rene og at alt fylleutstyret kun har vært brukt til næringsmiddelgass.
 
Blir vel litt som mat i salg. Man må ha godkjente lokaler for salg av mat selv om kokken og ingrediensene er de samme som de som driver ulovlig.
 
Jeg har også vært i kontakt med AGA før angående dette. Gassen er akkurat den samme, men den næringsmiddelgodkjente er "sporet".
Har brukt brannslukningsapparat i årevis. Noen øl blir karbonert med den, mens noen blir karbonert nede i boden med sodastream patroner.
Jeg har aldri merket noen forskjell på verken holdbarhet eller noe annet.
 
Jeg har også vært i kontakt med AGA før angående dette. Gassen er akkurat den samme, men den næringsmiddelgodkjente er "sporet".
Har brukt brannslukningsapparat i årevis. Noen øl blir karbonert med den, mens noen blir karbonert nede i boden med sodastream patroner.
Jeg har aldri merket noen forskjell på verken holdbarhet eller noe annet.

Karbondioksid Flaske | Norway Industrial Gas Store
BIOGON® C Flaske | Norway Industrial Gas Store

Det virker som om Biogon er filtrert hos AGA og.
 
Leste at det kunne forekomme oljerester i røde flasker, dette kunne stamme fra utstyret de fyller med.
Og at konsum av drikke tilsatt rød gass kun var lov til eget bruk. :p

Tror jeg har verre laster enn sjansen for litt spillolje i CO2n :D
 
Tilbake
Topp