meskeeksperiment 64 vs 72 grader

Hm, det bekrefter vel antagelsen om at denne gjengen aldri klarer å kjenne forskjell på noe som helst. Er ikke konklusjonen på disse eksperimentene at man stort sett kan ta alle mulige snarveier uten at det kjennes i det ferdige ølet?
 
Jeg er ikke så sikker på at resultatet er så galt. Jeg har sjøl tenkt en del ganger at det er rart hvor tørt et øl som er mesket høyt, kan smake. Jeg tror det kommer mye an på hva slags gjær man bruker. I exbeerimentet brukte de wyeast 1056, og den gjærer jo godt ut.

Jeg har noe som jeg tror jeg må kalle en tørr stout nå - var tenkt som en brown ale:confused: - som jeg mesket på 69 +72 grader. Den gikk fra 1.044 til 1.012 med wlp013, og den smaker tørt. Jeg tviler på at den hadde vært særlig forskjellig om jeg hadde mesket den på 64, bortsett fra at den sjølsagt hadde gjæret lenger ned. Med Wyeast 1318 hadde den nok endt høyere, og antakelig hatt et snev av sødme. Med den gjæren tror jeg at jeg skulle kjent forskjell på et øl mesket på høy temperatur, og det samme mesket lavt.
 
Tilbake
Topp