Weyermann Barke - Nytt malt, noen erfaringer?

Barke er visst en bygg-type. Var visst en av de mest brukte typene før, derav brygg "autentisk" lager med den. Gir visst mye lavere yield på åkeren enn andre byggtyper, kanskje derfor den ikke er så populær.
 
Maris Otter blir vel et engelsk eksempel på det samme (det er vel flere); en sort som er bevart pga bryggeegenskapene sine. Jeg har stor sympati for sånt; det gjør verden litt morsommere.
 
Bryggselv solgte en periode en pilsnermalt fra Bestmalz som jeg tror var Barke. (Weyermann har registrert Barke som varemerke, så Bestmalz kunne ikke kalle sin variant for det. Tror de kalte det "Tradition".) Det var i alle fall ikke noe galt med det, og jeg hadde gjerne kjøpt det igjen. Men om det virkelig ga et merkbart annerledes/bedre øl, skal være usagt.

Ser det påstås at det skal holde fargen bedre under koking, hvilket vel må bety at det har et noe annerledes proteininnhold enn "vanlig" pilsnermalt? https://www.weyermann.de/ita/news.asp?go=ne&show=yes&idne=3502&umenue=yes&idmenue=&sprache=
 
Fortsatt ingen erfaringer med barke? Handlet akkurat 25kg å tenkte jeg skulle ha en 100% barke, mittelfruh pilsner

Dei aller fleste på lowoxygenbrewing-forumet svergar til Barke-malt pga Både pH, farge, aroma og smak.
Sjølv har eg ingen erfaringar med akkurat denne Weyermann-typen.

Eg tenkte sjølv å teste dette, og eg synest eg har fått eit betre resultat når eg har nytta Weyermann-malt i europeiske øl. Men Trondheim har ikkje lengre ein Weyermann-basemaltpusher...
(Og alle roper confirmation bias ;))



https://www.homebrewtalk.com/forum/...sner-and-pale-ale-and-viking-pale-ale.639319/
 
Bondens Bryggevarer på Ronglan en liten time utenfor Trondheim har weyermann basemalt. Og har mulighet til å ta inn fra bryggselv's sortiment. Det var dere trondhjemmere kanskje ikke informert om?... :D
 
Sitter med en ny karbonert pils, med kun pilsnermalt å mittelfruh.. krystall klar, dårlig skum å crisp! Har 15kg igjen å eksperimentere med.. smaker overraskende bra, men virker ut som malten demper humla ifht tidligere batcher med annen malt. En litt søtlig ettersmak etter crispheten har lagt seg, usikker på om det skyldes malten, eller en feil i gjæringen. Svogeren min, som tok andre halvdel av batchen er strålendes fornøyd å klar til å sette en ny batch, så mulig det bare er selvkritikken som drar ned
 
Ila og Strømmen Hjemmebrygg har Weyermann Barke pilsnermalt. De har gulvmaltet bøhmisk pilsnermalt fra Weyermann også. https://homebrew.no/category/4604/basemalt

Skal prøve meg med Barke så snart det blir pilstemperatur i kjellergulvet mitt (= 9/10 grader). Jeg har slitt med hydrogensulfid i alt jeg har brygget med pilsnermalt det siste året, og lurer på om det kan ha hatt noe med malten å gjøre. Det er antakelig en dårlig teori, men den er verdt å teste. Jeg har brukt vanlig pilsnermalt fra Bestmalz, som jeg ikke har hatt dårlige erfaringer med tidligere.
 
Jeg tappet en tysk pils med Barke-malt på fat på lørdag. Den skal etter planen serveres på PF i slutten av januar. Skal prøve å huske å gi en oppdatering her snart. Ingen uventede smaker ved tapping.
 
Jeg tappet en tysk pils med Barke-malt på fat på lørdag. Den skal etter planen serveres på PF i slutten av januar. Skal prøve å huske å gi en oppdatering her snart. Ingen uventede smaker ved tapping.
Hei Jørgen,
Har du noe nytt å si om Barke? Vurderer å teste en sekk.
 
Vanskelig å si noe komparativt, men jeg kan i alle fall si at tysk pils laget slik både du og jeg pleier å gjøre det blir godt med pilsnermalt fra Barke. Kanskje @Finn Berger har noen erfaringer å dele?
Ok, da kan det ikke bli helt feil å prøve. Jeg har testet "German tradition" fra før av, men det var dette med å gjøre noe komparativt.......
 
Vanskelig å si noe komparativt, men jeg kan i alle fall si at tysk pils laget slik både du og jeg pleier å gjøre det blir godt med pilsnermalt fra Barke. Kanskje @Finn Berger har noen erfaringer å dele?

Litt tidlig kanskje. Den første står til karbonering nå. Trøbbel med svovel, men det har neppe med maltet å gjøre. Bortsett fra det, ser det ut til å bli den beste jeg har laget så langt. Men jeg har samtidig prøvd en ny gjær, Imperial L17 ( = wlp860), så det er vanskelig å si hva som er hva. Skal kanskje prøve et brygg m.w-34/70, også.
 
Brygga Holmentoppen sin Pröyssen Pilsner for ei tid tilbake, brukte Weyermann Barke i den oppskrifta. Gjæra med WLP830. Ølet står nå på fat i kaldt kjøleskap og godgjer seg. Ca 2 veker inn i modningsprosessen smaker det særdeles lovende, ein litt krass bitterhet i ettersmaken ennå men maltsmaken er super. Spent på sluttresultatet.
 
Nå er det ei stund sia forrige gang jeg brukte Barke, men or 4 dager sia spretta jeg en sekk igjen. Pilsbrygg. Men mot normalt bomma jeg på pH i mesken; jeg kom litt for høyt, helt oppe på 5,5, og måtte helle oppi noen milliliter fosforsyre.

Var det en UBF (Ubegripelig BryggerFeil), eller har andre registrert noe lignende? Kjekt å vite om jeg skal være litt rausere med syremaltet neste gang:).
 
Bruker du syremalt, eller justerer du alt med fosfor? Jeg brukte syremalt før, samt litt fosfor. Men er det nå vits med syremalt når en kan justere med fosfor?
 
Tilbake
Topp