Bryggertabber

.
Det var jo rutinene som felte meg:(

Jeg tror jeg rutinemessig skal lage en liste på forhånd: "Tabber jeg må unngå i dag." Om jeg utfører en grundig analyse av det aktuelle bryggeopplegget, bør det være mulig å forutse mulige feiltrinn, og så forebygge dem på denne måten.

Se opp for sorte svaner da, Herr Berger. Du vet, utenkelig, men ikke umulig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tappet 30 liter dark mild i går. Hadde på en hettegenser med sånne bånd for å stramme rundt hetta. Lente meg frem ved bøtta og presterte å dyppe et av de båndene godt nedi ølet. Krysser fingrene for at det går bra. Har satt ei flaske på badet for ekstra varm karbonering. Tenker å smake på den etter noen uker for å se om det smaker noe som ikke skal være der.
 
Sist redigert:
Tappet 30 liter dark mild i går. Hadde på en hettegenser med sånne bånd for å stramme rundt hetta. Lente meg frem ved bøtta og presterte å dyppe et av de båndene godt nedi ølet. Krysser fingrene for at det går bra. Har satt ei flaske på badet for ekstra varm karbonering. Tenker å smake på den etter noen uker for å se om det smaker noe som ikke skal være der.

Er det noe jeg har lært av å se samtlige episoder av Midsomer Murders (flere ganger), så er det at folk med hettegenser betyr trøbbel. Ta dette som et hint fra gamle Gambrinus, som stadig våker over oss og prøver å styre oss inn på den smale sti. Personlig brygger jeg kun i T-trøye - og selvfølgelig passende benklær.
 
Sist redigert:
Hvis dette skulle gjenta seg Finn, så er kanskje løsningen å gå til innkjøp av en dosett med alarm som gjerne brukes av dem litt opp i åra :D

Vis vedlegget 39813
Altså... Med Grainfather Connect og små, fargerike plastbokser som jeg har målt opp humle og notert hva det er og når det skal i på med postit-lapper, så er jeg neimen ikke langt unna dette her... :p
 
Sist redigert:
Mesker i kjøleboks. Har en falsk bunn med en liten slange fra midten og ut til kranen. Kanskje jeg skulle festet den med en klemme? For nå løsnet denne, så måtte helle over i et gjæringskar med en slags filterduk festet med klesklyper, og så tilbake. Fikk 14 liter 1052 av 6 kg malt. Jeg har et eget naturtalent når det gjelder å få dårlig utbytte.
 
Mesker i kjøleboks. Har en falsk bunn med en liten slange fra midten og ut til kranen. Kanskje jeg skulle festet den med en klemme? For nå løsnet denne, så måtte helle over i et gjæringskar med en slags filterduk festet med klesklyper, og så tilbake. Fikk 14 liter 1052 av 6 kg malt. Jeg har et eget naturtalent når det gjelder å få dårlig utbytte.

Har opplevd det samme. Men jeg bruker en meskepose som et ekstra filter, og fordi det er praktisk å bare kunne heise ut malten. Den stabiliserer nok systemet også. Det har i alle fall gått greit veldig lenge nå, og jeg herjer en del med meskespaden nedi der.
 
Målte opp mineraler til vannjustering ihht bryggekalkulator.no før jeg fikk i meg kaffe, burde tenkt at det kom til å gå galt.... Lager en Smash IPA Amarillo.

Min visuelle orden er ikke lik bryggekalkulator sin, jeg målte opp like deler CaSo4, CaCl2, og CaCO3 og NaHCO3 til mesk til en ipa, mesket inn, tilsatte mineraler rørte rundt og gikk inn for å få meg en kopp kaffe.
Keser meg opp på ymse og ser plutselig at det ikke var like deler So4 og Cl2 jeg skulle ha, men kun So4 i like deler i mesk og skyll.

Grunn til bekymring?

Sent fra Tapatalk
 
Målte opp mineraler til vannjustering ihht bryggekalkulator.no før jeg fikk i meg kaffe, burde tenkt at det kom til å gå galt.... Lager en Smash IPA Amarillo.

Min visuelle orden er ikke lik bryggekalkulator sin, jeg målte opp like deler CaSo4, CaCl2, og CaCO3 og NaHCO3 til mesk til en ipa, mesket inn, tilsatte mineraler rørte rundt og gikk inn for å få meg en kopp kaffe.
Keser meg opp på ymse og ser plutselig at det ikke var like deler So4 og Cl2 jeg skulle ha, men kun So4 i like deler i mesk og skyll.

Grunn til bekymring?

Sent fra Tapatalk

Du får lavere pH i mesken enn du "skulle" hatt - men antakelig spiller ikke det særlig rolle. Du kan forlenge mesketida en del, i alle fall hvis du har her beregnet litt kort mesketid.

Du får også litt høy pH i skyllevannet, men jeg veit ikke om du kommer over 6, som er grensa. Antakelig er det ikke så farlig, men du kan hive i en dose So4 i skyllevannet i tillegg. Hvis du har like mye sulfat og klorid i en IPA, gjør det ikke noe å forrykke balansen i retning sulfat. Snarere tvert i mot, kanskje.
 
Er det noe jeg har lært av å se samtlige episoder av Midsomer Murders (flere ganger), så er det at folk med hettegenser betyr trøbbel. Ta dette som et hint fra gamle Gambrinus, som stadig våker over oss og prøver å styre oss inn på den smale sti. Personlig brygger jeg kun i T-trøye - og selvfølgelig passende benklær.
Bruker ikke alle labfrakk? Litt som forskerne fra Larsons gale verden. :)
 
Er det noe jeg har lært av å se samtlige episoder av Midsomer Murders (flere ganger), så er det at folk med hettegenser betyr trøbbel.
Jeg brygger i en garasje. Med åpen dør. Det er ofte en smule kjølig. Så hold deg fast: Jeg brygger ofte i hettegenser.... eller egentlig en hettefleecejakke, men uansett. Hette. Tror ikke det er utslagsgivende på ølkvaliteten.
 
Satte 2 gjæringskar til gjæring på 18 grader i går kveld. Koblet opp Inkbird mot kjøleskap og varmekabelen og gikk til sengs godt fornøyd.
I morrest gikk jeg ned i bryggerommet og fikk se at temperaturen stod på 13 grader. Argh !
Syntes varmekabelen kjentes kald ut og forbannet det meste av Asia p.g.a. dårlig kvalitet osv.
Riklet litt på kabelen mot varmebeltet og mente jeg kjente en temperaturøking. Så at displayet på Inkbirden begynte å krype oppover så døren til kjøleskapet ble lukket og jeg gikk opp for å fortsette med den 3 koppen kaffe og boka om malting.
Satt og grunnet over om jeg skulle bestille nytt varmebelte eller finne på noe annet
Men ett eller annet skurret i bakhodet. Ikke uvanlig, men såpass mye at jeg gikk ned igjenn for å sjekke temperaturen igjenn.
Joda. Som jeg fryktet. Temperaturen hadde sunket igjenn Helsikes kinavare!
Sjekker alle kontakter og det så fint ut.
Så skjønte jeg hva det var som skurret.
Kjøleskapet stod og gikk hele tiden.
Istedet for å sette kontakten i Inkbirden hadde jeg satt den i forgreningen før der Inkbirden var koblet på. Så de 2 hadde stått og jobbet mot hverandre hele natten.
Helsikes kinavarer.....
 
Usikkert kor stor tabbe dette egentlig blir, men...
Har brygga Vestbrygg sitt Kölsch sett. Grunna erfaring med litt lav meskeeffektivitet, dytta eg på med litt ekstra malt. Kombinert med litt hissig koking endte eg på OG 1.058. Siden eg målte dette når "målevørteren" var nådd rett temp, var gjæren nesten i gang alt. Lot det gå utan å tynne ut.
Gjæra på 16 grader i 14 dagar, 2 dagar coldcrash. Fekk ølet over på fat i går, og alt ser ut til å ha gått strålande. FG på 1.008. ABV 6,6%

Altfor heftig for ein Kölsh. Nokon som har erfaring med slikt krutt?

Noterer meg for framtida at Vestbrygg har ein anelse meir malt i setta sine enn Bryggselv, og at tilsetning kanskje ikkje er nødvendig. :)
 
Skulle fate fra grainfather idag, men av en eller annen grunn kom det luft inni slangen, skjønner ikke helt hvor det kommer ifra
 
Tilbake
Topp