Tysk pilsner, synspunkter på oppskriften?

PH i vannet er relativt uinterresant. Det som er av betydning er bufferkapasitet. Og den er stort sett meget lav i Norge.
Altså skal det mindre til av syremalt enn hva man bruker i f. eks hardt vann? Må jo måle pH uansett for å finne rett mengde til sitt vann alt etter hvor det kommer fra. Er ganske fersk på vannjusteringer selv, men merker at de øla som nå er konsumeringsklar er bedre enn samme type fra tidligere batcher. Da er det ikke så mye annet enn litt syremalt, noen teskjer gips og ei teskje kalsiumklorid som er brukt til mine lyse tyske øl.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
min tyske pilsneroppskrift er ganske lik, bare pilsmalt og fordelt nok humle sånn at det går en pakke mittelfruh (eller tilsvarende), rundt 40 ibu. den er her inne på forumet en plass, håndskrevet notat...hehe
 
Tenkte komme med en oppdatering her på hvordan dette gikk.
Den endelige oppskriften ble som følger.

Tysk pils

OG:1.045
FG:1.008
IBU:40

5,5 kg Weyermann Bohemian pilsner
0,15 kg acidulated malt

23 g Magnum (fant en tålig fersk rest i fryseren), 60 min
33 g Mittelfrüh, 15 min
33 g Mittelfrüh, 5 min
33 g Mittelfrüh, 0 min

Gjærnæring og irish moss ved 15 min.

6 g CaS04 og 3 g CaCl2 i meskevann.

Mesketemp: 64 grader i 60 min, 77 grader i 5 min.

Koketid: 90 min

Gjær: 4 pakker W34/70 rehydrert. Pitchet på 10 grader.

Gjæringsforløp ble gjort med å pitche på 10 grader. Dag 3 ble tempen justert opp til 13 grader. Dag 4 opp til 17 grader. Dag 5 videre til 19 grader. Lot ølet stå på 19 grader til dag 7 da jeg kjørte tempen ned til 5 grader der den fikk stå til dag 14 og flasking.
Karbonerte med sukkerlake, 6,5 gram pr liter.
Flaskene fikk så en heisatur opp på 30 grader i 4 dager før kjøling ned på 2 grader der de står ennå.

Har selvfølgelig smakt på varene og er meget godt fornøyd! OG ble på hele 1.053 og FG ble følgelig også litt høyere enn planlagt på 1.015. En slags tysk tsjekkisk hybrid.
 
Nja, jeg veit ikke helt. 10 % wienermalt kunne sikkert være godt, men tror du ikke du vil savne krispheten?

Tror kanskje den er mer i fare når du begynner å blande inn karamellmalt. Og så har jeg dessuten 25 liter pils og 25 liter helles med 100% pilsnermalt. Det var liksom noe som butta når jeg så for meg et tredje brygg med samme maltbase:confused:.

Men jeg skjønner hva du mener, og nei, jeg vil ikke ha noe som drar i retning tsjekkisk pils:). Imidlertid er kellerbieren min, som har både wienermalt og münchnermalt i ganske gode mengder, egentlig frisk nok, så jeg er ikke så redd.

Sånn den ser ut nå, har den 4,6 kg gulvmalta weyermann pilsnermalt, 0,5 kg wienermalt (Bestm.) og 150 gr syremalt.
 
Har blandet inn 10% dark munich og 3% caramunich i mine tre siste pilsner. Syns det gjorde susen

Men da nærmer du deg Tsjekkia?

Det er et vanskelig farvann, dette. Jeg ser jo at tyskerne ikke har den store angsten for litt karamellmalt i det lyse ølet - men jeg har:). Så jeg ror rundt i de tyske øltypene ved hjelp av pilsner-, wiener- og münchnermalt.

Men 3% er jo bare en aksent.
 
Har lurt på å smugle inn litt münchner- eller wienermalt i den nordtyske pilsen min. 10%?
Som hjemmebrygger kan du jo gjøre akkurat det du vil :) Mørke malt i nordtysk pils er vel ikke spesielt typeriktig, men det spiller jo ingen rolle så lenge du balanserer bitterhet og malt. Sørtyske, nordtyske og tsjekkiske pilsnere har veldig ulikt vann, og en god del av forskjellene ligger der også.

En annen her på forumet (kan ha vært et annet forum, forresten) var i kontakt med bryggerimesteren hos en kjent tysk pilsprodusent (husker ikke hvilken) – og han mente at en nordtysk pils ikke kunne bli lys nok. De brukte kun pilsnermalt.
 
Men da nærmer du deg Tsjekkia?

Det er et vanskelig farvann, dette. Jeg ser jo at tyskerne ikke har den store angsten for litt karamellmalt i det lyse ølet - men jeg har:). Så jeg ror rundt i de tyske øltypene ved hjelp av pilsner-, wiener- og münchnermalt.

Men 3% er jo bare en aksent.
Tja, med tysk gjær og humle syns jeg ikke den nærmer seg tsjekkisk rent smaksmessig. Personlig har jeg slitt med å få det jeg mener er nok maltpreg ved bruk av kun pilsnermalt, men det kan hende det har med vannjusteringen å gjøre eller at jeg ikke bruker dekoksjon.
 
Tja, med tysk gjær og humle syns jeg ikke den nærmer seg tsjekkisk rent smaksmessig. Personlig har jeg slitt med å få det jeg mener er nok maltpreg ved bruk av kun pilsnermalt, men det kan hende det har med vannjusteringen å gjøre eller at jeg ikke bruker dekoksjon.
Skal du etterligne tsjekkisk vann, må du vel avmineralisere det helt. Nordtysk vann er helt annerledes: Proppfullt av mineraler. Bitterhet og humle blir mye hardere og skarpere.
 
Tja, med tysk gjær og humle syns jeg ikke den nærmer seg tsjekkisk rent smaksmessig. Personlig har jeg slitt med å få det jeg mener er nok maltpreg ved bruk av kun pilsnermalt, men det kan hende det har med vannjusteringen å gjøre eller at jeg ikke bruker dekoksjon.

Jeg har prøvd dekoksjon, og var ikke i stand til å oppfatte at det gjorde noe som helst for ølet.

Du kan jo prøve med å bruke bare klorid. Det er hva jeg gjør:confused:. Men ellers gir münchnermalt godt med maltpreg, selvfølgelig. (Men jeg synes mørkt münchner er å ta i i en pils, må jeg innrømme.)
 
Jeg har prøvd dekoksjon, og var ikke i stand til å oppfatte at det gjorde noe som helst for ølet.

Du kan jo prøve med å bruke bare klorid. Det er hva jeg gjør:confused:. Men ellers gir münchnermalt godt med maltpreg, selvfølgelig. (Men jeg synes mørkt münchner er å ta i i en pils, må jeg innrømme.)

Ja, mulig jeg skal teste 100% pilsner, men droppe caso4 på neste batch for å sammenligne.

Hva slags humleskjema kjører folk? Kun bitterhumle eller tilsetter folk humle etter 20 min?
 
Ja, mulig jeg skal teste 100% pilsner, men droppe caso4 på neste batch for å sammenligne.

Hva slags humleskjema kjører folk? Kun bitterhumle eller tilsetter folk humle etter 20 min?

Jeg har prøvd ulikt, men som regel bitterhumle + en tilsetning på 15 og en på 5. Tror det er nokså klassisk. I dag hiver jeg i en god ekstra dose på 2, også. Hadde en 40 grams rest av Smaragd:).
 
Jeg har prøvd ulikt, men som regel bitterhumle + en tilsetning på 15 og en på 5. Tror det er nokså klassisk. I dag hiver jeg i en god ekstra dose på 2, også. Hadde en 40 grams rest av Smaragd:).
Høres kjent ut. I den siste heiv jeg oppi en del kazbek på 0. Virker som det blei godt. :)
 
Tilbake
Topp