Lett APA

Skal brygge en lettdrikkelig APA til bryllupp og lurte litt på noe ala dette:

Type: All Grain
Batch Size: 20,00 L

Ingredients
5,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (3,0 SRM) Grain 98,04 %
0,10 kg Caramel/Crystal Malt -120L (120,0 SRM) Grain 1,96 %
15,00 gm Chinook [13,00 %] (60 min) Hops 22,5 IBU
20,00 gm Nelson Sauvin [12,00 %] (Dry Hop 10 days) Hops - 
30,00 gm Nelson Sauvin [12,00 %] (15 min) Hops 20,6 IBU
30,00 gm Nelson Sauvin [12,00 %] (0 min) Hops - 
1 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) [Starter 125 ml] Yeast-Ale 

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,057 SG
Measured Original Gravity: 1,057 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG Measured Final Gravity: 1,017 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,67 %  Actual Alcohol by Vol: 5,22 %
Bitterness: 43,1 IBU Calories: 543 cal/l

Innspill?
 
Ser bra ut. Jeg tror du lett kan forsvare litt mer krystall-/karamellmalt, spesielt om det balanseres med humle og mesketemperatur.
 
Er nok ikke så dumt det. Se om jeg finner en lysere variant.

Takk for feedback

Flere innspill?
 
Odland skrev:
Noen som har erfaring med Citra som bitterhumle? Vurderer å bruke det i stedet for.

Ingen personlig erfaring, men jeg vurderte det selv her forleden og googlet litt. Jeg fant mange som var fornøyd med citra som bitterhumle, men også en del som advarte om at det kunne gi løksmak. Så jeg droppet det.
 
Jeg har brukt Citra i to single-hop brygg nå i vinter. Liker den godt, og jeg kjenner ingen løksmak.
Den er ikke så forskjellig fra Amarillo.
Hadde tenkt å ta med et fat til PF, men det blir noe annet i stedet.

Hvis du går opp til 40-50 gram på tørrhumlingen får du fin aroma.
 
Citra bør funke like godt som annen amerikansk humle til bitterhet. Lervig bruker den i Lucky Jack (men vel og merke til aroma, så vidt jeg vet), så du kan vel teste humlen gjennom en flaske av den.

Jeg liker forøvrig et lite innslag münchenermalt også i APA.
 
Kan teste med Citra. Er en test batch til et bryllupsøl. Greit å teste litt før en server gjester. Litt Munchner kanskje... må sjekke hva jeg har. Har akkuratt bestilt masse snaddermalt.
 
Jeg serverer følgende APA i bryllup til lørdag (derfor NM ryker...)

Andrimne American Pale Ale

22,5 liter

OG: 1055
FG: 1013
IBU: 36 (Noonan)

4 kg Thomas Fawcett maris otter pale malt, 5,6 EBC
250 g Global münchenermalt, 25 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
250 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC
10 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 60 min.
15 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 15 min.
15 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 15 min.
15 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 2 min.
15 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 2 min.
15 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, tørrhumle
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
1 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP007, gjærstarter per MrMalty

Mesking på 66 C i 65 min., 78 C i 5 min. Koking i 90 min. Gjæring på 17-21 C i 14 dager, med tørrhumle fra dag 5. Lettdrikkelig og aromatisk. gleder meg til konsum!
 
Gahr skrev:
Jeg serverer følgende APA i bryllup til lørdag (derfor NM ryker...)

What!?? NOOO....! Men bryllup er vel verdig unnskyldning :) Men skulle gjerne sette bryllupsølet heller servert på PF :)
 
Spørs litt hva du mener med lett APA.. smaken er som baken og alt det der!
Men etter min smak kan nelson sauvin ofte oppleves litt skarp..  Den kan bli meget dominerende. Så jeg synes den passer bedre i en IPA.
Så jeg ville brukt en noe "snillere" humle, da dette skal være til et bryllup og mange kanskje vil drikke en del.. Så som smaks og aroma humle ville jeg brukt f.eks amarillo, cascade eller kanskje northern brewer  :)
 
Shea-Arne skrev:
What!?? NOOO....! Men bryllup er vel verdig unnskyldning :) Men skulle gjerne sette bryllupsølet heller servert på PF :)

Ja, dessverre. Hadde avtalt brygging og servering i bryllupet lenge før NM-datoen ble fastsatt.

Kyrre D K skrev:
Spørs litt hva du mener med lett APA.. smaken er som baken og alt det der!
Men etter min smak kan nelson sauvin ofte oppleves litt skarp..  Den kan bli meget dominerende. Så jeg synes den passer bedre i en IPA.
Så jeg ville brukt en noe "snillere" humle, da dette skal være til et bryllup og mange kanskje vil drikke en del.. Så som smaks og aroma humle ville jeg brukt f.eks amarillo, Cascade eller kanskje northern brewer  :)

Jeg synes egentlig de fleste humletyper med rimelig amerikansk smaksprofil fungerer bra i APA. Om målet er en lett utgave, så kan man bare bruke litt mindre. Synes mengdene i Odlands brygg ser bra ut. Noen ganger er det faktisk slik at less is more. Ellers synes jeg Northern Brewer, som du nevner, er en spennende humle i amerikansk øl. Den gir en ganske spesiell eikeaktig smak, selv når den kun brukes som bitterhumle, som jeg ofte synes fungerer veldig bra sammen med sitrushumler. Det er en av grunnene til at jeg synes Nøgne Ø Pale Ale er et skikkelig interessant øl.
 
etter min erfaring er det kanskje litt mye å bruke 30+30 de siste 15 min med NS. Jeg tror jeg hadde gått ned til 15-20 gram pr tilsetning. men som Odland sier, test det ut å se  :)
Synes også Northern Brewer passer veldig fint i en amerikansinspirert pale ale. Jeg bruker den bestandig som smaks/bitterhumle på 20-30 min. Og avslutter med en eller annen sitrus humle..   :skitbra:
 
neslekkim skrev:
Gahr skrev:
Andrimne American Pale Ale

250 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC

Hva gir hvetemalt her?, og siden jeg ikke har hvetemalt, kan den erstattes med noe, eller bare droppe det?
Det gjør vel strengt tatt ikke så veldig mye, annet enn å gi litt munnfølelse og i teorien litt fastere skum. Men du kan sløyfe det uten at det vil endre ølet noe særlig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp