Tråden for dumme spørsmål.

Et kjapt gjæringsspørsmål. Har laget "Gullpils" settet til BryggSelv, og de oppgir 2 ukers gjæringstid på 12grader, med W34/70. 23liter på OG 1048. Er det ikke vanlig med 3 uker på pils?
 
Et kjapt gjæringsspørsmål. Har laget "Gullpils" settet til BryggSelv, og de oppgir 2 ukers gjæringstid på 12grader, med W34/70. 23liter på OG 1048. Er det ikke vanlig med 3 uker på pils?

Ølet gjærer sannsynligvis ut på 2 uker, men det er vel neppe ferdig med det. Det skal jo modnes, også - og eventuelt lagres.

Det finnes jo ørten ulike framgangsmåter, og skal ikke si at det er noen bestemt som er den beste. Jeg ville gitt f.eks. gitt den en diacetylrast på slutten av gjæringa gjennom å heve temperaturen noen grader, men ikke alle gjør det.
 
Ølet gjærer sannsynligvis ut på 2 uker, men det er vel neppe ferdig med det. Det skal jo modnes, også - og eventuelt lagres.

Det finnes jo ørten ulike framgangsmåter, og skal ikke si at det er noen bestemt som er den beste. Jeg ville gitt f.eks. gitt den en diacetylrast på slutten av gjæringa gjennom å heve temperaturen noen grader, men ikke alle gjør det.

Denne artikkelen fra Bryggselv angående gjæringsforløp for pils var interessant : Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
 
Ølet gjærer sannsynligvis ut på 2 uker, men det er vel neppe ferdig med det. Det skal jo modnes, også - og eventuelt lagres.

Det finnes jo ørten ulike framgangsmåter, og skal ikke si at det er noen bestemt som er den beste. Jeg ville gitt f.eks. gitt den en diacetylrast på slutten av gjæringa gjennom å heve temperaturen noen grader, men ikke alle gjør det.
Det er slik jeg er vandt med ja.
Denne artikkelen fra Bryggselv angående gjæringsforløp for pils var interessant : Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
Interessant. Den skulle jeg sett litt før. Men nå kjører jeg en diacetylrast på 2-3 dager, så cold crasher jeg etterpå. Så får jeg prøve ut den gjæringsmetoden på neste lager :)
 
Det er slik jeg er vandt med ja.

Interessant. Den skulle jeg sett litt før. Men nå kjører jeg en diacetylrast på 2-3 dager, så cold crasher jeg etterpå. Så får jeg prøve ut den gjæringsmetoden på neste lager :)

Jeg ville gitt litt mer tid etter at FG er nådd. Regner med at du setter opp temperaturen for å gjennomføre diacetylrasten mot slutten av gjæringa; at du altså ikke venter til FG er nådd, og så setter den opp. (I så fall må du beregne lenger tid på diacetylrasten.) Det er ingen bråhast, ølet har ikke vondt av å stå ei uke eller to varmt.

Det er ikke dumt å smake/lukte seg fram litt. Det du særlig kan kjenne etter, er acetaldehyd ("grønne epler") - og eventuelt hydrogensulfid (råtne egg), hvis gjæringa har produsert mye av det.
 
Et kjapt gjæringsspørsmål. Har laget "Gullpils" settet til BryggSelv, og de oppgir 2 ukers gjæringstid på 12grader, med W34/70. 23liter på OG 1048. Er det ikke vanlig med 3 uker på pils?
Det er nok litt snaut for en lager. Det er massevis av trykkfeil i disse fremgangsmåtene (står også 2 uker for Ringnes Julebokk, om jeg husker riktig). 2 uker + 1 uke på 15-16 grader burde gjøre jobben. Den hurtiggjæringen (Tasty McDole-metoden) de har postet på bloggen kan evt. brukes. De kaller den ”Den beste metoden for gjæring av lager”. Det er selvsagt ikke riktig, det er nok mer presist med ”Den beste hurtigmetoden for gjæring av lager”. Etter min mening bør man være litt tålmodig, et lagerøl er ikke på topp de første 6 ukene uansett.
 
Takk for gode tilbakemeldinger.

Jeg ville gitt litt mer tid etter at FG er nådd. Regner med at du setter opp temperaturen for å gjennomføre diacetylrasten mot slutten av gjæringa; at du altså ikke venter til FG er nådd, og så setter den opp. (I så fall må du beregne lenger tid på diacetylrasten.) Det er ingen bråhast, ølet har ikke vondt av å stå ei uke eller to varmt.

Det er ikke dumt å smake/lukte seg fram litt. Det du særlig kan kjenne etter, er acetaldehyd ("grønne epler") - og eventuelt hydrogensulfid (råtne egg), hvis gjæringa har produsert mye av det.

Jeg økte temp etter FG var nådd, så da må jeg regne et par ekstra dager med diacetylrast alså? Da lar jeg den stå til helga, så får jeg kanskje prøvd ut usmakskurset jeg skal på til onsdag i praksis allerede til helga :)
 
Takk for gode tilbakemeldinger.



Jeg økte temp etter FG var nådd, så da må jeg regne et par ekstra dager med diacetylrast alså? Da lar jeg den stå til helga, så får jeg kanskje prøvd ut usmakskurset jeg skal på til onsdag i praksis allerede til helga :)
Folk har ulik praksis – jeg lar gjerne ølet stå litt lenger enn ”minstekravet”. Har mer enn nok annet å drikke i huset, så jeg har det ikke travelt. Det er alltid diacetyl som er temaet når det gjelder gjæring av lagerøl, men mange andre usmaker (f.eks. acetaldehyd - ”grønne epler”) kan dukke opp i ølet om man er utålmodig. Økt temperatur mot slutten av gjæringstiden er i praksis en diacetylrest, men også en forsikring mot andre usmaker. Om man følger den klassiske 2/3 metoden mht. diacetylrest – og så kjøler ølet ned for fort etterpå kan man fort ende opp med acetaldehyd. Been there – done that. Derfor pleier jeg å anbefale ”lager-noviser” at man bare gjærer lagerøl i 3 uker kaldt (10-12 grader) – og så noen dager varmere. Det er en bombesikker metode som alltid gir godt, rent øl. (Vel å merke anekdotisk/basert på egne erfaringer.) Men det må selvsagt få en lageringperiode på minst 4 uker før det er 100 %.
 
Takk for gode tilbakemeldinger.



Jeg økte temp etter FG var nådd, så da må jeg regne et par ekstra dager med diacetylrast alså? Da lar jeg den stå til helga, så får jeg kanskje prøvd ut usmakskurset jeg skal på til onsdag i praksis allerede til helga :)

hehe - det var jo fullklaff:).

Vær obs på at diacetyl er tricky greier. Sjøl om du er god til å lukte det - 25% av oss er visstnok ute av stand til det (genetisk bestemt) - så er du likevel ikke trygg om du ikke kjenner noe. Gjæren produserer under gjæringen det stoffet som kjemisk omdannes til diacetyl - en prosess som gjæren ikke er involvert i - og dersom det ikke får tid på seg til å omdannes, får ikke gjæren tatt seg av det. Dermed kan et tilsynelatende diacetylfritt øl utvikle diacetyl etter at du har tappet det opp.

Dette er en god grunn til ikke å ta sjansen på snarveier for å få ølet fort på flaske eller fat.
 
Hva tenker dere om denne oppskriften? tanken er engelsk ale med litt smak av nøtter og kjeks. Har ikke brukt victory malt før

5kg maris otter
500 gr crisp crystal malt 150
200gr victory malt
300gr flaket bygg

55g EKG @ 60 min
20g EKG @ 15 min
25g EKG @ turrhumle

2x Liberty Bell M36 gjær

Er det bare tull med bygg og victory? Ser mange bare kjører MO og crystal, kanskje 5,5kg MO og 500g crystal istede
 
Sist redigert:
Hva tenker dere om denne oppskriften? tanken er engelsk ale med litt smak av nøtter og kjeks. Har ikke brukt victory malt før

5kg maris otter
500 gr crisp crystal malt 150
200gr victory malt
300gr flaket bygg

55g EKG @ 60 min
20g EKG @ 15 min
25g EKG @ turrhumle

2x Liberty Bell M36 gjær

Er det bare tull med bygg og victory? Ser mange bare kjører MO og crystal, kanskje 5,5kg MO og 500g crystal istede

Sånne klassiske oppskrifter er veldig enkle. Og du får ganske godt toast/kjeks-preg fra MO. Men det blir ikke feil å legge på litt ekstra. Det kommer i grunnen an på hva du vil ha.
 
Hva er ''best'' av whirlpool eller hop-stand?

Og er det slik man utfører Whirlpool?:
Etter endt kok, skru av varmen.
kaste i humlen med en gang og så lage Whirlpool og ha det gående 5-10min?
Så kjøle ned og overføre til gjæringskar.

Kunne vert moro og prøvd.
 
Whirlpool er bare en lur måte å samle trub på. Snurre vannet rundt slik at trub samler seg i midten. Du kan fint whirlpoole under hop stand.
 
Hva er ''best'' av whirlpool eller hop-stand?

Og er det slik man utfører Whirlpool?:
Etter endt kok, skru av varmen.
kaste i humlen med en gang og så lage Whirlpool og ha det gående 5-10min?
Så kjøle ned og overføre til gjæringskar.

Kunne vert moro og prøvd.
Pass på at temperaturen er under 80 grader under hopstand. Høy temperatur gir mye bitterhet og lite aroma.
 
Hei alle.
Jeg tapper brygget mitt på flaske og bruker 5 gram sukker per liter for å karbonere. Hvor mye spraymalt må jeg bruke for å få samme resultat?
 
Er det mulig og lage slike sexy gule øl uten og bruke sekkevis med humle og som kan flaskes uten at oksidering blir problem?
 
Tilbake
Topp