KegLand med ny can seamer

Fiktivt regnestykke, men et regnestykke jeg har operert med sånn ca fra min tid i bryggebutikk:

Opprinnelig pris 2500
*1,1 frakt
*1,25 for moms
* 1,3 i avanse, men dette tallet er nok høyere

= 4468
 
Prisen på 2500 i Australia er utsalgspris i butikk med Australsk VAT på 10%.
Så 10% kan trekkes fra pluss at importør får grossistpris og kvantumsrabatt.
Den produseres nesten garantert i Kina, så la oss si at importøren bestiller 100 stk med frakt fra Kina.
Sannsynligvis er innkjøpsprisen for dem godt under 2000.

Så må frakt legges på, norsk mva (25%) og fortjeneste. Fortjeneste i to ledd hvis BS er eneimportør og selger videre til andre butikker.
 
jeg har sett hva BS selger denne for når andra forhandlere kjøper den direkte av dem. Er selv overasket over påslaget på denne produkt....
 
Fiktivt regnestykke, men et regnestykke jeg har operert med sånn ca fra min tid i bryggebutikk:

Opprinnelig pris 2500
*1,1 frakt
*1,25 for moms
* 1,3 i avanse, men dette tallet er nok høyere

= 4468
Alle som lever av å videreselge varer og tjenester vet at materialkostnader og innkjøpspris bare er en liten del av grunnlaget for prising. Basert på erfaringene med boksemaskin (har hatt en i et drøyt år) vet jeg at det potensielt er utfordringer med oppsett/oppfølging og reklamasjoner. Om noen velger å selge et helt nytt uprøvd produkt av denne typen med mindre enn 50 % påslag, vil jeg si det er risikabelt. Jeg tenker 5000,- for denne er innafor.
 
Fra Bryggselv:

Hei _______

Vi setter stor pris på at du valgte nettopp oss når du forhåndsbestilte din Cannular boksemaskin.

Som en takk for dette får du nå en hel eske med passende bokser på kjøpet. Esken inneholder ca. 200 bokser og har en verdi på ca. 900,-

Boksene passer selvsagt til maskinen, slik at du kan tappe dine først ølbokser så fort maskinen er i hus.
Vi håper du blir fornøyd med kjøpet! :-D
 
Fra Bryggselv:

Hei _______

Vi setter stor pris på at du valgte nettopp oss når du forhåndsbestilte din Cannular boksemaskin.

Som en takk for dette får du nå en hel eske med passende bokser på kjøpet. Esken inneholder ca. 200 bokser og har en verdi på ca. 900,-

Boksene passer selvsagt til maskinen, slik at du kan tappe dine først ølbokser så fort maskinen er i hus.
Vi håper du blir fornøyd med kjøpet! :-D
Jepp, fikk den jeg også. Lurer på om de har bestilt boksene sine helt fra Australia... Spent på tilgjengeligheten av bokser. Jeg startet en spørreundersøkelse på Facebook – og de mest populære er 500 ml hvite, etterfulgt av 500 ml blanke og 440 ml hvite. Håper noen kjenner sin besøkelsestid og tar inn for salg. Maks 3 kroner for de største og 2,50 for 440 ml. 2 kroner for 330 ml.
 
Alle som lever av å videreselge varer og tjenester vet at materialkostnader og innkjøpspris bare er en liten del av grunnlaget for prising. Basert på erfaringene med boksemaskin (har hatt en i et drøyt år) vet jeg at det potensielt er utfordringer med oppsett/oppfølging og reklamasjoner. Om noen velger å selge et helt nytt uprøvd produkt av denne typen med mindre enn 50 % påslag, vil jeg si det er risikabelt.

Greit nok det, men her snakker vi opp mot 100% økning i pris fra utsalgspris i Australia, det synes jeg blir for drøyt. Det er godt over vanlig avanse. Og når man hører at BS først satte prisen til 6000....

Hvis vi ser på prisforskjeller på produkter her i landet og det landet det produseres i så blir det tydelig at de har tatt seg godt betalt. En SS Brewtech 30 gallon bryggkjele kan man kjøpe direkte fra SS i USA for ca 2600,-. i Norge koster den rundt 4000,-. En prisøkning på 55%.
 
Greit nok det, men her snakker vi opp mot 100% økning i pris fra utsalgspris i Australia, det synes jeg blir for drøyt. Det er godt over vanlig avanse. Og når man hører at BS først satte prisen til 6000....

Hvis vi ser på prisforskjeller på produkter her i landet og det landet det produseres i så blir det tydelig at de har tatt seg godt betalt. En SS Brewtech 30 gallon bryggkjele kan man kjøpe direkte fra SS i USA for ca 2600,-. i Norge koster den rundt 4000,-. En prisøkning på 55%.
BS har i praksis landets laveste pris på denne. 5026,- om man bruker forumrabatten + at man får med bokser for 900 kroner. Synes slett ikke det er galt.
 
Det er helt greit at du synes det er en ok pris, mange vil være enig i det. Spesielt hvis vi ser på hva andre typer koster.
Men det er vel fortsatt greit å stille seg spørsmålet hvorfor de tar en større avanse på denne enn på andre varer?

Svaret er selvsagt at de setter en pris som de mener mange er villig til å betale, ikke ut fra hva de selv betaler for produktet.
Og det er lov det også, mange varer prises på denne måten, en avanse er ikke en fastsatt prosentsats. Men som forbrukere bør vi være våkne og påpeke det hvis avansen blir urimelig høy.
 
Men som forbrukere bør vi være våkne og påpeke det hvis avansen blir urimelig høy.
Selvsagt, det er det som er fri konkurranse. Hvis prisen/avansen blir for høy vil kunden gå andre steder. I varehandelen er det ofte småprodukter som har høyest påslag. Vil tro at endel av det bryggebutikkene selger har minst 300 % avanse.
 
Hvis prisen/avansen blir for høy vil kunden gå andre steder.

Det er ikke så enkelt hvis en aktør får eneagenturet på et produkt. Da kan denne sette en omtrentlig pris på produktet i et helt land.
Trodde egentlig tiden med grossister var over, den er vel det i stor grad i dagligvarehandelen ihvertfall. Et ledd mindre gir billigere produkter.
 
Sist redigert:
Den prisen var interessant, den er lavere enn hva KegLand selger den for i Australia, men prisen her er vel helt uten avgifter og da er det samme pris hvis man legger til 10% VAT som de har i Australia.

Men jeg begynner å lure på om denne can seameren er utviklet i Kina og ikke har noe med KegLand å gjøre?
Det står jo ingenting om KegLand i annonsen på Aliexpress, men det er helt klart samme produktet.
 
Sist redigert:
Du kan nok være ganske trygg på at denne er produsert i Kina. Hvor den er utviklet er ikke godt å si, men konglomeratet KegLand/KegKing/AMCO virker å være basert i Kina/Hong Kong. Det betyr jo ikke at de er kinesisk-eid eller at kvaliteten er dårligere av den grunn. Når det gjelder "Brewmaster" på Ali ser det ut til at de selger de fleste produktene fra AMCO (KegLand/Keg King). Er muligens en måte å få produktene ut til markeder hvor de ikke har distributører, men det blir bare gjetting.

Har flere KegLand produkter selv, og har ingen skrupler med å kjøpe denne can seameren så snart kontoen har lagt på seg litt igjen :D.
 
Har heller ikke problemer med å kjøpe produkter fra Kina, det er lenge siden Kina = dårlig kvalitet.

Men KegLand og Keg King er vel Australske selskaper som får sine produkter produsert i Kina så vidt jeg vet.
De har begge hovedkontor i Melbourne og KegLand ble startet av noen av de ansatte fra Keg King etter en uenighet i selskapet.
 
Den ligger faktisk allerede tilgjengelig på Aliexpress !!
US $288.0 |CANNULAR COMPACT CANNING MACHINE BENCH TOP CAN SEAMER -in Other Bar Accessories from Home & Garden on Aliexpress.com | Alibaba Group

Men med en fraktpris som er omtrentlig samme som å kjøpe den så lønner det seg neppe, med mindre mange går sammen og man får ned prisen på frakt !!

Forøvrig masse billig og velkjent utstyr på deres shop ;-)
”Pls note: this is only suitable for our cans! if your cans are not from us , maybe the effect is not good enough.”
Hm, det virket ikke helt betryggende.
 
Tilbake
Topp