WLP007 og dårlig utgjæring

målte og smakte nå og da var den på 28.
tror jeg lar den være og flasker når den er stabil. hvor mye sukker burde jeg karbonere med?
 
målte og smakte nå og da var den på 28.
tror jeg lar den være og flasker når den er stabil. hvor mye sukker burde jeg karbonere med?
pitchet en pakke cbc-1 for et par dager siden, etter tips fra @Bårdd og ser ut at den faktisk har tatt et par poeng.
skal vel være nok til å karbonere dette da vel?
 
Peller opp denne tråden igjen.
Har en humlesus-aktig oppskrift stående på 007 som nå er i ferd med å stoppe opp. OG 1.050, forventet FG 1.011. SG nå er 1.019.
1,4 liter starter på 1 ok, så skulle være bra pitching rate.

Ble mesket litt høyt (67-68) for ikke å ende med for høy utgjæring. Har brygget med denne flere ganger, og har alltid kommet opp på rundt 80-83%, men altså ikke denne gang tilsynelatende.

Pitchet på 17 grader. Steg til 18 grader og holdt der i 2 dager. Så 19 grader i 2 dager, og merket da at den sakket kraftig av. Har nå (dag 5) satt den opp til 20,8 grader i håp om å tyne litt mer ut av den, men den flokkulerer jo som stein...

Noen som har god erfaring med å tilsette tørrgjær for å få igang gjæringen igjen, eller bør jeg ta til takke med en lav ABV utgave. Den smaker godt, men skal egentlig tørrhumles om et par dager også.
 
Peller opp denne tråden igjen.
Har en humlesus-aktig oppskrift stående på 007 som nå er i ferd med å stoppe opp. OG 1.050, forventet FG 1.011. SG nå er 1.019.
1,4 liter starter på 1 ok, så skulle være bra pitching rate.

Ble mesket litt høyt (67-68) for ikke å ende med for høy utgjæring. Har brygget med denne flere ganger, og har alltid kommet opp på rundt 80-83%, men altså ikke denne gang tilsynelatende.

Pitchet på 17 grader. Steg til 18 grader og holdt der i 2 dager. Så 19 grader i 2 dager, og merket da at den sakket kraftig av. Har nå (dag 5) satt den opp til 20,8 grader i håp om å tyne litt mer ut av den, men den flokkulerer jo som stein...

Noen som har god erfaring med å tilsette tørrgjær for å få igang gjæringen igjen, eller bør jeg ta til takke med en lav ABV utgave. Den smaker godt, men skal egentlig tørrhumles om et par dager også.
Har du krane på dunken? Tapp av litt, sett starter på, og tilsett sammen med humla når du skal tørrhumle. Da får du sneket en del poeng via hop creep.
 
Peller opp denne tråden igjen.
Har en humlesus-aktig oppskrift stående på 007 som nå er i ferd med å stoppe opp. OG 1.050, forventet FG 1.011. SG nå er 1.019.
1,4 liter starter på 1 ok, så skulle være bra pitching rate.

Ble mesket litt høyt (67-68) for ikke å ende med for høy utgjæring. Har brygget med denne flere ganger, og har alltid kommet opp på rundt 80-83%, men altså ikke denne gang tilsynelatende.

Pitchet på 17 grader. Steg til 18 grader og holdt der i 2 dager. Så 19 grader i 2 dager, og merket da at den sakket kraftig av. Har nå (dag 5) satt den opp til 20,8 grader i håp om å tyne litt mer ut av den, men den flokkulerer jo som stein...

Noen som har god erfaring med å tilsette tørrgjær for å få igang gjæringen igjen, eller bør jeg ta til takke med en lav ABV utgave. Den smaker godt, men skal egentlig tørrhumles om et par dager også.
Dette er jo en av de vanligste spørsmålene på ølforum, og det er en interessant diskusjon:

Har det noen hensikt å tilsette mer gjær når gjæringen tilsynelatende har stoppet opp?

Jeg vil tro at det i alle fall ikke er noe poeng å tilsette mer av den samme gjæren. Man bør nok tilsette en type med mer apetitt for komplekse sukkerarter. Jeg så at noen hadde gitt råd om å tilsette CBC-1. Det er en gjær som bare spiser enkle sukkerarter (ikke maltotriose eller høyere). i tillegg dreper den hovedgjæren. Virket som et litt merkelig råd.

Jeg tror det beste tipset er å tilsette en mer agressiv gjær under aktiv gjæring. Noen som har forslag til en god kandidat? Den nye HA18-gjæren til Fermentis, kanskje? Den er beregnet på barley wine, som ellers kan bli veldig søte.
 
Peller opp denne tråden igjen.
Har en humlesus-aktig oppskrift stående på 007 som nå er i ferd med å stoppe opp. OG 1.050, forventet FG 1.011. SG nå er 1.019.
1,4 liter starter på 1 ok, så skulle være bra pitching rate.

Ble mesket litt høyt (67-68) for ikke å ende med for høy utgjæring. Har brygget med denne flere ganger, og har alltid kommet opp på rundt 80-83%, men altså ikke denne gang tilsynelatende.

Pitchet på 17 grader. Steg til 18 grader og holdt der i 2 dager. Så 19 grader i 2 dager, og merket da at den sakket kraftig av. Har nå (dag 5) satt den opp til 20,8 grader i håp om å tyne litt mer ut av den, men den flokkulerer jo som stein...

Noen som har god erfaring med å tilsette tørrgjær for å få igang gjæringen igjen, eller bør jeg ta til takke med en lav ABV utgave. Den smaker godt, men skal egentlig tørrhumles om et par dager også.

61% utgjæring er så lavt at du må regne med at det ikke kan forklares med den mesketemperaturen. Hvis du ikke har termostatstyring på temperaturen, så kan den ha droppet ut i det temperaturen synker litt når gjæringen avtar. Jeg har aldri brukt denne gjæren, men den er vel troende til å gjøre sånt?

Egentlig ville jeg tro det burde holde å få gjæren opp i suspensjon igjen nå som du har fått opp temperaturen. Du har sikkert pitchet nok gjær, og hvis du ikke lot den stå og snurre for lenge på røreren, så burde den være i toppform, også. (Jeg tror du kan ødelegge en del hvis du både lar den stå for lenge på røreren og ikke gir den nok oksygen.)

Hvis den er utgjæret, dvs. har spist opp det som finnes av de sukkerartene den kan spise - det virker ikke sannsynlig i ditt tilfelle her - så har det liten hensikt å gjøre noe som helst. Du kan tilsette en litt sultnere gjær, som @Holmentoppen foreslår, og få ned FG noen poeng, men jeg tror ikke det vil endre karakteren på ølet så mye, bortsett fra at du får litt mer alkohol. Og dessuten er vel 007 en ganske sulten type, så jeg veit ikke helt hva du skulle bruke.
 
61% utgjæring er så lavt at du må regne med at det ikke kan forklares med den mesketemperaturen. Hvis du ikke har termostatstyring på temperaturen, så kan den ha droppet ut i det temperaturen synker litt når gjæringen avtar. Jeg har aldri brukt denne gjæren, men den er vel troende til å gjøre sånt?

Egentlig ville jeg tro det burde holde å få gjæren opp i suspensjon igjen nå som du har fått opp temperaturen. Du har sikkert pitchet nok gjær, og hvis du ikke lot den stå og snurre for lenge på røreren, så burde den være i toppform, også. (Jeg tror du kan ødelegge en del hvis du både lar den stå for lenge på røreren og ikke gir den nok oksygen.)

Hvis den er utgjæret, dvs. har spist opp det som finnes av de sukkerartene den kan spise - det virker ikke sannsynlig i ditt tilfelle her - så har det liten hensikt å gjøre noe som helst. Du kan tilsette en litt sultnere gjær, som @Holmentoppen foreslår, og få ned FG noen poeng, men jeg tror ikke det vil endre karakteren på ølet så mye, bortsett fra at du får litt mer alkohol. Og dessuten er vel 007 en ganske sulten type, så jeg veit ikke helt hva du skulle bruke.

Fra tidligere har jeg erfart at når jeg dumper gjær via dumping ventilen, så virvles det opp en del inne i tanken. Dumpet derfor rundt en liter av den aller lateste slurryen som lå og dro seg helt i bånn i håp om å få litt av det som lå lengre oppe i suspensjon igjen. Pitchet ikke noe nytt foreløpig. Det hjalp noe, og har nå fått den ned i 1.015 (ca. 70% utgjæring). Det får være greit nok. I tillegg kommer det tørrhumling nå straks, og har opplevd at det kan gi et par poeng ekstra enkelt ganger, får bare se.

Blir altså ikke helt etter oppskriften denne, men det halvferdige ølet smaker overraskende bra (ikke så overaskende for så vidt) likevel. Er en tydelig smak av brødskorpe/toast som jeg tror vil balanseres ut greit med citra og centennial som jeg skal dumpe nedi tanken på onsdag.

Takker for svar, så får den evigvarende debatt om å tilsette mer gjær leve videre.
 
Tilbake
Topp