Avtrekksvifte on a shoestring

Jo

Norbrygg-medlem
Har hatt litt problemer med familie som ikke synes ølbrygging lukter spesielt godt. Brygger på kjøkkenet i vinterhalvåret, og er avhengig av å rydde alt utstyret bort når bryggedagen er over.

Kjøkkenvifte fra Finn, rør fra IKEA og en gjæringsbøtte = problem solved. Må bare fikse noe annet enn et gammelt strykebrett som stativ for det hele :)

IMG_20190224_163000.png
 
Har hatt litt problemer med familie som ikke synes ølbrygging lukter spesielt godt. Brygger på kjøkkenet i vinterhalvåret, og er avhengig av å rydde alt utstyret bort når bryggedagen er over.

Kjøkkenvifte fra Finn, rør fra IKEA og en gjæringsbøtte = problem solved. Må bare fikse noe annet enn et gammelt strykebrett som stativ for det hele :)

Vis vedlegget 39869
Akkurat! Dette tenker jeg kona setter pris på!
 
Snedige greier - men blir det ikke mye drypping av kondens?

Forbausende lite. I dag var det 22 grader inne, og 7-8 grader utenfor vinduet. Kokte bort 2.6 liter væske. Innsiden av gjæringsbøtten var tørr og jeg fant noen dråper på innsiden av metallkassen motoren sitter i.

Jeg er på tynn is når det gjelder hvorfor det blir så lite kondens, men det trekkes rimelig mye luft fra rommet i tillegg til damp fra kjelen. Har også en håndkle i vindusåpningen for å hindre trekk inn gjennom vinduet - det holder samtidig den delen av røret som er inne noenlunde varmt.

Jeg er strålende fornøyd - datteren min kom hjem en time etter jeg var ferdig, og merket ikke at jeg hadde brygget før hun så at jeg vasket speidelen :)
 
Dette er noe jeg er sterkt frista til å prøve i kombinasjon med vifta på badet. Det ville forenkle bryggedagen min en del. Men det spørs om jeg ikke ville trenge ei kraftigere vifte.
 
Jeg har gjort noe litt mer primitivt med mitt avtrekk. Er bare er fleksirør med ei rørvifte i enden som ligger ut av vinduet. Andre enden oppi speidelen med lokket på gløtt. Knusktørt innendørs. Ulempen er at det ser helt jævlig ut, men det er bonuspoeng for min del.

Se bort fra alt kaoset på bildet forøvrig, testing av nytt utstyr :p
 

Vedlegg

  • 9A2E9209-0CFD-4794-A1FB-9EE63218C7E4.jpeg
    9A2E9209-0CFD-4794-A1FB-9EE63218C7E4.jpeg
    155,6 KB · Sett: 128
Forbausende lite. I dag var det 22 grader inne, og 7-8 grader utenfor vinduet. Kokte bort 2.6 liter væske. Innsiden av gjæringsbøtten var tørr og jeg fant noen dråper på innsiden av metallkassen motoren sitter i.

Jeg er på tynn is når det gjelder hvorfor det blir så lite kondens, men det trekkes rimelig mye luft fra rommet i tillegg til damp fra kjelen. Har også en håndkle i vindusåpningen for å hindre trekk inn gjennom vinduet - det holder samtidig den delen av røret som er inne noenlunde varmt.

Jeg er strålende fornøyd - datteren min kom hjem en time etter jeg var ferdig, og merket ikke at jeg hadde brygget før hun så at jeg vasket speidelen :)
Kondens i ventilator
 
Det burde holde ja. Om du brygger ved 22 C så vil, ved de samme forutsetningene, behovet for luft være halvparten av det ved 15 C. Forutsettingen er 40% relativ fuktighet i innelufta.
 
Ja nå ser jeg at regnestykke på 15 C forutsatte 60% relativ fuktighet i innelufta. Med denne forutsetningen blir luftmengden redusert med ca 35%. Fra 750 m3 til ca 500 m3. Så vifta bør ha god margin med den spec’en.
 
Tilbake
Topp