Kilimanjaro øl

Lovet å brygge no Kilimanjaro Premium Lager klone.
Kilimanjaro kommer fra Tanzania og er en god lager.
Har funnet ut at den inneholder
CTZ og Herkules humle, ca.50% Malt, ca.10% Barley og ca.30% Maize
Om noen har tips eller info blir jeg glad :D
 
Ser ut som at dette er en variant av ølstilen american light lager. Det betyr lav OG, lav FG og lav bitterhet. 30 % flaket mais, og resten pilsmalt. 4 % syremalt er alltid lurt i lyse maltbaser for riktig syrenivå i mesken. OG ca 1045. Både Hercules og CTZ er bitterhumle, man trenger bare bruke den ene av dem, eller en annen kurant type. Man vil f.eks. neppe kunne skille Hercules og Magnum fra hverandre. En ren gjær som f.eks. WLP 830 eller 850 i rikelige mengder. Evt w34/70 tørrgjær. Gjæres på 10-11 grader i 3-4 uker.

Vannet i Tanzania er sikkert noe annerledes enn vårt, så det er en faktor som vil være forskjellig. Jeg kan godt sette opp en mer detaljert oppskrift i en kalkulator, men det må bli i kveld.
 
Ser ut som at dette er en variant av ølstilen american light lager. Det betyr lav OG, lav FG og lav bitterhet. 30 % flaket mais, og resten pilsmalt. 4 % syremalt er alltid lurt i lyse maltbaser for riktig syrenivå i mesken. OG ca 1045. Både Hercules og CTZ er bitterhumle, man trenger bare bruke den ene av dem, eller en annen kurant type. Man vil f.eks. neppe kunne skille Hercules og Magnum fra hverandre. En ren gjær som f.eks. WLP 830 eller 850 i rikelige mengder. Evt w34/70 tørrgjær. Gjæres på 10-11 grader i 3-4 uker.

Vannet i Tanzania er sikkert noe annerledes enn vårt, så det er en faktor som vil være forskjellig. Jeg kan godt sette opp en mer detaljert oppskrift i en kalkulator, men det må bli i kveld.

Tusen takk for svar :)
Har bestilt råvarer men er litt usikker på mesketid og når jeg bør putte humlene inn.
 
Hei igjen, her er en litt mer detaljert oppskrift. CTZ og Herkules kan være vriene å få tak i, så jeg satte opp Magnum som bitterhumle. Det er ikke humlearoma i denne typen øl, så det er bare en tilsetting på 60 minutter før kokeslutt.

Standard American Lager Recipe - Kilimanjaro lager | Brewgr

Er ikke CTZ egentlig bare en samlebetegnelse på Columbus, Tomahawk og Zeus? Det er ikke så vanskelig å få fatt i. Men dette er bare en fotnote, og resultatet blir nok minst like bra med Magnum. :)
 
Jo det er det. Og i en lys lager synes jeg Magnum gir et bedre resultat enn CTZ-humlene. Det er forskjellige oljer i de humlene og Magnum vil gi et mer kontinentalt lagerpreg.
 
Tilbake
Topp