Erfaringer med CO2 regulator til 425g-flasker

JEG

Moderator
Ser det er ofte gode priser på disse flaskene. Laveste jeg har sett er vel 39 kr, men vanlig god pris er 59. Selv har jeg en 2 kg beholder som koster ca 300 å fylle opp. Med tanke på innkjøpspris og holdbarhet før trykktesting, er disse små-flaskene interessante. Selv ser jeg for meg å bruke 2 kg beholderen til karbonering, det til tapping, mens små-flaskene vil fungere fint til tapping.

Har lest forskjellige erfaringer med regulatorer (og overganger) i forumet, men kunne tenkt meg å samle litt info her. Selv har jeg en viss erfaring med en overgang som jeg aldri fikk helt til å funke med AGA-flasken. Slik jeg har forstått det er det en marginal, men vesentlig, forskjell på SodaStream og AGA.

Så:
1. Er det noen som kan anbefale er regulator - og i så fall til hvilken type flaske?
2. Er det andre ulemper med 425g-flasker? De kan jo ikke skrues av, så montering og demontering er fort litt spennende. (@Ekornskurken hadde vel en hendelse her).


Dessverre er forumet gammelt, og savner "Likende tråder" funksjon, så:
Liknende tråder:
Pålitelig SodaStream patent
 
Sist redigert:
Oxy Turbo regulatoren som passer direkte på disse flaskene funker knall men 10 bar manometer og 3/8” JG utgang er ikke førstevalget. Har byttet til 4 bar manometer og 3/16” JG utgang på mine.

Kjøper du fra Tapcooler.no så får du denne allerede med 4 bar manometer og med 2 stk 3/16” JG utganger istedenfor en enkel utgang. Så er det jo bare å stappe i en 3/16” JG blindplugg når du bare bruker den ene utgangen :)
 
husk att prisen på 39/59 kroner oftest er ved innbytte av tom "flaske" og att prisen egentlig er omtrent 150kr for en ny.
 
En må bytte ventilen på sodastream flaskene for å enkelt kunne fylle dem, de nyere flaskene har sånn "anti selv-fylling" ventil. Jeg har gjort det på alle mine og fyller fra en 5kg CO2 flaske. Ikke fordi det gjerne er billigst men fordi det er veldig praktisk å alltid ha gass tilgjengelig. Husk at ved selvfylling så må en veie flasken før og etter for å unngå overfylling + en må fylle flytende CO2 for å få til skikkelig fylling (vanlig flaske på hode eller brannslukker med stigerør).
 
Det er ikke noe problem å fylle SodaStream patroner med utstyret @E.Brekke henviser til uten modifikasjoner fordi disse opner ventilen med skruen på toppen, seff må vekten holdes på den flytende Co2en som fylles.
Har fylt Co2 på små patroner siden 1989 og Sodapatroner har ikke vert helt trtygge for lekasjer
 
Skruen trykker ned ventilen ja, men har du ventilen som er veldig flat så lukker den ved at ventilen stenger i bakkant, har erfart det på alle mine flasker ved fylling før jeg byttet ventil. Funker greit en gang eller to, etter det er det bare trøbbel å fylle før en setter på "gammel type" ventil. Jeg bruker skrue som holder ventilen åpen som over her.
 
Merkelig, kan det ha noe med hor mye du skrur inn ventilen ? har ikke problemer med annet at de kan lekke etter gjentatte fyllinger, velger derfor bytting før refylling hvis mulig.
 
Er viden kjent at nye ventilen er laget for å unngå hjemmefylling men som sagt det kan gå greit noen ganger og så blir det bare verre og verre / umulig. Ny ventil til venstre, gammel til høyre:

DSC_0864.jpg
 
En må bytte ventilen på sodastream flaskene for å enkelt kunne fylle dem, de nyere flaskene har sånn "anti selv-fylling" ventil. Jeg har gjort det på alle mine og fyller fra en 5kg CO2 flaske. Ikke fordi det gjerne er billigst men fordi det er veldig praktisk å alltid ha gass tilgjengelig. Husk at ved selvfylling så må en veie flasken før og etter for å unngå overfylling + en må fylle flytende CO2 for å få til skikkelig fylling (vanlig flaske på hode eller brannslukker med stigerør).
Hvor får du tak i de gode ventilene?
 
Tilbake
Topp