Salome Lager Malt - Bonsak

Det er selvfølgelig bra med godt utbytte. I hvertfall for store bryggerier som konkurrerer inbitt på pris. Men for oss hjemmebryggere er det vel kvaliteten på brygget som teller mest. Den beste malten for oss er vel den som gir best øl?
 
Det er selvfølgelig bra med godt utbytte. I hvertfall for store bryggerier som konkurrerer inbitt på pris. Men for oss hjemmebryggere er det vel kvaliteten på brygget som teller mest. Den beste malten for oss er vel den som gir best øl?

Det er vel grunn til å anta at det er en viss sammenheng mellom malt som gir godt utbytte og godt øl. Eller, for å snu på det; malt som gir dårlig utbytte fordi malteren ikke behersker kunsten, gir neppe det beste ølet, heller.

Jeg mener ikke at man ikke skal hygge seg med å brygge på eget malt, men det er som med øl: man skal ikke vente å klare å lage et like godt produkt som profesjonelle med profesjonelt utstyr.
 

Den var interessant den der. Men den handler jo om det amerikanske markedet, der maltproduksjonen ble giret inn mot å tilfredsstille behovet for enzymrikt malt for å kunne konvertere stivelsen i mesker med store mengder råfrukt. Dette er malt som ikke finnes på det norske markedet, så vidt jeg veit. Vi har derimot god tilgang på kvalitetsmalt fra mange produsenter.

Jeg veit ikke når den artikkelen er fra. I dag er det i alle fall en rik flora av små malterier som lager kvalitetsmalt i USA. Men det er vel ikke så mye galt med det maltet som Briess, som er en litt større produsent, lager, heller.

Det er jo ikke noen motsetning mellom å lage malt med rik smak og malt som gir godt utbytte. Men sjølsagt kan man lage dårligere malt dersom det eneste som teller, er utbyttet. Det jeg prøvde å si, var bare at det er rimelig å anta at gode maltere også lager et malt som gir godt utbytte - som Weaver på Bonsak gjør.
 
Ved gammeldags gulvmalting må man i alle fall holde på å snu maltet ganske ofte. Det utvikles varme under spiringa, og den blir sjølsagt ujevn. (Og dessuten vikler rotskuddene seg inn i hverandre, slik at maltet danner ei sammenhengende og uhåndterlig matte om man ikke løser det opp.)

Jeg kan anbefale denne: Malt : John Mallett : 9781938469121 Men den kjenner du kanskje til?
Den har jeg ikke sett, men den er på vei nå :rolleyes:.
 
Jeg tror forøvrig at det er en misforståelse at et bryggeri som Anheuser-Busch ikke er opptatt av kvalitet. I følge Charlie Bamforth (tror det var ham) er de nærmest besatt av det - og er i en posisjon som gjør at de kan stille veldig strenge krav til leverandørene sine. Men de brygger jo et helt annet øl enn det vi stort sett er opptatt av å lage, og trenger derfor et annet malt.

Så for den som gjerne vil lage en best mulig amerikansk lite lager, er ikke amerikansk malt på sekraders bygg et dårlig malt. Bare synd vi ikke får tak i det.
 
Den var interessant den der. Men den handler jo om det amerikanske markedet, der maltproduksjonen ble giret inn mot å tilfredsstille behovet for enzymrikt malt for å kunne konvertere stivelsen i mesker med store mengder råfrukt. Dette er malt som ikke finnes på det norske markedet, så vidt jeg veit. Vi har derimot god tilgang på kvalitetsmalt fra mange produsenter.

Brewshop har nylig tatt inn enzymmalt fra Castle: Diastatic Malt (3,5-4,5 EBC) 1KG kr 23
 
Tilbake
Topp