Snart klar for første brygg, eller?

Hei!
Har i lengre tid ønsket å prøve meg på å brygge øl. Har smakt mye godt håndverksøl, og synes det virker som en utrolig fin hobby. At jeg elsker øl er jo bare et stort pluss.
Nå, etter å ha kjøpt inn utstyr en stund, begynner jeg å føle meg klar for første brygg. Det jeg er redd for er at jeg har glemt å kjøpe noe helt essensielt. Skriver her det jeg har, så er det flott om dere kan komme med innspill hvis det er noe jeg mangler :)

-30l Ølbrygger fra Netthandelen (greit å starte et sted)
-to stk 30l gjæringskar med gjærlås
-hydrometer
-testrør (100ml og 250ml)
-termometer
-flasketre for 45 flasker
-flaskevasker
-25l omstkikkingskar med tappekran og flaskefyller
-starsan
-hevert med pumpe
-50 stk 0,5l flasker
-10 stk 0,5 l flasker med patentkork
-korker
-korkepåsetter, bordmodell.
-kjøleskap
-Inkbird ITC-308S
-bryggehansker


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
PBW eller annet egnet vaskemiddel
Hvis du skal bruke hevert fra gjæringskar til omstikkingskar, kan det være greit å ha en egnet silikonslange eller lignende for å unngå at det plasker.
Ikke kjent med Bryggekjelen fra netthandelen, men antar det følger med en kjøler? Husk i så fall riktige koblinger til kjølevannet som passer til din kran og til kjøleren. Ja, også slange til kjølevann og returvann da.

Lykke til. Det kommer til å balle på seg :D
 
Når du tror alt er på plass kan det være et tips å gjennomføre en "bryggedag", men kun med vann i systemet. Da får du begrep om hvor lang tid oppvarming og nedkjøling tar, hvor stor avdamping du kan forvente, du finner de små lekkasjene, og finner ut av mange andre småting som gjør den virkelige første bryggedagen mye enklere.
 
En stor bryggeskje/meskespade, f. Eks denne: Bryggeskje i tre 70cm - BryggSelv

Sprayflaske til starsan

Ville vurdert en 10pk med humleposer. Vet ikke hvordan pumpen på netthandel bryggeren er men vil tro den er utsatt for å tettes. De kan gjenbrukes, så en billig forsikring.

Ser ut som du har det meste

Har en i plast -glemte å skrive det :) sprayflasken er på handlelisten [emoji1303]
Har desverre modellen uten pumpe. Vurdert å ettermontere en pumpeløsning, men tenkte å vente en stund med det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
PBW eller annet egnet vaskemiddel
Hvis du skal bruke hevert fra gjæringskar til omstikkingskar, kan det være greit å ha en egnet silikonslange eller lignende for å unngå at det plasker.
Ikke kjent med Bryggekjelen fra netthandelen, men antar det følger med en kjøler? Husk i så fall riktige koblinger til kjølevannet som passer til din kran og til kjøleren. Ja, også slange til kjølevann og returvann da.

Lykke til. Det kommer til å balle på seg :D

Koblinger til kjøleren har jeg ikke kjøpt nei [emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Velkommen til en veldig hyggelig geskjeft og husk at her inne er INGEN spørsmål for dumme, og her vil du kunne finne svar på det aller meste du måtte lure på etterhvert.

Av det mest nødvendige, så har jeg ikke mye å tilføye annet enn det jeg har nevnt under :

- Whirlfloc, Supermoss eller Protafloc ( brukes i slutten av koketiden til utfelling av blandt annet proteiner )
- Gjærnæring ( tilsettes rett før kokeslutt )
- Brewers Clarex (klarningsmiddel tilsettes etter når du overfører til gjæringskaret )
- Litermål ( kjekt å ha, til feks sirkulering )
 
Har en i plast -glemte å skrive det :) sprayflasken er på handlelisten [emoji1303]
Har desverre modellen uten pumpe. Vurdert å ettermontere en pumpeløsning, men tenkte å vente en stund med det


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lurt å vente med pumpa. Min ligger i en skuff:). (Men jeg bruker ikke en bryggemaskin, så jeg skal ikke uttale meg for bastant.)

Jeg ville montert kran på gjæringsbøttene - men igjen; jeg har ikke prøvd løsningen med hevert.

Flasketre til 45 flasker er for snaut. Har du det de fleste har, kan det bygges på. Anbefaler 81.

Litersmål, som sagt ovenfor. Og kjøp et stort; 3 liter. Jeg har to, og har alltid begge i sving når jeg brygger. (Utrolig når sånt kan komme til nytte!)

@Grevling nevnte silikonslange. Kjøp en meter eller to. 9 mm går til det meste. (Du veit aldri når sånt kan komme til nytte.)

Du trenger noe å varme vann i. Kanskje du har en stor nok kjele fra før, og ei kokeplate? Det går å bruke det folk normalt har på et kjøkken, og å varme det på komfyren i flere kjeler, men det er et sabla styr. (Jeg har vært der.) Ideelt sett vil du ha en 20-liters kjele og ei induksjonsplate på 3500 watt. Eller en vannvarmer: Grainfather Sparge Water Heater 18L Vannkoker - BryggSelv (Aner ikke hvor godt den fungerer, men den ser kjekk ut.)

Jeg slenger på et par gode råd, også:
  • La aldri noe av det utstyret du bruker etter kok (altså til gjæring og tapping) tørke før du skyller og vasker det.
  • Plukk det alltid fra hverandre så langt det lar seg gjøre (tappestaven!!) før reingjøring.
  • Krana til kjelen kan samle opp mye dritt. Sjekk og vask. Du bør alltid kjøre gjennom en del kokende vørter før du kjøler ned.
  • Vask plast med en mjuk svamp, ingen skrubb eller stiv børste kan brukes. Plastikk ripes fryktelig lett, og får du riper, har du laget et ideelt oppholdssted for uønskede mikroorganismer. De blir du ikke kvitt igjen.
Jeg bruker bare vanlig billig maskinoppvaskmiddel til daglig, men PBW eller lignende er kjekt hvis noe er blitt skikkelig møkkete av en eller annen grunn.
 
Sist redigert:
En stor bryggeskje/meskespade, f. Eks denne: Bryggeskje i tre 70cm - BryggSelv

Sprayflaske til starsan

Ville vurdert en 10pk med humleposer. Vet ikke hvordan pumpen på netthandel bryggeren er men vil tro den er utsatt for å tettes. De kan gjenbrukes, så en billig forsikring.

Ser ut som du har det meste
Helt med på den bryggeskjea i tre fra Bryggselv. Jeg har "oppgradert" til den selv og liker den veldig godt.
 
Stopp!
Jeg tror du har alt du trenger for å brygge. Det er mye som er kjekt å ha, men du MÅ ikke ha alt fra start.

Mine første batcher gikk på komfyr og i en kjølebag. Det ble godt øl. I dag har jeg innredet eget bryggeri og synes ofte ølet mitt kan bli enda litt bedre.

Du skal basicly holde mesken på gjevn temperatur 1 time, eventuelt skylle den med varmt vann, koke den sammen med humle, kjøle den, vaske og desinfisere en bøtte og fylle vesken i bøtta, sette til gjær og lokk med gjærlås. Deretter har du 2-3 uker til å tenke på tapping, så tenk hvordan du skal gjøre byggingen. Vanlig kjøkkenutstyr kan gjøre det meste.
 
Sist redigert:
Stopp!
Jeg tror du har alt du trenger for å brygge. Det er mye som er kjekt å ha, men du MÅ ikke ha alt fra start.

Mine første batcher gikk på komfyr og i en kjølebag. Det ble godt øl. I dag har jeg innredet eget bryggeri og synes ofte ølet mitt kan bli enda litt bedre.

Du skal basicly holde medlem på fjern temperatur, eventuelt skylle den med varmt vann, koke den sammen med humle, kjøle den, vaske og desinfisere en bøtte og fylle vesken i bøtta, sette til gjær og lokk med gjærlås. Deretter har du 2-3 uker til å tenke på tapping, så tenk hvordan du skal gjøre byggingen. Vanlig kjøkkenutstyr kan gjøre det meste.

Hjertens enig. Om en satser på å ikke brygge mer enn 10-12 liter av gangen, skulle det være mulig å få det til uten å skaffe noe særlig utstyr i det hele tatt. Det eneste er vel gjæringsbøtte, og kanskje en kjele, hvis en ikke har en som er stor nok stående.

Men trådstarter har jo allerede skaffet en hel del, og lagt opp til noe mer, og da trenger en faktisk en del ting for å komme seg greit gjennom.
 
Ivaretas både HMS og renslighet klarer man seg med ganske lite utstyr. Men å ha nok å hjelpe seg med til å minske risiko for skolding og infisert øl vik jeg anbefale.

Rørepinne - alt kan brukes. Sag av et riveskaft eller bruk ei fjøl for den del.

Vannvarmer - du kan skylle med kaldt vann. Ikke optimalt, for da kjøler du ned det du senere skal koke opp igjen. Men bedre enn å bære gryter med 80C vann, det er bare et uhell som venter på å skje..
 
Tilbake
Topp