Usmak

Hva er det med Norbrygg og Usmak! Det er usmakkurs her og usmakkurs der i regi av NB. Til og med på messer, hvor publikum regner med å bli introdusert for godt øl, kan en oppleve NB representanter som innvier publikum i Usmak. Er det det som skal forbindes med hjemmebrygging? Jeg har aldri opplevd at et seriøst bryggeri har funnet på den sprø tanken at usmak er noe en skal sette fram for publikum.
Jeg skjønner at noen mener det viktigste med dommergjerningen er å finne usmak. Men noe reklame for hjemmebrygging er det neppe.
 
Opplæring er en viktig del av Norbrygg sitt arbeid.

I Vedtekter for Norbrygg - Norbrygg finner man i §2 Norbryggs Formål (mine uthevinger):
§2 Formål

Norbrygg er en landsdekkende og ideell organisasjon for alle med interesse for hjemmebrygging. Norbryggs formål er:

  • å fremme interessen for, og utbredelsen av hjemmebrygging.
  • å fremme et høyt faglig nivå blant medlemmene, samt kunnskaps- og erfaringsutveksling mellom bryggermiljøer i inn- og utland.
  • å fremme sunn ølkultur.
  • å arrangere konkurranser, møter, opplæring og andre sosiale aktiviteter.


Usmak-smaking - Norbrygg kursene lærer man følgende:
Acetaldehyd? Diacetyl? DMS? Fenoler? Banan? Papp?

Dette er noen av usmakene som fra tid til annen kan forekomme i øl, både fra de store bryggeriene, mikrobryggerier og hjemmebrygg. For å kunne lage et feilfritt øl og dermed bli en bedre brygger er det en stor fordel å kunne kjenne igjen disse smakene, samt hva som er de vanligste årsakene til at de forekommer.

Norbrygg har standard smakesett som kan brukes for å lære seg om usmaker i øl.

Begrunnelsen for å holde disse kursene er altså å øke medlemmenes kompetanse.
Å gjenkjenne usmaker i eget og andres brygg samt kunnskap om hva som forårsaker disse og hvordan man kan unngå de, er et nyttig verktøy i å bli en bedre (hjemme)brygger.

Norbrygg har også behov for dommere for å kunne arrangere konkurranser i ølbrygging. Dommerene må ha kompetanse til å gjenkjenne usmaker i bryggene, slik at de kan kåre de beste bryggene som ikke har feil.

Smakesettene benyttes nok også av seriøse bryggerier for å trene sine bryggere og smakspanel for å bli dyktige til å gjenkjenne disse feilene slik at batcher kan stoppes før de sendes ut til publikum/markedet.
 
Hva er det med Norbrygg og Usmak! Det er usmakkurs her og usmakkurs der i regi av NB. Til og med på messer, hvor publikum regner med å bli introdusert for godt øl, kan en oppleve NB representanter som innvier publikum i Usmak. Er det det som skal forbindes med hjemmebrygging? Jeg har aldri opplevd at et seriøst bryggeri har funnet på den sprø tanken at usmak er noe en skal sette fram for publikum.
Jeg skjønner at noen mener det viktigste med dommergjerningen er å finne usmak. Men noe reklame for hjemmebrygging er det neppe.

Poenget med det vi driver med, er å hjelpe folk til å brygge best mulig øl. Har du laget et øl du ikke er helt fornøyd med, og ønsker å gjøre det bedre neste gang, må du kunne identifisere feilen, og ha kunnskap om hva det er som forårsaker den. Det er så enkelt som det.

Vi snakker om kunnskap om øl. Jeg har vondt for å se hva som er galt med det. Kjekt når du er ute på byen, og får servert dårlig øl, f.eks.. Du stiller litt sterkere når du klager om du kan fortelle hva som er galt med det ølet du har fått.

Du har et poeng i den forstand at man kan bli for opphengt i å leite etter feil. Det kan sikkert mange kjenne seg igjen i. Da skygger det for opplevelsen av ølet. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal kunne unngå å måtte skjerpe bevisstheten om usmaker hvis man er opptatt av å lage et best mulig øl.
 
Det finnes ikke noe mere irriterende selskap på byen enn et NB medlem som har gjennomgått usmakkurs og stadig forteller om hva som er galt med ølet som kommer på bordet.
 
Det har det med saken å gjøre at usmak får alt for stor fokus i NB. I den grad at vi glemmer selve opplevelsen av ølet og blir sittende å diskutere mulige feil med det. Nettopp slik du selv er inne på.
 
Det har det med saken å gjøre at usmak får alt for stor fokus i NB. I den grad at vi glemmer selve opplevelsen av ølet og blir sittende å diskutere mulige feil med det. Nettopp slik du selv er inne på.
Jeg er helt med på at . Og den kan det jo være greit å være oppmerksom på. Men et problem - usmaker - blir jo ikke borte om man ikke snakker om det. Og jeg skjønner ikke at det er noe sånt voldsomt fokus på usmaker fra Norbryggs side. Usmakkurs er en naturlig del av virksomheten, og det arrangeres da ikke så fryktelig mange?

Hvordan mener du man skal arbeide med å brygge bedre øl uten å bli bevisst på feil som øl kan ha?
 
«Hvordan mener du man skal arbeide med å brygge bedre øl uten å bli bevisst på feil som øl kan ha?»
Ved å begynne å holde kurs på det som kan heve smaksopplevelsen av de forskjellige øltyper for eksempel. Jeg sier jo ikke at en skal slutte å lære om feil i øl. Men det burde ikke være nødvendig å gå ut å klistre usmak så ettertrykkelig fast til hjemmebrygging i både egne og andres bevissthet.
 
«Hvordan mener du man skal arbeide med å brygge bedre øl uten å bli bevisst på feil som øl kan ha?»
Ved å begynne å holde kurs på det som kan heve smaksopplevelsen av de forskjellige øltyper for eksempel. Jeg sier jo ikke at en skal slutte å lære om feil i øl. Men det burde ikke være nødvendig å gå ut å klistre usmak så ettertrykkelig fast til hjemmebrygging i både egne og andres bevissthet.

Go'smak-kurs, altså:)?

Jeg er nok rimelig uenig med deg i at det er så fryktelig mye fokus på usmaker fra Norbryggs side, men jeg er enig i at det kan bli en plage å hele tida ha dem i bakhodet når en drikker øl. Og det var noe fascinerende ved tanken på et go'smak-kurs.

En grunn til at vi har usmakkurs, er jo at det faktisk er mulig, i og med at det finnes sett med piller for å lage usmaker. Og så er det produktivt; det er greit å vite at den der litt ubehagelig lukta du kjenner, er DMS, og ikke acetaldehyd eller diacetyl. For da kan du justere praksisen din neste gang du brygger det.

Go'smak-kurs blir litt vanskeligere - men gode ideer er veldig velkomne:).
 
Ok. Noen go-smak forslag:
- Kreativ bruk av humlekarakteristikker og kombinasjoner i øl for å få til ønsket særpreg. Også bruken av humleoljer i samme slengen.
 
Forslag 2:
- Lag din egen røykmalt (utstyr, tresorter, prosessen, etc) med utgangspunkt i basismalt fra leverandør.
 
Jeg har ikke noe problem med at det arrangeres rikelig med usmakkurs. Men jeg er enig med TS i at det kan være mer fokus på godsmak. Selv vandrer jeg hvileløst rundt i fantasier om tyske lagerøl. Jeg hadde hatt veldig moro av om noen som virkelig kunne stilene hadde kjøpt inn et sett av relevante produsenter og kurset oss i (de til tider subtile) forskjellene mellom pils, kellerbier, helles, märzen, festbier, osv osv.
 
Ved å begynne å holde kurs på det som kan heve smaksopplevelsen av de forskjellige øltyper for eksempel.
Jeg måtte rett og slett sjekke litt, for jeg mener at vi har den type kursopplegg også.
Og jeg fant følgende: Ølsmakekurs - Norbrygg
Det er dog ikke et kurs som arrangeres av Norbrygg på samme måte som usmakkursene (så langt jeg vet), men det er et opplegg for hvordan man skal gjennomføre en smaking av øl.
 
Det bør ikke være noe galt i å også opplyse og fokusere på usmaker i øl.
Det er en del av gamet for oss bryggere og jeg personlig har det også på agendaen når andre utenfor hjemmebryggermiljøet smaker og vurderer mitt øl.
Vi trenger seriøse tilbakemelding på brygg vi brygger og ikke bare at «det var godt»
Og ute på by’n eller på kjøpeøl er det vel ikke noe som er hyggeligere enn at man finner andre som også har feil i øl selv om det ikke tar fokuset bort fra å hygge seg :)
 
Jeg har ikke noe problem med at det arrangeres rikelig med usmakkurs. Men jeg er enig med TS i at det kan være mer fokus på godsmak. Selv vandrer jeg hvileløst rundt i fantasier om tyske lagerøl. Jeg hadde hatt veldig moro av om noen som virkelig kunne stilene hadde kjøpt inn et sett av relevante produsenter og kurset oss i (de til tider subtile) forskjellene mellom pils, kellerbier, helles, märzen, festbier, osv osv.

hehe - "vandrer jeg hvileløst rundt i fantasier om tyske lagerøl.":p Fabelaktig - og det verste er at jeg kjenner meg igjen i det.

Det kurset melder jeg meg på her og nå. Men jeg tror ikke det blir mindre av den hvileløse vandringa av det:(. Jeg tror vi rett og slett bare kan glemme å konkurrere med de beste tyske bryggeriene.

Det er i alle fall en fryktelig stygg løgn den der med at det er lett å brygge øl som er like godt som det du får kjøpt.
 
Norbrygg arrangerer en rekke kurs, deriblant Usmak-smaking og Ølsmakekurs. Som arrangør er det langt lettere å gjennomføre Usmak-smaking da vi enkelt kan reprodusere de 6 vanligste usmakene. Et Ølsmakekurs er langt mer omfattende, og derfor også mer utfordrende og arrangere.
Det er også slik at nye bryggere først bør fjerne usmaker i sitt øl før de perfeksjonerer de små subtile endringene.

For alle som er interessert i smak og smaking, vil jeg anbefale Hjemmebryggerhelgen 27.04.19 hvor leder av dommerkomiteen vil holde ett eller to kurs 'Om smak og smaking'. Dette er et helt nytt kurs som ikke tidligere er holdt hos Norbrygg. Program om Hjemmebryggerhelgen vil bli sendt ut i løpet av helgen.
 
Vitsen er vel den samme som med vin. Man smaker på vinen for å vite om den er i orden før man (kelneren) sjenker opp og (kelneren) forlater bordet. Man spør også om maten var god.
Det samme bør være med øl.
Polet tar heldigvis inn vin og øl som ikke er som den skal. Eller... ølet heller man bare ut.. men vinen vil man gjerne bytte.

Det burde være i alle bryggere interesse å levere et øl som er så tett opp til feilfritt som mulig. Et mål man burde strekke seg etter, med mindre man forventer at andre skal være like ukritisk som man selv er til sitt eget øl.

Når man drikker et øl, er det første som stikker i nesa og det siste som forlater ganen er usmakene...
jeg har vært borti at usmakene ikke forlater ganen før over et døgn etterpå etter en kveld med mye hjemmebrygg.. det er lite hyggelig.
(Vanskeligere er det å identifisere smaken, derfor er kurs nødvendig. Det hjelper ingen å kun få beskjed om at det er smaker noe vondt i ølen, eller at det er en usmak man ikke klarer identifisere, eller mener smaker noe annet enn det er.. Derfor trengs usmakkurs om man skal være til nytte for andre)

Man bør rett og slett være like kritisk til øl som til vin.

For egen del er det usmakene i øl som har skylda for at jeg aldri startet å drikke øl. De senere årene har kvaliteten på norsk øl blitt så gode, og interessante at jeg blitt en «øl-nerd».
Det finnes ikke større lykke enn å finne en øl uten usmak.
...eller i det minste med så små mengder at den kan nytes.
 
Sist redigert:
Da går du jo rundt i en konstant lykkerus!

Ikke når det gjelder lager, nei, og også visse ales og usøl. Dessverre.. var det så vel.

Det er en grunn til at noen aldri liker øl.. fordi de stort sett blir eksponert for de lyse lette ølene hvor endel DMS og Diacetyl, oksidering etc gjerne finnes..
(Men finner kanskje øl senere i livet innen andre kategorier man kanskje ikke tidligere har blitt eksponert for..)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp