Tapping/modning på fat

Hei.

Et øl modnes ofte kjappere med høyere temperatur. Når man tapper øl på flasker får ølet omtrent to uker ekstra modning med høy temperatur enn når man tapper på fat.

Vil dette påvirke modningsprosessen på et øl tappet på fat?

Si at man lager en APA og tapper den på fat, har den da modnet seks uker etter bryggedag? Altså med to uker på gjæring og fire uker på fat.

Eller vil ølet på fat ta lengre tid før det modnes enn ølet på flaske?
 
Sist redigert:
Disclaimer: Dette er mine meninger, nesten utelukkende basert på anekdoter og følelser.

Generelt har ikke alkoholsvake eller humledrevne ales behov for lagring, bare gjæringen har foregått skikkelig. En APA på fat er klar til konsumering når den er karbonert, og vil sannsynligvis være friskere og bedre enn samme øl karbonert på flaske i to uker. 10-14 dager fra brygging til glass er helt oppnåelig med fat.

For øl som trenger litt lagring er det visstnok bedre for smaksutviklingen å lagre i kjellertemperatur over litt lengre tid, enn i romtemperatur.
 
Jeg har brygget en Ringnes Julebokk på 9% for et noen uker siden. Har tappet halvparten på et 12L fat som har stått under 1.4bar trykk.
Hvordan skal jeg lagre denne på best mulig måte frem til desember 2019? (Første brygget mitt som havnet på fat).
 
Jeg har brygget en Ringnes Julebokk på 9% for et noen uker siden. Har tappet halvparten på et 12L fat som har stått under 1.4bar trykk.
Hvordan skal jeg lagre denne på best mulig måte frem til desember 2019? (Første brygget mitt som havnet på fat).
Så kaldt som mulig 0-3 grader om du har mulighet eller den kaldeste boden, kjeller etc. Bør ikke stå på 1,4 bar ved 0-3 grader, da blir det overkarbonert. 0,7-1 passer bedre
 
Tilbake
Topp