Tråden for dumme spørsmål.

Mener jeg så noen som testet det, men av en eller annen grunn gikk det til helvete.

EDIT: Var det Westum sitt St. Patricks brygg i fjor, mon tro?
 
Nokon som har ein idé om kvifor Tripelen min smaker søtt? Ganske malt/sukker-søtt liksom.. FG på 1.007, 9.8% abv
Veldig enkel oppskrift med 85% pils og 15% kvitt sukker. Wlp530.. må ein enda lenger ned i fg for å få skikkelig tørr avslutning??
 
Hvor lenge er den lagra? Lagde en blonde som jeg hadde litt sukker i for å tørre ut, den er bra nå, men det tok 4-5 med.... Var ganske sødmefull når fersk, FG havna på 6.
 
Hvor lenge er den lagra? Lagde en blonde som jeg hadde litt sukker i for å tørre ut, den er bra nå, men det tok 4-5 med.... Var ganske sødmefull når fersk, FG havna på 6.
Den er fersk ja, mulig det er forklaringa..?
Har du målt om den har gått lenger ned?
 
Nokon som har ein idé om kvifor Tripelen min smaker søtt? Ganske malt/sukker-søtt liksom.. FG på 1.007, 9.8% abv
Veldig enkel oppskrift med 85% pils og 15% kvitt sukker. Wlp530.. må ein enda lenger ned i fg for å få skikkelig tørr avslutning??

Belgiske gjærtyper kan produsere en del glycerol. Det er grunnen til at du kan ha øl med en FG nede under 1.000 og likevel oppleve en form for sødme. Det kan være det er det du kjenner.
 
Belgiske gjærtyper kan produsere en del glycerol. Det er grunnen til at du kan ha øl med en FG nede under 1.000 og likevel oppleve en form for sødme. Det kan være det er det du kjenner.
Det hørest fornuftig ut. Det er litt søtt på tunga, sødmen virkar lik som å smake på frostvæske (ikkje så søtt selvfølgelig), som vel ofte inneheld store mengder glycerol.
Men er glycerol noko som blir dempa ved lagring? Og korleis dempe produksjonen til neste batch?
 
Det hørest fornuftig ut. Det er litt søtt på tunga, sødmen virkar lik som å smake på frostvæske (ikkje så søtt selvfølgelig), som vel ofte inneheld store mengder glycerol.
Men er glycerol noko som blir dempa ved lagring? Og korleis dempe produksjonen til neste batch?

Jeg veit ikke om det er forhold du kan styre som påvirker produksjonen av glycerol, slik du f.eks. kan påvirke produksjonen av høye alkoholer og estere. Men det er jo mulig.

Mulig gjæren vil ta ned mengden noe som avslutning på festen. Den kan i alle fall ete glycerol på samme måten som den kan ete andre stoffer, som f.eks. diacetyl, når det er slutt på annen føde.
 
Vasking av gjær: wlp830 vs w3470.
Noen formening om hvilken av de to som er enklest å vaske?

Det skal jo i utgangspunktet være den samme gjæren, så jeg går ut fra at de flokkulerer like godt, og at det sånn sett ikke spiller noe rolle hvilken du vasker. 34/70 flokkulerer i alle fall greit.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det er pirk, men det "alle" kaller å vaske er vel strengt tatt skylling? Vasking er ihht. White/Zainasheff en prosess der man bruker syre for å desinfisere gjær. Men uttrykket "vasking" har jo festet seg, og da er det håpløst å stritte mot. Yeast Washing & Yeast Rinsing: What's the Difference? | American Homebrewers Association
hqdefault.jpg
 
A propos skylling av gjær:
Jeg har skylt en us-05 fra en Northie Brown Ale og tenkte å bruke den i en IPA. Om jeg skylte i går, kan jeg pitche i morgen uten å lage starter? Siden den er såpass fersk, mener jeg.
 
Tilbake
Topp