Naranjito

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Skal brygge en Pale Ale med søtt appelsinskall og Simcoe humle, typ Brooklyn Naranjito. Når tilsetter man appelsinskall, @15?
 
Da var første smak tatt og ølet ble godt, dog uten hint av appelsin overhodet, selv med 50g. Skuffende.

En annen skuffelse var at ølet ble litt for bittert. Hvor mye bitterhet gir egentlig humletilsetning ved 0min? Er det en enkel måte å beregne dette? De kalkulatorene jeg har brukt på nett sier alle 0 ibu ved tilsetninger @0...

Kan appelsinskallet ved 15 min kok gi bitterhet? Benyttet søtt appelsinskall.
 
Da var første smak tatt og ølet ble godt, dog uten hint av appelsin overhodet, selv med 50g. Skuffende.
Kan appelsinskallet ved 15 min kok gi bitterhet? Benyttet søtt appelsinskall.

Var det 50 g av det ytterste, gule skallet? Hvis du tok med det hvite i skallet kan det godt ha gitt mye bitterhet.

EDIT: Slått på målstreken.

Poenget er: Bruk kun det gule skallet, ikke det hvite.
 
Brukte 50g tørket søtt appelsinskall fra bryggebutikken, 20 L til gjæring. Skuffet over at det ikke er noe appelsinsmak/aroma.

Tilsatte 70g Simcoe (13%) @0, hvordan kan jeg finne ut av hvor mye bitterhet dette gir?
 
Brukte 50g tørket søtt appelsinskall fra bryggebutikken, 20 L til gjæring. Skuffet over at det ikke er noe appelsinsmak/aroma.

Tilsatte 70g Simcoe (13%) @0, hvordan kan jeg finne ut av hvor mye bitterhet dette gir?
Hvis du tilsatte 70 g Simcoe rett etter kok kan nok dette forklare bitterheten. Hvor lenge ventet du før nedkjøling?
 
Har mistanke om at mange bryggerier bruker essenser for å få fruktsmak/aroma. Man kan knapt bruke for mye ferskt appelsinskall, etter egen erfaring. De tørkede fra bryggebutikken har veldig mye hvit underhud – og gir mye bitterhet, tror jeg.
 
Ferske med hvit underhud gir meg enorme mengder såpe, ikke bitterhet! Men nå har jeg ikke for mange under beltet!
 
Tilbake
Topp