Fruktpurè

Ikke testet, men pratet endel med han som vant PF`n i Oslo, han brukte av bryggselv sine og da brukte han 600g på 1 batch
 
Kan ikke helt forstå at det skal være et problem. Det eneste som er i den er jo mango purè, sukker og sitron syre. Usikker om sitron syren vil gjøre noe, men sukker vil jo selvsagt bidra til høyere alkoholprosent. Men frukt inneholder jo sukker (fruktsukker) uansett som sannsynligvis vil bli spist av gjær eller bakterier.

Ser at noen produsenter av fruktpurè skriver at de har 90 % frukt og 10% sukker. Litt rart når jeg samtidig ser at de står 20% karbohydrater. Men regner med at det er tilsatt lite sukker og at det meste er nedkokt fruktkjøtt.

Det jeg egentlig var på vei for å spørre om her inne, var om noen har prøvd kompott i stede. Dette har enda litt mer sukker (og er derfor enda billige).
Kom over kirsebær og aprikos kompott for en ganske billig penge på min lokale matvarebutikk. Produsenten Nora sin kompott inneholder 32% sukker. Men inneholder litt mer koserveringsmiddel (se under).

Regner med at ved å tilsette noe annet enn puré så vil det smake veldig likt, men at jeg må tilsette mer for å like mye smak. Sukker vil også trekke opp alkoholprosent. Noen som har prøvd kompott og har erfaringer å dele ang dette?


Ingredienser Vann, kirsebær, sukker, fortykningsmiddel(guarkjernemel, johannesbrødkjernemel), surhetsregulerende middel (sitronsyre) og konserveringsmiddel (kaliumsorbat)
 
Kjøp moden mango. Kutt opp mango, fjern alt skall og stein. Sleng fruktkjøttet i frysen. Hiv frossen mango i gjærkaret etter stormgjæring. Fungerer utmerket på IPA og NEIPA
 
Hvordan i all verden får man til det...? :rolleyes::)

Usikker hva som er best metode mtp brygging, men vet kona laget all slags puré til kiden. Lett oppkok og mosing med stavmilser skal vel funke for det aller meste. Får da drept eventuelle bakterier etc som kan gi infeksjon.

Littt tynn på tynn is her, men mener jeg nylig leste at noen bakterier vil overleve frysing.

Men litt 'funk' kan vel alltids gjøre øl bedre ...
 
Usikker hva som er best metode mtp brygging, men vet kona laget all slags puré til kiden. Lett oppkok og mosing med stavmilser skal vel funke for det aller meste. Får da drept eventuelle bakterier etc som kan gi infeksjon.

Littt tynn på tynn is her, men mener jeg nylig leste at noen bakterier vil overleve frysing.

Men litt 'funk' kan vel alltids gjøre øl bedre ...
Hehe, ja er med på det å lage puré, det var hvordan man kunne lage purre av mango jeg lurte på :D
 
Har vurdert å lage selv. Ut i fra det jeg har lest om dette: Frysing dreper ikke alt og koking fjerner smak / aroma.
Men de bryggselv er jo så himla dyra, så spørs om jeg bare bør prøve meg på noe hjemmelaget opplegg ja :)
 
Har vurdert å lage selv. Ut i fra det jeg har lest om dette: Frysing dreper ikke alt og koking fjerner smak / aroma.
Men de bryggselv er jo så himla dyra, så spørs om jeg bare bør prøve meg på noe hjemmelaget opplegg ja :)
Vakumpakk ferdig puré, frys, pasteuriser på 80 grader før bruk. Sikkert som banken. [emoji106]
 
Jeg utfører en batch med Australian Pale Ale nå med mango. Var på en lokal innvandrersjappe, og kjøpte hermetisert mango. Fant også en mango-nektar på boks som jeg skulle drikke i bilen. Denne nektaren hadde en kraftig mangosmak, og tenkte at denne kunne nok brukes. Kjørte en boks med hermetisert mango (fjernet laken grunnet sukkerinnhold), og spedde på med 2 dl nektar. Kjørte dette med en stavmikser, og ga det et oppkok. Silte den, og hadde det i spannet. I tillegg brukte jeg 150g tørket mango som jeg la i en boks med kokende vann. Denne ble liggende i 1 døgn, noe som er for lenge, da mesteparten av smakene går i vannet jeg helte i vasken. Tilsatte kun frukten.
Foreløpig har dette stått på spannet i 4 døgn, og smaken av mango er tilstede. SG ble ikke noe særlig forhøyet, ennå pureen jeg tilsatte inneholder endel sukker. Tapper dette i kommende helg. Neste gang lar jeg tørket mango kun ligge i 20-30 minutter for mer mango-smak. Prismessig kostet dette ca 60 kroner.
 
Kjøp moden mango. Kutt opp mango, fjern alt skall og stein. Sleng fruktkjøttet i frysen. Hiv frossen mango i gjærkaret etter stormgjæring. Fungerer utmerket på IPA og NEIPA

Uten å mose de?
hvor mange middels store mango for 22 liter vil du anta en venndØL vil like?
:)
 
Jeg utfører en batch med Australian Pale Ale nå med mango. Var på en lokal innvandrersjappe, og kjøpte hermetisert mango. Fant også en mango-nektar på boks som jeg skulle drikke i bilen. Denne nektaren hadde en kraftig mangosmak, og tenkte at denne kunne nok brukes. Kjørte en boks med hermetisert mango (fjernet laken grunnet sukkerinnhold), og spedde på med 2 dl nektar. Kjørte dette med en stavmikser, og ga det et oppkok. Silte den, og hadde det i spannet. I tillegg brukte jeg 150g tørket mango som jeg la i en boks med kokende vann. Denne ble liggende i 1 døgn, noe som er for lenge, da mesteparten av smakene går i vannet jeg helte i vasken. Tilsatte kun frukten.
Foreløpig har dette stått på spannet i 4 døgn, og smaken av mango er tilstede. SG ble ikke noe særlig forhøyet, ennå pureen jeg tilsatte inneholder endel sukker. Tapper dette i kommende helg. Neste gang lar jeg tørket mango kun ligge i 20-30 minutter for mer mango-smak. Prismessig kostet dette ca 60 kroner.

Ble det vellykket med hermetiserte mangoer og nektar på boks, evt mengde er å anbefale :)
 
Jeg brukte den Pure`n en får kjøpt på CCmat. Hermetiske bokser på 850 gr hver. Brukte to. Joda Mangosmaken er der den. Men jeg skal humle litt mer neste gang.

Dere som bruker fersk Mango. Hvordan sikrer dere att den ikke infisere øllet i gjærdunken ?
 
Jeg brukte den Pure`n en får kjøpt på CCmat. Hermetiske bokser på 850 gr hver. Brukte to. Joda Mangosmaken er der den. Men jeg skal humle litt mer neste gang.

Dere som bruker fersk Mango. Hvordan sikrer dere att den ikke infisere øllet i gjærdunken ?

Hermetisk puré?
Hvor mange liter brygget du med 2 bokser mango?
 
Uten å mose de?
hvor mange middels store mango for 22 liter vil du anta en venndØL vil like?
:)
Siste Bad mango mania jeg lagde (neipa) så brukte jeg 3 store modne mango på ca 23 liter. La kjøttet i frysen rullet i "pølser" slik at de lett kunne slippes ned i gjærkaret. Tilsetter på 7-10 dag. Aldri hatt noen infeksjon men god renslighet i prosessen er alltid god rutine!
 
Tilbake
Topp