infeksjon?

kar1.jpg kar2.jpg

Brygga 9. mars noe som skulle bli en saison, med gjernes kveik fra yeast bay.
gjæra på 40 grader, gjæra fra 1068 til 1020 på 36 timer. satt ned temp til 25, lot stå noen dager for å se om den fortsatte.

smaker foreløpig godt, men hva er det som har dukka opp i gjæringskarene?
ser ganske forskjellig ut i kar 1 og 2..
 
På den første er vel pellicle i startgropa, og sikkert på den andre også (bilde litt uklart), så ja, du har vel kanskje en infeksjon eller 2 på gang :)
 
Noen som vil tippe hva dette er?
Og er stabil på 1020, ølet smaker foreløpig godt. Hva gjør jeg me dette a? Flasking er vel for risikabelt?
 
Noen som vil tippe hva dette er?
Og er stabil på 1020, ølet smaker foreløpig godt. Hva gjør jeg me dette a? Flasking er vel for risikabelt?
Hvis du vil ta vare på det hadde det vel vært best å få det over på noen glassballonger eller noe så det kan stå lenge uten at det kommer oksygen til. Mer spennende blir å finne ut hvor det kom fra og hva av utstyret ditt som er påvirka.
 
Har en glassbalong jeg kan bruke. Vurderer å la det stå et par uker til på plast, hvor sakte jobber dette?
Lurer også på hvor infeksjonen kommer fra, har to mistenkte: tørka appelsinskall kun kokt i 5 min, gjærnæring tilsatt rett fra kapselen etter 36 timer.
 
La det stå på dunken for å sjekke at SG ikke synker mer, type to tre uker, og for å samtid å ta smaksprøve sånn at du ikke bruker tid på å tappe over til ballong på noe som kanskje smaker dårlig. For da må du vaske for ingen grunn, samt arbeidet med tapping. Smaken vil utvikle seg.
 
jepp, lar den stå noen uker. Men Hva kan det være hvis SG ikke synker? Vurderer å flaske litt om noen uker, den er jo god nå!
 
Selger inn et spørsmål her i stedet for å starte ny tråd.

Jeg har akkurat brygget en hvete øl med Hornindal kveik. Til min store overraskelse var ølen som kom ut av flaska skikkelig tjukk. Akkurat som en skikkelig sukkerlake.

Det skal sies at den bare har vært på flaske i 2 dager og ikke ferdig karbonert. (måtte bare prøve smake en[emoji33])

Smaken var også ganske så sur, så min første tanke er jo en infeksjon men nå har jeg aldri brygget med kveik så jeg vet ikke helt hvordan den skal smake.

Øl'n gjæret bare ned til 1.020 og ble mesket ganske høyt. Typ 69-70'c.

Noen som har vært borti tjukk øl?


Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Selger inn et spørsmål her i stedet for å starte ny tråd.

Jeg har akkurat brygget en hvete øl med Hornindal kveik. Til min store overraskelse var ølen som kom ut av flaska skikkelig tjukk. Akkurat som en skikkelig sukkerlake.

Det skal sies at den bare har vært på flaske i 2 dager og ikke ferdig karbonert. (måtte bare prøve smake en[emoji33])

Smaken var også ganske så sur, så min første tanke er jo en infeksjon men nå har jeg aldri brygget med kveik så jeg vet ikke helt hvordan den skal smake.

Øl'n gjæret bare ned til 1.020 og ble mesket ganske høyt. Typ 69-70'c.

Noen som har vært borti tjukk øl?


Sent from my vivo 1807 using Tapatalk

Det kunne høres ut som pediococcus: Pediococcus
 
Ut i fra den linken kan det absoult høres ut som pediococcus.
Målte sg nå og en ligger fortsatt på 1.020 så der hadde det ikke skjedd stort.

Hmm, dette var noe skikkelig herk!

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Hvis den er som sirup og SG ikke har gått nedover så kan det indeed høres ut som pedio. Den lager "slimtråder".
 
Kan faktisk hende jeg så litt tendenser til slimtråder ja. [emoji33][emoji33]
Så jeg har da vistnok laget et surøl som trenger litt lagring jeg da[emoji848]
Flaks jeg liker surøl da. Hehe

Men må jeg nå brenne alt av gjær utstyr eller lar denne pediococcus seg vaske vekk?
Og jeg bunn høstet gjær fra denne batchen, må det kastes tror dere?

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp