God oversikt over meskemetoder

Hei, jeg er en blodfersk hjemmebrygger som nå er på mitt femte brygg på et par måneder, og jeg har virkelig fått smaken for denne hobbyen! Jeg bruker Beersmith for å komponere all-grain brygg, og der er det nevnt en del meskeprofiler - f.eks "Single infusion, Medium body", og Temperature Mash, 2 step, Full body". Jeg kunne godt tenke meg å finne ut fordeler og ulemper med alle disse forskjellige meskemetodene, både fordi jeg er nysjerrig, og vil lære mer i forhold til fremtidig investering i utstyr. Noen som har gode kilder, eller gode forklaringer på disse? Hadde satt stor pris på det!
 
How to brew er en god bok som enhver brygger bør ha i bokhyllen sin :) Ellers vil jeg anbefale å starte enkelt og få kontroll på de viktigste tingene, hvor gjæringsprosessen er den viktigste, og eventuelt avansere prosessen og ingrediensene etter hvert. Å regne litt med blyant og papir vil jeg også anbefale alle. Beersmith o.l er gode verktøy, men grunnlaget for utregningene bør alle bryggere kjenne til, og det er absolutt ikke rocket science å regne på ;)

Velkommen og lykke til med en kjempeartig og slitesterkt hobby!
 
Tar opp igjen denne tråden. Vi har jo hatt noen små diskusjoner innimellom i andre tråder om fordeler og ulemper ved de ulike meskemetodene, og det er kjekt å ha et sted å samle dem.

Jeg sverger til batch sparge, og mener at det gir omtrent samme kvalitet som no sparge, og ikke så mye dårligere utbytte enn kontinuerlig skylling at det betyr noe. Og så er det enkelt - og du risikerer ikke å havne så lavt i SG at det øker faren for tanninuttrekk.

Angående det siste, så var det spørsmål om hvor SG ble liggende i det du tapper ut i andre runde. Jeg brygger en altbier i dag, og da setter jeg 36 liter 1.040-vørter til kok. Jeg tapper ut 2 X 18 liter, og SG i andre runde lå i dag på 1.018, altså hadde jeg god margin til nedre grense for kontinuerlig skylling, som ligger på 1.010, i følge mange.

Meskeeffektiviteten lå forøvrig på 83%.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp