To spørsmål: 1) God lager, brygges nå, nytes om tre mnd. 2) Forslag til autokjele

Hei!

Jeg har brygget en del de siste årene, og tar opp igjen hobbien nå. Kort fortalt så trenger jeg litt råd.

Det første jeg trenger råd til er en lager/Kølsch/pilsner som jeg planlegger å brygge nå og ha til modning frem mot sommeren. Da ser jeg for meg et lett, lyst sommerøl som tåler lagring i minst tre måneder. Jeg karbonerer med CO2 på fat.

Forslag??

Det andre er en elektrisk kokekjel.
Jeg har i dag et tre-kjels oppsett på gass som fungerer ok, men jeg har litt problemer med å holde riktig temp under mesking. Jeg har pumpe til sirkulasjon etc, men jeg lurer på å kjøpe meg en elektrisk kjele til meskeprosessen.
Kommer i all hovedsak å bruke den til kun dette, så den trenger ikke å være for avansert, men jeg vil ha med en sirkulasjonsmulighet i kjelen.
Alternativet er en kokeplate, men ikke induksjon da meskekjelen er i alu.
Forslag??
 
Det meste av undergjæret bør jo ha en viss lagringsperiode. Bare å se på oppskrifter fra ølsett hos Bryggselv eller Ølbrygging, og kopier/modifiser. En "autokjele" holder neppe bedre på temperatur enn en annen kjele, isolasjon er stikkordet her. Jeg har ikke brygget på 3-kjele oppsett, men sirkuleres ikke der gjennom en kjele med varmtvann? Så du har noen liter du varmer opp og sirkulerer til meskekjelen for å ta temperatursteg?
 
Hei!

Jeg har brygget en del de siste årene, og tar opp igjen hobbien nå. Kort fortalt så trenger jeg litt råd.

Det første jeg trenger råd til er en lager/Kølsch/pilsner som jeg planlegger å brygge nå og ha til modning frem mot sommeren. Da ser jeg for meg et lett, lyst sommerøl som tåler lagring i minst tre måneder. Jeg karbonerer med CO2 på fat.

Forslag??

Det andre er en elektrisk kokekjel.
Jeg har i dag et tre-kjels oppsett på gass som fungerer ok, men jeg har litt problemer med å holde riktig temp under mesking. Jeg har pumpe til sirkulasjon etc, men jeg lurer på å kjøpe meg en elektrisk kjele til meskeprosessen.
Kommer i all hovedsak å bruke den til kun dette, så den trenger ikke å være for avansert, men jeg vil ha med en sirkulasjonsmulighet i kjelen.
Alternativet er en kokeplate, men ikke induksjon da meskekjelen er i alu.
Forslag??

Til det første spørsmålet: Det kommer vel an på hva du liker:)? Men jeg kan jo si hva jeg driver og brygger meg opp et lager av nå, og det er lyst kellerbier. Oppskrifta jeg bruker finner du her. (Du kan droppe den eikeflisteen jeg foreslår hvis du ikke liker tanken på at ølet skal smake litt som en vellagret rioja. Eventuelt kan du gå ned på mengden flis; smaken blir ganske tydelig med den mengden jeg foreslår.) Dette blir et gyllent øl med rik maltsmak, men forfriskende likevel. Det skal ha merkbar bitterhet. Det smaker veldig godt i sola.

Sånn, nå fikk jeg drevet litt reklame for et av favorittølene mine;).

Hvor stort er problemet med å holde temperaturen i mesken oppe? Og hvor stor kjele bruker du?

Jeg mesker med en 36-literskjele på induksjonsplate. Jeg isolerer den med et par lag liggeunderlag, men temperaturen holder seg jo ikke gjennom en time, så jeg må tilføre litt varme et par ganger om jeg vil holde den noenlunde konstant. På den annen side plager det meg lite om den synker en grad eller to, bortsett fra når jeg bruker et trinn på 63-64 grader. Da er det ikke så heldig om den blir lavere. Vanskeligheten din består vel i at du ikke kan isolere kjelen når du bruker gass?

Det enkleste du kan gjøre, er vel å skaffe ei kokeplate, men spørsmålet er om du finner noe som er stort og sterkt nok når du ikke kan bruke induksjonsplate?

En enkel elektrisk kjele - i prinsippet en krabbekoker - som Beer Brew 60, er vel det du spør etter. Den holder ikke på varmen, og termostaten er ubrukelig. Kvaliteten er ikke noe å rope hurra for, og et problem med sånne er at du lett svir mesken om du ikke er forsiktig. Og du kan egentlig like gjerne kjøpe ei induksjonsplate og en stålkjele - hvilket er hva jeg endte opp med etter å ha brygget på beerbrew 60 ei stund.

Å sirkulere under mesking er ikke nødvendig, men når du har pumpe, er det jo ikke noe problem å mekke til det.

Skal du ha noe med innebygget sirkulasjonsmulighet og en brukbar termostat, snakker vi vel bryggemaskin til en god del tusen.
 
Jeg synes en klassisk pilsner er uslåelig om sommeren. Denne oppskriften er brygget av mange tiltalls hjemmebryggere over hele landet, og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Oppskriften ligger her: http://brewgr.com. Jeg har også en nydelig Helles-oppskrift her: http://brewgr.com Helles er kanskje det beste lagerølet jeg vet om.

Elektriske bryggekjeler kan jeg ikke så mye om. Har en Grainfather selv, og er storfornøyd med den.

Legger ved fremgangsmåten for pilsen som et bilde. Send meg en PM om du ønsker den som tekstfil:

Skjermbilde 2019-03-15 kl. 09.06.27.png
 
Jeg ser jeg var litt upresis i beskrivelsen. Jeg har brygget en del Tjekkisk pilsner som jeg synes er god, men treffer ikke alltid på smak, den har en tendens til å tape seg litt over tid.
Og siden dette skal lagres frem til sommeren, så lurer jeg på å prøve noe annet, gjerne en lager. Jeg brygget en Kölsch for mange år tilbake som smakte ræv i starten men som ble helt super etter hvert (mange måneder).

Mitt oppsett er som følger:

1/2 varmtvannsbereder i stål til oppvarming av meskevann. Bruker gass, sirkulerer vannet med pumpe (funker helt ok). Lagt inn en varmesløyfe i vannet, kommer tilbake til det. Å få dette opp på 75-80 grader er enkelt.

Meskekjele i alu, kledd med liggeunderlag. Silbunn, sirkulerer med pumpe. Under mesking kan jeg også kjøre dette gjennom første kjelen jeg bruker til i varme vann, men synes det er vanskelig i justere, mye bytte av koblinger etc for å få dette til. Utfordringen min ligger her, nemlig å ha stabil eller økende temperatur på mesken. Derfor er det denne delen jeg ønsker å forbedre.

Vørterkjelen er den andre 1/2delen av berederen, kokes rask og enkelt opp på en annen gassbrenner.

Jeg har også sett litt på det å bruke en kokeplate til å stabilisere og heve temperaturen i mesken. Jeg har et oppsett med en STC1000 som jeg kan bruke, den fungerer i alle fall til bryggeskapet mitt, både til å kjøle og varme med.

Ideelt sett: En Grainfather Pro på 60 liter (brygger 45 liter i slengen) men siden jeg nå har det meste av utstyret på plass, er det ikke der jeg tenker å legge pengene. Jeg trives med tre-kjeloppsettet, men trenger råd opp mot meskekjelen og det å holde temperaturen konstant. I samme selngen har jeg kjøpt en Wilfa CP-1 til den nette summen av 199 kroner, sett litt på forskjellige løsninger og vil trolig prøve den noen brygg.

Takker for gode innspill så langt!
 
Temperaturproblemet ditt under mesking er vel at kjelen er i aluminium. bytter du den i en 1.5mm+ tykkelse rustfri kjele med tykk bunn så hjelper det mye. "Grainfather pro" var egentlig et tullebegrep fra min side, Brewtools er en del bedre enn grainfather, men bygger på prinsippet med kokekjele og innvendig meskekar.
 
Det er flere måter du kan tilføre stabil varme på. Jeg tror imidlertid du alltid vil være avhengig av en PID for nøyaktig styring.
Du kan sette en PID for styring av pumpen i varmesløyfen du har i dag
Du kan sette opp en MiniHERMS med PID som jeg lenket inn over
Du kan bruke en PID for styring av analog kokeplate under meskegryten (mitt oppsett)
Du kan kjøpe en dyppvarmer som styres av en PID som du legger rett i medkegryta
En STC1000 vil ikke gi tilstrekkelig kontroll, er min erfaring.
DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler
 
Det er flere måter du kan tilføre stabil varme på. Jeg tror imidlertid du alltid vil være avhengig av en PID for nøyaktig styring.
Du kan sette en PID for styring av pumpen i varmesløyfen du har i dag
Du kan sette opp en MiniHERMS med PID som jeg lenket inn over
Du kan bruke en PID for styring av analog kokeplate under meskegryten (mitt oppsett)
Du kan kjøpe en dyppvarmer som styres av en PID som du legger rett i medkegryta
En STC1000 vil ikke gi tilstrekkelig kontroll, er min erfaring.
DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler
Hvordan er tanken bak styring av kun pumpa?
 
Hvordan er tanken bak styring av kun pumpa?
Dersom han har utmesktemp i HLT, temp sonde i Mesken, vil PID kun sirkulere / varme ved behov. Siden han bruker gass, er tempstyring litt mer utfordrende, mens varmetilførsel styrt via pumpen er enkelt. Ikke alle pumper kan kjøres med variabel strømstyrke, og da må man legge til et relé.
 
Dersom han har utmesktemp i HLT, temp sonde i Mesken, vil PID kun sirkulere / varme ved behov. Siden han bruker gass, er tempstyring litt mer utfordrende, mens varmetilførsel styrt via pumpen er enkelt. Ikke alle pumper kan kjøres med variabel strømstyrke, og da må man legge til et relé.

Men da denaturerer han enzymene i sløyfa.
 
Har iallefall lest om flere bryggere som har kommet med spørsmål om hvorfor de får så dårlig utgjæring, og etter å ha skiftet fra det oppsettet du beskrev, så har problemet løst seg. Men det spørs selvsagt på hvor mye som blir sirkulert. Har man stort varmetap så må man sirkulere mer, f.eks.
 
Tilbake
Topp