Tråden for dumme spørsmål.

I ånden av dumme spørsmål: eg har lyst p brygge ein kjelesyrna berliner weisse med Biola i dag, men har verken lactol til å justere pH før Biola og heller ikkje noko å måle ph med. Kva er sjansen for å lukkast då? Bør eg berre droppe det og ta det igjen ein annan gong?
 
Takk for svar.
Jeg prøvde med 25 gr sukker og 25 gr spraymalt i 25 cl vann, og begge fikk en OG på 1040, det tyder på at de er ganske like, ikke 50% forskjell som du antyder.
Greit nok det, men må huske at det er forskjell i gjærbarheita på sukker og dme då.
 
Takk for svar.
Jeg prøvde med 25 gr sukker og 25 gr spraymalt i 25 cl vann, og begge fikk en OG på 1040, det tyder på at de er ganske like, ikke 50% forskjell som du antyder.

Dette er den kalkulatoren det refereres til: Beer Priming Calculator - Brewer's Friend

I den vørteren vi lager - og i tørrmalt - er det en blanding av ulike sukkerarter, og gjæren klarer ikke å spise alle. Men vanlig sukker (sukrose) spiser den greit alt av. Det er grunnen til at du må bruke mer DME enn sukker, sjøl om de gir samme egenvekt når du løser dem opp i vann.
 
Lager en starter av vørterøl for første gang. Er det samme hva slags vørterøl en bruker
Det er vel ikke gjærdreper i noen av dem?
Kjøpte Aas sin vørterøl.
Fyrer av et spørsmål til.
Grådig som jeg er handlet jeg Calsiumklorid på nett. - Trodde jeg.
Ser nå at det står calsiumcloride-dehydrat.
Det er kanskje litt feil?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 43
  • 0 bytes · Sett: 42
Sist redigert:
Fyrer av et spørsmål til.
Grådig som jeg er handlet jeg Calsiumklorid på nett. - Trodde jeg.
Ser nå at det står calsiumcloride-dehydrat.
Det er kanskje litt feil?

Synes å huske fra et tidligere liv som kjemiker at det betyr at kalsiumkloriden inneholder fuktighet, i dette tilfellet 2 vannmolekyler per Kalsiumkloridmolekyl. Dette må det da tas hensyn til ved oppveiing av de mengder du skal bruke.
 
Synes å huske fra et tidligere liv som kjemiker at det betyr at kalsiumkloriden inneholder fuktighet, i dette tilfellet 2 vannmolekyler per Kalsiumkloridmolekyl. Dette må det da tas hensyn til ved oppveiing av de mengder du skal bruke.
Hmmm. Så jeg skal bruke 3 ganger så mye?
Kjenner jeg går litt lyst til å donere hele pakken til dodraugen.
Leste meg litt opp på nett angående vekt. Ser ut til at jeg må gå ut fra at kalsiumklorid dehydrat inneholder 75% kalsiumklorid og resten vann. Da tror jeg at jeg bruker det. Litt ergerlig å måtte omregne hver gang jeg brygger.
 
Sist redigert:
Hvilken regulator skal jeg kjøpe?
Skal kjøpe en regulator med to utganger (med to manometere) i god kvalitet. Hvilket merke anbefales? Har i dag både 2Kg og 4Kg Co2 flasker som begge har "kina" regulatorer som så langt har fungert helt fint, men kjenner jeg bekymrer meg litt for mye.
På 2Kg flasken er det helt ok med kina regulatoren da den flasken brukes ved servering og da under oppsyn, men ønsker en pålitelig regulator til 4Kg flasken som brukes til karbonering. Noen med anbefaling basert på lengre bruk?
 
Kjøpte et corneliusfat på bryggselv i oktober som ble tatt i bruk med det samme etter en enkel vask uten å demontere ventilene. Fatet har stått med øl frem til i dag. I det jeg skal skru av ventilen til co2 merker jeg at denne sitter ekstremt mye hardere enn det som er vanlig.
Etter litt knoting klarer jeg å få den av, men ser at noen av gjengene på fatet har knekt og sitter fast inni ventilen. Dette gjør fatet ubrukelig da det ikke hjelper å bytte ventil eller å bruke gjengetape. Er det reklamasjonssak eller kan jeg bare skylde meg selv i dette tilfellet?
 
Er det underforstått at man skal demontere fatet før bruk? Setter de seg mer fast om man bruker fatet før første demontering?
 
Kjøpte et corneliusfat på bryggselv i oktober som ble tatt i bruk med det samme etter en enkel vask uten å demontere ventilene. Fatet har stått med øl frem til i dag. I det jeg skal skru av ventilen til co2 merker jeg at denne sitter ekstremt mye hardere enn det som er vanlig.
Etter litt knoting klarer jeg å få den av, men ser at noen av gjengene på fatet har knekt og sitter fast inni ventilen. Dette gjør fatet ubrukelig da det ikke hjelper å bytte ventil eller å bruke gjengetape. Er det reklamasjonssak eller kan jeg bare skylde meg selv i dette tilfellet?
Jeg ville reklamert. Du har jo ikke gjort noe unormalt med fatet.
 
Vurderer å spontanbrygge i morgen.
Amerikansk hveteøl.
50/50 pils/hvete med noe leftover humle, Nelson, kanskje EKG eller annet forslag.
Så, gjær? En pakke wlp 300, 351 eller US 05.
Noen formeninger?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp