Mjød

Oppdatering: Nå har jeg forsøkt å lage saft av blomstene på mjødurten, og det med et forbløffende godt resultat! Anbefales til alle som tåler vanlig farin, sitronsyre og mjødurt. Jeg brukte kanskje 75 klaser og det gjør at jeg får et blandingsforhold på 1 til 8 (saft / vann) og dermed halvparten av sukkermengden per glass ift oppskriften jeg linket til over.

Ut og plukk folkens, den står i full blomst på østlandet nå :)

Hvor finner man mjødurt? Er det ved fuktig grunn eller langs grøfter osv?

Jeg har ikke grønne fingre og forveskler alltid Mjødurt med Hundekjeks.
 
Jeg plukket 300gram mjødurt på søndag og skal flaske 2 liter saft på onsdag/torsdag. Så får jeg 100+ hoder med Hylleblomst ikveld som jeg skal lage saft av. Og til helgen setter jeg 30L mjød, hvor 5 liter skal i sekundær med hylleblomst saft og 5 liter med mjødurt saft!
 
Er det noen her som har innspill på mjødoppskriften jeg har tenkt å brygge?

50g Tørket Mjødurt
10l Vann
7,2 kg Honning
WLP 720 Sweet Mead

Har funnet oppskriften på Ølportalen.no

Noen som har noen innspill på oppskriften? Har tenkt å bruke mjøden som velkomstdrikk i et bryllup. Har derfor tenkt å karbonere mjøden, for å få litt bobler i den, og flaske den på IKEA sine litersflasker med patentkork. Er det noen som har erfaring med å bruke de flaskene?
 
Tenker også på å forsøke meg på mjød. Hvor får dere tak i skikkelig honning til dette? Noen anbefalinger?
 
Nå har jeg brygget mjød. Smakte på det etter det hadde gått 30 dager og det ble ganske bra. Men forstår at smaken ikke skal være på topp før det har gått minst 2 år eller mer? Mjøden min har enda mye å gå på, merker jeg, men så langt er den fin i smaken. Jeg brukte 6 kg bakehonning kjøpt fra birøkter, mjødurt, kanel og et hint av lakris til smaken. Det ble et sterkt og morsomt brygg. Jeg tror det var en god ide å tilsette næring og oksygen i løpet av de fem første dagene. Forkultur er anbefalt også, men jeg gjorde ikke det denne gangen. Det gikk bra pga tilsetting av rette gjær, nok gjær + næringen.

Et spørsmål bare. Skal jeg bare flaske nå med en gang?
 
Metoden du har brukt med tilsetting av gjærnæring gjør at den blir god lenge før det har gått to år. Men den vil nok være enda bedre da. Hadde du bare tilsatt gjær og latt det stå til, så kunne det nok ha tatt et år eller to før den hadde blitt god. Gi den et halvår, så tror jeg du vil finne den ganske lettdrikkelig. Deretter vil den bare bli enda bedre. Hva ble abv på den?
 
Tilbake
Topp