Tråden for dumme spørsmål.

Har litt lite nyere Mittelfruh, men en uåpnet halvkilo pose dukket opp i fryseren.
Hvis den lukter godt, går det å bruke den i pils? 2014 årgang.
 
Har litt lite nyere Mittelfruh, men en uåpnet halvkilo pose dukket opp i fryseren.
Hvis den lukter godt, går det å bruke den i pils? 2014 årgang.

Hvis den ser bra ut og lukter bra, så burde den være good to go. Men regn med at den kan gi litt lavere bitterhet. Men jeg regner med at du ikke bruker den som bitterhumle uansett. Mittelfrüh er en nydelig humle til tysk pils.
 
Sist redigert:
Skal brygge en white ipa, å skulle ha 5kg hvetemalt, men bryggselv har sendt 5kg flaket hvete, går det greit?

Edit, bryggselv hadde ikke sendt feil, jeg lette i feil pakke
 
Sist redigert:
Finnes det en trylleformel for å få fint skum?
Karboneringstest av tjekkisk pils laget av Salome malt..Greit karbonert, men skummet la seg med en gang.
Pilsen har stått 9 dager på 23 grader.
Synes det er hipp som happ om jeg får stabilt skum på øllene jeg lager. Vis vedlegget
 
Finnes det en trylleformel for å få fint skum?
Karboneringstest av tjekkisk pils laget av Salome malt..Greit karbonert, men skummet la seg med en gang.
Pilsen har stått 9 dager på 23 grader.
Synes det er hipp som happ om jeg får stabilt skum på øllene jeg lager. Vis vedlegget 40095
Litt hvete er jo et kjent triks. Prøvd det?
 
Finnes det en trylleformel for å få fint skum?
Karboneringstest av tjekkisk pils laget av Salome malt..Greit karbonert, men skummet la seg med en gang.
Pilsen har stått 9 dager på 23 grader.
Synes det er hipp som happ om jeg får stabilt skum på øllene jeg lager. Vis vedlegget 40095
Et såpass bittert øl som tsjekkisk pils burde hatt flott skum. Mulig maltet kan være årsaken? Har ikke erfaring med Salome.
 
Litt hvete er jo et kjent triks. Prøvd det?
Ikke i denne, men har brukt hvete i forskjellige øl tidligere. Med varierende resultat. Tenkte kanskje at Salome malten hadde så mye proteiner i seg at det skulle bli bra skum. Michelsen laget en pils av den samme malten vet jeg. Mulig han kan si noe om han kikker innom i denne tråden.
 
Ikke i denne, men har brukt hvete i forskjellige øl tidligere. Med varierende resultat. Tenkte kanskje at Salome malten hadde så mye proteiner i seg at det skulle bli bra skum. Michelsen laget en pils av den samme malten vet jeg. Mulig han kan si noe om han kikker innom i denne tråden.
Litt hvete og/eller et meskesteg på 72 grader er de triksa jeg har i min bok, men det må ærlig innrømmes at jeg ikke alltid får den skumfastheten jeg ønsker meg. På det beste har jeg registrert over 45 minutter med tett, fint skum, på det dårligste kollapser det omtrent umiddelbart. Ikke på samme øl, selvsagt.
 
Litt hvete og/eller et meskesteg på 72 grader er de triksa jeg har i min bok, men det må ærlig innrømmes at jeg ikke alltid får den skumfastheten jeg ønsker meg. På det beste har jeg registrert over 45 minutter med tett, fint skum, på det dårligste kollapser det omtrent umiddelbart. Ikke på samme øl, selvsagt.
Tok et steg på 70 grader, men det hjalp tydeligvis ikke.
Vel vel. Det er fremdeles ting en ikke kan.
 
Du skal over 70. Det er vanlig å starte det på 72. Begynner du på 70, og det så synker litt, er det mulig du ikke får noen effekt av det.
Hmmm, ja får tenke på det neste gang jeg skal brygge.
Er det noen her som får holdbart skum som en regel og ikke unntak?
Det er skuffende når en heller opp ølet og skummet legger seg fort. Ser litt dvaskt ut.
 
Holdbart skum er vel heller regelen enn unntaket her iallefall. Jo lengre et øl står jo bedre blir skummet og. Kanskjer verdt å se om malteriet har data for maltet sitt, så kan du sammenligne med andre malterier.
 
Hmmm, ja får tenke på det neste gang jeg skal brygge.
Er det noen her som får holdbart skum som en regel og ikke unntak?
Det er skuffende når en heller opp ølet og skummet legger seg fort. Ser litt dvaskt ut.

Regelen er sånn midt på treet med skum, tror jeg. Altså at det der supertjukke som bare blir liggende der, det får jeg ikke. Men det er da som regel en form for skum ganske lenge, dvs.noe som flyter rundt på toppen der, slik at ølet ikke ser ut som vin, heller.

Det er jo alltid et fint skum når jeg heller opp, men det holder seg ikke så lenge, som regel.
 
Regelen er sånn midt på treet med skum, tror jeg. Altså at det der supertjukke som bare blir liggende der, det får jeg ikke. Men det er da som regel en form for skum ganske lenge, dvs.noe som flyter rundt på toppen der, slik at ølet ikke ser ut som vin, heller.

Det er jo alltid et fint skum når jeg heller opp, men det holder seg ikke så lenge, som regel.
Ja mulig jeg har for høye forventninger til hvordan skummet skal være. Skulle uansett hatt mer kontroll over det og visst hva som skal til for å få et jevnt resultat uansett type øl en lager.
 
Tilbake
Topp