Justering for temperatur på Hydrometer

Daggis

Norbrygg-medlem
Har et Saga Hydromenter, men har klart rote bort beskrivelsen som gir justering for temperaturavvik to 20grader C. Noen som kan hjelpe meg med justering når temp er 10 grader C?
 
Beste praksis er uansett å måle ved riktig temperatur. Folk har gått på noen blemmer ved å "jukse".

- og dessuten er det faktisk mye enklere å bare sette prøverøret fylt med vørter i kaldt vann - eller eventuelt varmt vann - noen minutter. Jeg brukte den kalkulatoren lenge, men det var et styr å finne ut hva temperaturen i prøverøret egentlig var.
 
Sist redigert:
- og dessuten er det faktisk mye enklere å bare sette prøverøret fylt med vørter i kaldt vann noen minutter. Jeg brukte den kalkulatoren lenge, men det var et styr å finne ut hva temperaturen i prøverøret egentlig var
Hehe. Har du ikke et termometer da?

For TS så blir det å bare la det stå i romtemp til temperaturen er utlignet, da vedkommende har en prøve på 10C. Evt sette det i et varmebad, men du verden så mange ganger jeg har glemt det av og så måttet kjøle det ned igjen.
 
Hehe. Har du ikke et termometer da?

For TS så blir det å bare la det stå i romtemp til temperaturen er utlignet, da vedkommende har en prøve på 10C. Evt sette det i et varmebad, men du verden så mange ganger jeg har glemt det av og så måttet kjøle det ned igjen.

Problemet er at temperaturen nederst og øverst i røret faktisk varierer en del, og så påvirker hydrometeret i tillegg temperaturen, og det hele blir et sabla styr om du ønsker å få en nøyaktig måling. Og hvis du først skal måle, gir det dårlig mening å ikke få en nøyaktig måling.

Om det er en kald prøve, er det sjelden noe stress med tid, så den lar jeg bare stå en stund. (Og akkurat nå ser jeg at en pilsprøve fra en dunk jeg har latt stå for lenge i kjeller'n uten å flytte den opp, ender på 1.010. Pokker og. Men det har ikke noe med tråden gjøre:).)
 
Takker for hyggelige råd.
Normalt sett ville jeg jeg vært enige med dere, men når jeg har målt en FG, og så klart tilte prøva etter at jeg sjekka temperaturen så er det forbanna vrient vente til temp når 20 grader. Med mindre en skal samle med skurefille og så prøve vri opp ned i prøverøret igjen.
 
Ta ut hydrometeret, legg hånden over toppen av røret, snu røret/rist, og alt blir blandet, mål temperatur, ha oppi hydrometer. Hydrometeret holder gjerne romtemp det og.
 
Tilbake
Topp