CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Har problem med tempsensorene,
Har i dag 2 stk ds18b20 funker bra. å var tenkt å koble til to til, men får ikkje opp flere adresse - koder på cbpi, hvordan lager jeg flere adresse-koder?
 
konverterer du et Basic program ?


$regfile = "m16def.dat "
$baud = 9600
$crystal = 3686400


'Variablen
Dim I As Word 'Anzahl Sensoren
Dim N As Byte 'Z‰hlvariable
Dim Rom1 As Integer
Dim Rom2 As Integer
Dim Temp1 As Single
Dim Temp2 As Single
Dim Dsid1(8) As Byte 'Dallas ID 64 bits incl CRC
Dim DsId2(8) As Byte

Config 1wire = Portd.7

Hauptprogramm:
I = 1wirecount()
Dsid1(1) = 1wsearchfirst()
Dsid2(1) = 1wsearchnext()
print "Anz. Sensoren: " ; I
'Wait 1
print Dsid1(8) 'markantes Byte (CRC ?) als Identifizierer anzeigen
print Dsid2(8)
'Wait 1

Gosub Tempwandeln 'LCD-Anzeige bleibt w‰hrend Wandlungszeit ca. 0,8s l‰nger stehen!

1wreset
1wwrite &H55 'Befehl "Match ROM" (bestimmten Sensor adressieren/ausw‰hlen)
For I = 1 To 8
1wwrite Dsid1(i) '64bit bzw. 8byte lange ID-Nummer ¸bermitteln
Next I
1wwrite &HBE 'Befehl "Read Scratchpad" (Speicher auslesen)
Rom1 = 1wread(1)
Temp1 = Rom1 / 2 'for 18S20
If Temp1 >= 100 Then 'so spare ich mir das Auslesen des 2. Bytes, schr‰nke aber auch den Anzeigebereich ein
Temp1 = Temp1 - 128
End If

1wreset
1wwrite &H55 'Befehl "Match ROM" (bestimmten Sensor adressieren/ausw‰hlen)
For I = 1 To 8
1wwrite Dsid2(i)
Next I
1wwrite &HBE 'Befehl "Read Scratchpad" (Speicher auslesen)
Rom2 = 1wread(2) 'for DS18B20
Temp2 = Rom2 / 16

print Dsid1(8) ; ": " : print Temp1 : print "∞C"
print Dsid2(8) ; ": " : print Temp2 : print "∞C"
Waitms 3000
Goto Hauptprogramm

Tempwandeln:
1wreset
1wwrite &HCC 'Befehl "Skip ROM" (auf einzelne Adressierung verzichten)
1wwrite &H44 'Befehl zur Temperaturmessung
Ddrc.5 = 1 'DQ-line MUSS sp‰testens 10µs nach dem Befehl &H44 f¸r mind. 750ms auf High gelegt werden!
Waitms 800 'jeder 18 S/B 20 zieht jetzt ca. 1,5mA
Ddrc.5 = 0
Return
Ds18s20_fracs:

Data 0.00! , 0.6875! , 0.625! , 0.5625! , 0.5! , 0.4375! , 0.375! , 0.3125!,
Data 0.25! , 0.1875! , 0.125! , 0.0625! , 0.0! , -0.0625! , -0.125! , -0.1875! , -0.25! 'End subroutine and return to programData 1 , 3 , 4 , 6 , 9 , 11 , 12 , 14
 
Snapchat-278393013.jpg Snapchat-278393013.jpg Snapchat-1363141387.jpg Snapchat-278393013.jpg Snapchat-1363141387.jpg Snapchat-278393013.jpg Snapchat-1363141387.jpg Takker, jeg har bare lastet ned Craftbeerpi å brukt dett, har aldri vert inne å laget flere linker/adresser til flere sensorer.
Hvor legger jeg inn det som du posta, må jeg gjøre noe mer en det.
Vedlagt noen bilder som viser cb.
 
Har problem med tempsensorene,
Har i dag 2 stk ds18b20 funker bra. å var tenkt å koble til to til, men får ikkje opp flere adresse - koder på cbpi, hvordan lager jeg flere adresse-koder?
Bruker du Raspberrypi? I såfall skal den lage adresser til temperatursensorene hvis den får kontakt. Hvis ikke må du sjekke koblingen.
 
Har problem med tempsensorene,
Har i dag 2 stk ds18b20 funker bra. å var tenkt å koble til to til, men får ikkje opp flere adresse - koder på cbpi, hvordan lager jeg flere adresse-koder?

Kan det være du har fått tak i DS18B20 sensor som enten har andre farger, og dermed er koblet opp feil - eller at du har fått sensorer som er i "Parasite mode"?

upload_2019-2-19_9-7-13.png


upload_2019-2-19_9-7-42.png
 
Tenkte å prøve en CBP til å styre CIP-carten
Komponenter:
Cip pumpe
3 stk kjemikaliepumper, CIP, Sur CIP , Klordioksyd
Varmekolbe
Temp føler
Motor som styrer 3-veis ventil for sirkulering/ dumping
Magnetventil inngående kaldtvann
" " varmtvann
Magnetventil som er stengt når ikke pumpa går.

Noen av d'herrer med erfaring som mener at dette fint kan funke med CBP eller finns bedre alternativer.?
 
Burde fungere det, det du trenger er noe som kan måle temperatur og styrer reléer for varmeelement, pumper og ventiler i et tidsskjema.
CBPi skulle være godt egnet, uten at jeg har prøvd det i et rengjøringssystem.
 
Hei!

Har lest gjennom denne tråden og hiver meg på.

Startet bryggereisen min for tre år siden, den gang med enkelt BIAB startsett. Ble etterhvert med å kjøpe en Grainfather sammen med et gjeng og har brygget en del med den. Nå har madamen og jeg bestemt oss for å flytte til andre siden av landet og da sitter jeg igjen med et BIAB-sett... Tenkte først at en ny bryggemaskin var veien å gå, og landet raskt på brewtools b40pro - men klarer ikke å forsone meg helt med de begrensningene en bryggemaskin har og det faktum at man kan få noe ganske annet for omtrent samme prisen som en b40pro m/ ekstrautstyr om man bygger selv. Ikke minst er hele prosessen med et DIY-prosjekt spennende og lærerik!:)

Helt siden før jeg begynte å brygge selv har trekjelers HERMS-oppsett vært den store drømmen, og føler dette er riktig tidspunkt å starte på et slikt prosjekt! I den forbindelse har jeg, som sikkert mange andre, saumfart internett etter alle mulige måter å bygge en kontroller for et slikt oppsett på. Her kan nevnes: theelectricbrewery, ebrewsupply, brewtroller, brewpi brewblox, craftbeerpi, ymse arduino, WAGO PLC, +++...

Akkurat nå heller jeg veldig mot å bygge noe basert på CraftBeerPi, fordi det tilsynelatende er godt utviklet, relativt greit å bygge, grei investeringskostnad (?), utbyggbart, kan styre gjæring, fint brukergrensesnitt, og sikkert mye mer..

Helt konkret ser jeg for meg noe slikt:
- 3 stk. 56L kjeler, BK, HLT og MLT (passer mine batch-størrelser)
- 2 stk. pumper (topsflo td5)
- 5500W element i BK og HLT
- Kontrollskap m/ integrert 10.1" touch-skjerm eller ekstern skjerm med mus/tastatur
Hardware-messig liker jeg spike brewing sitt oppsett basert på skrukoblinger og QC-koblinger, men tri-clamp hadde vært ultrakult:D

Dere som har brukt craftbeerpi en stund: er dere fornøyd? Er det stabilt? Hvordan er det i forhold til et skap med dedikerte PID-enheter ala theelectricbrewery? Fins det noen begrensninger med craftbeerpi? Snappet bla. opp noe om at man ikke bør kjøre PID-styring på to enheter samtidig (ikke en dealbreaker da det vil kreve heftig strømtilførsel..). PT100 vs DS18B20? beerxml fra brewfather?

Har fulgt litt med på facebooksiden til craftbeerpi og ser versjon 4.0 er under utvikling. Ser lovende ut!:D
 
Har begynt på jobben med å lage en skjematisk fremstilling av hele bryggeriet, om noen er interessert. Se vedlagte .pdf. Har helt sikkert gjort noen feil med det elektriske da jeg begynte å lese om kobling av dette for bare noen uker siden...

ANSVARSFRASKRIVELSE:
Dette er IKKE et ferdig dokument, og må IKKE brukes som arbeidstegning av andre!! Jeg er ikke autorisert elektriker, og skjemaet er ikke kvalitetssikret av autorisert elektriker. Kun ment som info og mulighet for innspill fra andre:)

Tanken er å bygge opp kontrollskapet med DIN-skinner og montere det meste på disse. Jeg ønsker muligheten til å velge mellom hvilket element som kan brukes, samt skru av strømtilførsel til elementene helt fordi jeg ønsker å bruke CBPi til gjæring også. RPi og gjæringsskap skal få strøm uavhengig av det som går til elementer. Ønsker også å ha noen lys i fronten av kontrollpanelet som lyser når elementer og pumper er i bruk. Må se nærmere på sikringsstørrelsene. Skal få hjelp av en autorisert elektriker til å se over hele kontrollpanelet før jeg begynner å sette det sammen:D

Er det mulig å bruke CraftBeerPi på den måten jeg har skissert? Altså til både brygging og fermentering i flere gjæringsskap samtidig? Kan iSpindel snakke med CBPi? evt. sende log videre til Brewfather? :D
 

Vedlegg

  • Prosjekt Full Kontroll.pdf
    80,6 KB · Sett: 118
Sist redigert:
Er det mulig å bruke CraftBeerPi på den måten jeg har skissert? Altså til både brygging og fermentering i flere gjæringsskap samtidig? Kan iSpindel snakke med CBPi? evt. sende log videre til Brewfather? :D

Ja, det er fullt mulig, men etter mitt syn finnes det andre bedre løsninger for styring av gjæring. Krever et pi kort til om man vil ha multi løsning for skapene (styre alt fra en nettside). Selv bruker jeg Fermentrack - og er ekstremt godt fornøyd. Har thermowell i alle gjærkar/dunker og har stålkontroll på temperaturen inne i "ølen". Fermentrack er en utvidelse av brewpi som kun kontrollerte et skap i sin original form (kommer ny løsning dette året) - motoren som styrer skapene er altså fortsatt brewpi koden for arduino/spark kortene.

thorrak - Overview - her finner du firmware for esp8266 kortene (som styrer skapene (Wemos D1 mini benyttes av de fleste), samt selve styringsopplegget (Fermentrack) - som da kjører på et pi kort. Integrasjon av Tilt, iSpindel og mye annet er på plass.

Alternativt kan man gå for BrewpiLess - som er samme opplegg som den ovenfor (samme motor i bunn) - men her har utvikleren droppet multi skap støtten og lagt en web server på hver instans (hvert skap får hver sin IP adresse) - denne krever mindre hardware og fungerer like godt. Godt med støtte for add-ons her også.

Kan legge til at vedkommende har en god del andre godt utviklede løsninger tilgjengelig også. Blant annet kan man brygge sin egen kontroller som er helt topp - til brygging.

vitotai - Overview

Forstår ønsket om en "one does it all" løsning, men som sagt, ønsker man best mulig kontroll under gjæring, velg en av de to ovenfor - da får du full kontroll.
Logikken brewpi scriptet bruker for å holde temperaturen inne i ølen på (via to sensorer) - er overlegen alt annet jeg har funnet/testet, enn så lenge. Den kalkulerer forsinkelser osv mtp varming/kjøling så godt som det er mulig å få dette. De første 10 batchene så karene mine ut som tang fra havbunn. Jeg brukte totalt 10 stk sensorer for å måle temperaturen inne i vørter(øl) fra start til mål. Set temp på 18c, hadde aldri høyere enn 18.04c og aldri under 17.97c - mer nøyaktig får man det neppe.
 
Sist redigert:
Ja, det er fullt mulig, men etter mitt syn finnes det andre bedre løsninger for styring av gjæring. Krever et pi kort til om man vil ha multi løsning for skapene (styre alt fra en nettside). Selv bruker jeg Fermentrack - og er ekstremt godt fornøyd. Har thermowell i alle gjærkar/dunker og har stålkontroll på temperaturen inne i "ølen". Fermentrack er en utvidelse av brewpi som kun kontrollerte et skap i sin original form (kommer ny løsning dette året) - motoren som styrer skapene er altså fortsatt brewpi koden for arduino/spark kortene.

thorrak - Overview - her finner du firmware for esp8266 kortene (som styrer skapene (Wemos D1 mini benyttes av de fleste), samt selve styringsopplegget (Fermentrack) - som da kjører på et pi kort. Integrasjon av Tilt, iSpindel og mye annet er på plass.

Alternativt kan man gå for BrewpiLess - som er samme opplegg som den ovenfor (samme motor i bunn) - men her har utvikleren droppet multi skap støtten og lagt en web server på hver instans (hvert skap får hver sin IP adresse) - denne krever mindre hardware og fungerer like godt. Godt med støtte for add-ons her også.

Kan legge til at vedkommende har en god del andre godt utviklede løsninger tilgjengelig også. Blant annet kan man brygge sin egen kontroller som er helt topp - til brygging.

vitotai - Overview

Forstår ønsket om en "one does it all" løsning, men som sagt, ønsker man best mulig kontroll under gjæring, velg en av de to ovenfor - da får du full kontroll.
Logikken brewpi scriptet bruker for å holde temperaturen inne i ølen på (via to sensorer) - er overlegen alt annet jeg har funnet/testet, enn så lenge. Den kalkulerer forsinkelser osv mtp varming/kjøling så godt som det er mulig å få dette. De første 10 batchene så karene mine ut som tang fra havbunn. Jeg brukte totalt 10 stk sensorer for å måle temperaturen inne i vørter(øl) fra start til mål. Set temp på 18c, hadde aldri høyere enn 18.04c og aldri under 17.97c - mer nøyaktig får man det neppe.

Har en Inkbird som fungere helt supert i dag, men ønsker muligheten for å logge hele forløpet samt programmere gjæringsforløpet og evt. øker temp ved en gitt SG (iSpindel) automatisk. Har sett på brewpiless og brewpi. Virker som din løsning med Fermentrack er ideell, så takk for tipset!:)

Tilbake til CraftBeerPi - er helt i startgropen med byggingen og har ikke kjøpt en eneste komponent enda. Bør vel ha handlet inn det meste fra ali/ebay før året er omme.

Vet noen om Henao fortsatt produserer interface-kortet? Lite aktivitet der i år.. Ser det finnes andre muligheter (CraftBeerPi Interface Board V3.0 [cbpi-board-v3] - $80.00 : Mash to Brew, Build your own brewery at home), men liker det at man kan ha inntil 5 PT100 sensorer uten for mye hazzle på Henao sitt. Blir ca. 1000 kr for CBPi-kortet, 5 max kort og utvidelseskortet for max-kortene samlet fra henao.
 
Vet noen om Henao fortsatt produserer interface-kortet? Lite aktivitet der i år.. Ser det finnes andre muligheter (CraftBeerPi Interface Board V3.0 [cbpi-board-v3] - $80.00 : Mash to Brew, Build your own brewery at home), men liker det at man kan ha inntil 5 PT100 sensorer uten for mye hazzle på Henao sitt. Blir ca. 1000 kr for CBPi-kortet, 5 max kort og utvidelseskortet for max-kortene samlet fra henao.

Han selger fortsatt kort, men er litt treg. Jeg bruker PT kortet hans selv, og har et ekstra også. Det har fungert utmerket siden jeg tok det i bruk.
 
Hei, hvordan har folket koblet opp lysene som de har på framsiden cabinetet. Virker som om ssr ikke kobler helt ut siden lyset lyser svakt.
 
Hei, hvordan har folket koblet opp lysene som de har på framsiden cabinetet. Virker som om ssr ikke kobler helt ut siden lyset lyser svakt.

Jeg har ikke begynt å bygge mitt skap enda, men slik jeg har tenkt å koble lysene mine så tenker jeg 230V lys som kobles på AC siden av SSR til varmeelementene. Har lagt ut en .pdf i post #310 i denne tråden av hvordan jeg har tenkt å bygge opp skapet. Har også lagt på en ansvarsfraskrivelse i samme posten... På eget ansvar!
 
Det er visst mange python-filer som ikke funker på RPi4 enda, så vi må nok vente en stund før oppgradering.
Og så lenge RPi3 kjører feilfritt er det vel ikke noen grunn til å oppgradere heller med det første.

Hvis man ikke har et stort behov for to skjermer da...
 
Det er visst mange python-filer som ikke funker på RPi4 enda, så vi må nok vente en stund før oppgradering.
Og så lenge RPi3 kjører feilfritt er det vel ikke noen grunn til å oppgradere heller med det første.

Hvis man ikke har et stort behov for to skjermer da...

Python 2.x er ikke med på distroen som fungerer på RPi4, så, man bør sikre seg kilden til 2.7.x (som uansett er end of life) - for å kunne kjøre CBP3 i fremtiden. Når versjon 4 kommer? Tja, det skjer ingenting på den offisielle Github plasseringen, det ryktes at det foregår utvikling via/på Discord - men enn så lenge bør man sørge for å sikre seg det man trenger for å kjøre versjon 3 i fremtiden også.

Det har i det minste jeg gjort.
 
Sist redigert:
På tide å trekke opp denne fra glemselen?
Jag ga opp CraftBeerPi etter at utviklingen stoppet opp i lang tid og utvikleren sluttet helt å svare på spørsmål på Facebook-siden . Det ble vel sagt at systemet ikke ville fortsette som åpen kildekode og heller bli utviklet for salg til større bryggerier hvis jeg forsto det riktig.

Men nå skjer det ting igjen, utviklingen av CBPI 4.0 raser avgårde, utvikleren koder så tastaturet knaker for tiden og det kommer stadig noe nytt.
Brukergrensesnittet ser både bedre ut og virker enklere å bruke. En rekke nye funksjoner er lagt til, jeg har ikke fulgt så godt med, men det siste jeg så er at oppskrifter blir mulig å lagre.

Noen som følger bedre med på hva som skjer enn meg, og som kanskje fortsatt bruker v3.0?

cbpi.jpg
 
Tilbake
Topp