Bær i øl - hvordan unngå infeksjon

I dagsavisen idag stod det om Jean Van Roy på det belgiske bryggeriet og museet Cantillon. Han serverer en kriek - rødt fruktøl. Det er to år gammelt Lambic-øl tilsatt kirsebær. Kirsebærene har ligget og godtgjort seg i brygget i fem-seks måneder.

Hvordan unngår man infeksjon? Bader bærene i starsan?
 
Yngve J skrev:
I dagsavisen idag stod det om Jean Van Roy på det belgiske bryggeriet og museet Cantillon. Han serverer en kriek - rødt fruktøl. Det er to år gammelt Lambic-øl tilsatt kirsebær. Kirsebærene har ligget og godtgjort seg i brygget i fem-seks måneder.

Hvordan unngår man infeksjon? Bader bærene i starsan?

Er ikke belgisk øl bare en stor infeksjon da?
 
neslekkim skrev:
Yngve J skrev:
I dagsavisen idag stod det om Jean Van Roy på det belgiske bryggeriet og museet Cantillon. Han serverer en kriek - rødt fruktøl. Det er to år gammelt Lambic-øl tilsatt kirsebær. Kirsebærene har ligget og godtgjort seg i brygget i fem-seks måneder.

Hvordan unngår man infeksjon? Bader bærene i starsan?

Er ikke belgisk øl bare en stor infeksjon da?

God infeksjon.. Øl er strengt tatt Gjærinfisert Vørter :)

Lager man øl med villgjær, er det viktig å la det gjære ut Leeeenge.. Vi snakker fra 3 - 30 måneder. ellers blir det fort flaskebomber.
 
Jeg pleier å bruke frosne bær og helle dem i et rent gjæringskar. Jeg lar dem tine i dette over natten, og stikker deretter ølet om til det nye karet. Som regel er dette helt uproblematisk. Nedfrysingen og den lave pH-en i ølet gjør at bakteriene ikke får gjort så mye av seg.

Som Riisen sier, er det et poeng å la ting få ta sin tid. Særlig om man bruker brettanomyces-gjær i slikt øl. Brettanomyces kan bryte ned alle typer sukker (med unntak av noen strains som ikke klarer å bryte ned laktose), og det hender fort at et øl får heftig med kullsyre etter noen måneder på flaske.
 
Gahr skrev:
Jeg pleier å bruke frosne bær og helle dem i et rent gjæringskar. Jeg lar dem tine i dette over natten, og stikker deretter ølet om til det nye karet. Som regel er dette helt uproblematisk. Nedfrysingen og den lave pH-en i ølet gjør at bakteriene ikke får gjort så mye av seg.

Spesiellt med tanke på villgjær. Bakterier er jo bare en fordel :)

Gahr skrev:
Som Riisen sier, er det et poeng å la ting få ta sin tid. Særlig om man bruker brettanomyces-gjær i slikt øl. Brettanomyces kan bryte ned alle typer sukker (med unntak av noen strains som ikke klarer å bryte ned laktose), og det hender fort at et øl får heftig med kullsyre etter noen måneder på flaske.

Som noen av dere sikkert har lagt merke til i Haandbryggeriets produkter. (Skal forrøvrig være fiksa nå) ;-)
 
Jeg har et øl som var primærgjæret med WLP001 California Ale som ble tappet over i et gjæringskar med 2kg rips, 12 liter totalt ble det medregnet rips. Tar ølet skade av litt høyere temperatur enn det jeg hadde under primærgjæringen, vil gjæren WLP001 lage usmak i ølet tro?

Ølet står nå på ca 24-25 grader.
 
Jeg pleier å bruke frosne bær og helle dem i et rent gjæringskar. Jeg lar dem tine i dette over natten, og stikker deretter ølet om til det nye karet. Som regel er dette helt uproblematisk. Nedfrysingen og den lave pH-en i ølet gjør at bakteriene ikke får gjort så mye av seg.

Som Riisen sier, er det et poeng å la ting få ta sin tid. Særlig om man bruker brettanomyces-gjær i slikt øl. Brettanomyces kan bryte ned alle typer sukker (med unntak av noen strains som ikke klarer å bryte ned laktose), og det hender fort at et øl får heftig med kullsyre etter noen måneder på flaske.

lar du alle slags typer bær som f.eks blåbær være inntakte, eller er det poeng i å knuse de etter tining, før omstikking?
 
Jeg har aldri brukt blåbær, men hadde ikke brygg meg med å mose dem. Jeg lar kontakttiden mellom øl og frukt være så lang at det ikke betyr noe særlig.
 
Hvor lang tid snakker vi, har lest noen plasser at folk lar det stå i måneder. Hvor lenge er det hensiktsmessig å la ølet stå etter en har tilsatt bær, og hvor mange grader gjærer folk på sånn ca?
 
Mi erfaring er at så lengje ølet har ein del alkohol, så er det berre å helle bæra rett ned i karet, dog eg har kun hatt bær i surt øl.
Man bør nok vere litt varsam, men man mister altså litt smak frå bæra når man frys dei.
 
Tilbake
Topp