Lucky Jack Grapefruit edition - oppskrift/tips?

Kasse

Norbrygg-medlem
Er vel delte meninger om denne, men jeg syntes den var fin på terassen i varmen :)

Noen som har forslag til hvordan jeg kan brygge den selv? Har ikke erfaring med å tilsette fruktskall eller juice konsentrat.. Tenkte å kjøpe noen grapefrukter, kjøre de i juiceren, fryse og få ut konsentrat på den måten. Men aner ikke hvor mye jeg trenger på en 25L batch.. Har brygget Lucky Jack oppskriften fra bryggselv tidligere.

Noen som har erfaringer med tilsvarende?
 
Jeg brygget en Lucky Jack (Bryggselv øl-sett) som smaker ganske heftig av grapefrukt. Det ble ikke tilsatt noe i den i alle fall.
 
Jeg lagde en blodappelsin-APA i vinter. 2kg appelsiner i sentrifuge, juicen ble plassert i frysen. Lot klumpen stå og dryppe juice (juicen renner vekk før vannet - frysekonsentrering) og hadde den oppi etter stormgjæring. Jeg synes dette ga en veldig balansert smak på 25L :)
 
Grapefruit'en gikk i sentrifugen i går kveld og ligger i frysen :) Var ca 1 kg, og syntes det så litt lite ut så tenkte å kjøpe 1 kg til i dag, så ser ut til at det det blir ganske likt.. Eneste jeg er usikker på er når jeg skal tilsette det.. Googlet litt og det er flere varianter ute og går, er en del som tilsetter etter "flameout".

Er også noen som var bekymret for at det skulle bli flaskebomber av det.. Flasket du? tok du hensyn til appelsin'en når du beregnet mengde sukker for karbonering?
 
Jeg hadde ikke villet kokt/varmebehandlet den - da ødelegges mye av smaken. Tilsettes det etter stormgjæring (2-4 dager) så har gjæren noe å kose seg med i noen dager før tørrhumling. Alt fruktsukker er borte ved flasking uansett så det trenger du ikke tenke på - jeg flasket null stress :)
 
Da prøver jeg å tilsette etter stormgjæring :) Vet du hvor mye konsentrat du endte opp med å tilsette?
 
Er vel delte meninger om denne, men jeg syntes den var fin på terassen i varmen :)

Noen som har forslag til hvordan jeg kan brygge den selv? Har ikke erfaring med å tilsette fruktskall eller juice konsentrat.. Tenkte å kjøpe noen grapefrukter, kjøre de i juiceren, fryse og få ut konsentrat på den måten. Men aner ikke hvor mye jeg trenger på en 25L batch.. Har brygget Lucky Jack oppskriften fra bryggselv tidligere.

Noen som har erfaringer med tilsvarende?
Skallet fra fire grapefrukt i humlepose og oppi kok, 15 min. Ta med humleposen med skall over i gjæringsspannet. Grapefruktkjøttet rett i fryseren. Etter en uke, hakke opp frossent grapefruktkjøtt, ha det i humlepose og oppi spannet sammen med tørrhumlingen. Gir først og fremst fin grapefruktaroma og balansert bitterhet (ingen sødme).
 
Da var øl'en flasket og den smaker ikke så værst! :)

Endte opp med følgende oppskrift:
4500g Pilsner malt
450g Caramalt 20 EBC
450g Munich II 120 EBC

41g Amarillo (8.9%) 15 min
41g Columbus (15.5%) 10 min
18g Citra (13.5%) 5 min
20g Citra (13.5%) Tørrhumle

Tilsatte 8 g tørket grapefruit skall 5 min før kokeslutt
Tilsatte 192 gram konsentrert grapefruit juice 5 min før kokeslutt. Kjøpte grapefrukter på butikken, kjørte de gjennom en juicer og frøs saften. Når den var frossen så tok jeg den opp og lot den stå på benken i en sikt til det meste av saften hadde rent av og bare vann/is var igjen. Kokte det så for å være på den sikre siden, iom at noe skulle i etter stormgjæring :)

Laget starter med 2.5L vann og 250 gram maltekstrakt + gjærnæring og 1 rør WLP001 (husker ikke dato men det var relativt ferskt).

Startet med 25 liter vann og skylte med 9 liter. SG etter skylling var 1.038
Kokte i 90 min, OG etter kok var 1.048

Etter 4 dager på 20 grader tappet jeg om til nytt kar og tilsatte jeg tørrhumle og 175 gram med grapefruit konsentraten.

Flasket den etter 14 dager på 20 grader. Tabbet meg ut når jeg skulle måle FG og hadde ikke stort nok målebeger slik at hydrometer gikk til bunns/stoppet på 1.020.. Målet var 1.011, og den var nok ikke langt unna.
 
Dette hørtes fristende ut. Jeg har en Lucky til gjæring, men har ingredienser til å lage en til så kanskje jeg skulle prøvd denne!
Noen som har greie på hva man oppnår med koking av skall kontra tilsetting av juice etter stormgjæring? Antar at koking av skall avgir mere bitterstoffer en hva man ville fått dersom man kun tilsetter juice?
 
Da var øl'en flasket og den smaker ikke så værst! :)

Endte opp med følgende oppskrift:
4500g Pilsner malt
450g Caramalt 20 EBC
450g Munich II 120 EBC

41g Amarillo (8.9%) 15 min
41g Columbus (15.5%) 10 min
18g Citra (13.5%) 5 min
20g Citra (13.5%) Tørrhumle

Tilsatte 8 g tørket grapefruit skall 5 min før kokeslutt
Tilsatte 192 gram konsentrert grapefruit juice 5 min før kokeslutt. Kjøpte grapefrukter på butikken, kjørte de gjennom en juicer og frøs saften. Når den var frossen så tok jeg den opp og lot den stå på benken i en sikt til det meste av saften hadde rent av og bare vann/is var igjen. Kokte det så for å være på den sikre siden, iom at noe skulle i etter stormgjæring :)

Laget starter med 2.5L vann og 250 gram maltekstrakt + gjærnæring og 1 rør WLP001 (husker ikke dato men det var relativt ferskt).

Startet med 25 liter vann og skylte med 9 liter. SG etter skylling var 1.038
Kokte i 90 min, OG etter kok var 1.048

Etter 4 dager på 20 grader tappet jeg om til nytt kar og tilsatte jeg tørrhumle og 175 gram med grapefruit konsentraten.

Flasket den etter 14 dager på 20 grader. Tabbet meg ut når jeg skulle måle FG og hadde ikke stort nok målebeger slik at hydrometer gikk til bunns/stoppet på 1.020.. Målet var 1.011, og den var nok ikke langt unna.

Hvordan smakte denne? :)
 
Jeg likte den veldig godt og har fått flere tilbakemeldinger på at den var god. Han ene som smakte lurte på om han kunne få kjøpe med seg noen hjem :) (så han fikk med seg noen flasker hjem)
 
Jeg likte den veldig godt og har fått flere tilbakemeldinger på at den var god. Han ene som smakte lurte på om han kunne få kjøpe med seg noen hjem :) (så han fikk med seg noen flasker hjem)

Morro! Hvordan er den sammenlignet med orginalen Lucky Jack grapefruitedition?
 
Malts Pilsner and Caramel malt.
Hops Chinook, Citra and Amarillo. Er i følge lervig sine hjemmesider. Noen som har erfaringere her? Eventuelt med skall eller konsentrat.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Tørket selv. Skrelte de jeg brukte og bare lot de ligge på kjøkkenbenken til de hadde tørket helt inn
 
Tilbake
Topp