Birger Eriksen-dagen

Jeg fikk ikke samme trøkket, men likevel betydelig tykkere krausenring enn vanligvis. Har liten batch på rundt 11 liter. Vurderte å ha det i 15-liters gjæringsbøtte, men endte med å fordele i 2x10l istedet. Tror det ville vært på håret til å "koke over" i 15-literen. Ser ut til at minst 1/3 av bøtta bør være headspace med så store øl.
 
Oppfører seg nokså "rolig" her.

ab4d45f288ffe6584b941c86598dd510.jpg
6f4c1fca237e9ef6975c4285c385383a.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Ha ha ha fantastiske bilder. Gleder meg til å komme hjem fra jobb i kveld og se hva som har skjedd i skapet. Begynte litt forsiktig med 25 grader, Sigmund Vosskveik, og håper det har gått bra. I morges var det jevn skuddtakt, kontrollerte salver.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Haha, omtrent samtlige sliter med for lite headspace ^^,

Med 12-13 liter headspace holder jeg meg flytende fremdeles...
2019-04-10 19.50.23.jpg

Men det er ikke mye fribord igjen
2019-04-10 19.50.34.jpg

Har temperatur rast i taket under gjæringa eller har dere greid å holde en kostant temperatur?
Jeg har holdt temperaturen i sjakk på 16 grader og det er jeg glad for, ellers hadde jeg nok hatt vaskejobb jeg også.
Får vel ta å høste inn litt krausen og vaske gjærlåsen.
 
Med 12-13 liter headspace holder jeg meg flytende fremdeles...
Vis vedlegget 40231

Men det er ikke mye fribord igjen
Vis vedlegget 40230


Jeg har holdt temperaturen i sjakk på 16 grader og det er jeg glad for, ellers hadde jeg nok hatt vaskejobb jeg også.
Får vel ta å høste inn litt krausen og vaske gjærlåsen.

Utrolig fluffy krausen, ble 3 liter etter å ha tatt av ca 4/5 fra gjæringsbøtten
2019-04-10 20.07.09.jpg
 
Artig prosjekt. Her i huset er det Marit som står ffor brødbakinga - det er det det goe grunner for! - men jeg har prøvd å få henne med på noe sånt. Vil gjerne ha en rapport.
Da har det blitt bakt her i huset
Både mors vanlige hjemmebakte brød og fars Birger'n Brø

Oppskrift:
1 liter mask
0,7 liter Birger Eriksen vørter (varmet opp fordi den hadde stått i kjøleskap natten over)
1 spiseskje salt
Hvetemel til passelig konsistens
En skvett melk for å kjøle ned deigen til rett pitchetemperatur
1 pose Iduns blå tørrgjær

Stekt på 210 grader i 75 minutter med et bakepapirark på toppen siste 15 minutter

2019-04-10 20.17.19.jpg

2019-04-10 20.18.12.jpg

Det smaker ganske så fortreffelig, men en del søtere enn vanlig matpakkebrød
Er ikke tvil om at det skal brygges egen vørter til julens vørterbrød, blir ikke noe Ringnes Vørteøl i år
2019-04-10 20.20.56.jpg
 
Da har det blitt bakt her i huset
Både mors vanlige hjemmebakte brød og fars Birger'n Brø

Oppskrift:
1 liter mask
0,7 liter Birger Eriksen vørter (varmet opp fordi den hadde stått i kjøleskap natten over)
1 spiseskje salt
Hvetemel til passelig konsistens
En skvett melk for å kjøle ned deigen til rett pitchetemperatur
1 pose Iduns blå tørrgjær

Stekt på 210 grader i 75 minutter med et bakepapirark på toppen siste 15 minutter

Vis vedlegget 40234

Vis vedlegget 40235

Det smaker ganske så fortreffelig, men en del søtere enn vanlig matpakkebrød
Er ikke tvil om at det skal brygges egen vørter til julens vørterbrød, blir ikke noe Ringnes Vørteøl i år
Vis vedlegget 40236

Har laget brød med høy IBU før, har aldri likt det. Men vørter uten humle funker bra. Og kaldheving er tingen, enten man bruker surdeig eller ikke.
 
Da har det blitt bakt her i huset
Både mors vanlige hjemmebakte brød og fars Birger'n Brø

Oppskrift:
1 liter mask
0,7 liter Birger Eriksen vørter (varmet opp fordi den hadde stått i kjøleskap natten over)
1 spiseskje salt
Hvetemel til passelig konsistens
En skvett melk for å kjøle ned deigen til rett pitchetemperatur
1 pose Iduns blå tørrgjær

Stekt på 210 grader i 75 minutter med et bakepapirark på toppen siste 15 minutter

Vis vedlegget 40234

Vis vedlegget 40235

Det smaker ganske så fortreffelig, men en del søtere enn vanlig matpakkebrød
Er ikke tvil om at det skal brygges egen vørter til julens vørterbrød, blir ikke noe Ringnes Vørteøl i år
Vis vedlegget 40236
Du brukte ikke kveik som brødgjær, altså? :)
 
Tilbake
Topp