Birger Eriksen-dagen

Gi det to døgn ville jeg sagt. 007 trenger temperatur og oksygen, hvis ikke dropper den ut. Den gjæren der spiser oksygen som bare rakkeren. Du har unnagjort den mest kritiske fasen når du har gått ned 50 poeng allerede.

@LarsUlv
 
Dette er en SÅNN dag for meg og. Måtte bare meske halvparten fordi jeg ble forstyrret av unge og kone mitt i leting etter deigballer. Jeg skyller første 10 kilo nå. De resterende 12 i morgen kveld pluss en LANG og GOOOOD kok.
 
Gjærer med wlp 028. Fikk oksygen ved start. Satt i rom på 17 grader. 20 grader i dunken i morrest. 22 i ettermiddag. Måtte selvfølgelig reise bort i kveld. Spent på hva som møter meg i morra kveld når jeg kommer hjem. Har godt med klaring og blow off så den saken går nok bra. Håper det blir godt øl selv om temperaturen er nær grensen. Tilsatte godt over 600 milliarder gjærceller.
 
Hvem brygget i år? Så kan jeg oppdatere første posten i tråden.
Jeg brygget, men tror kanskje ikke mitt forsøk blir noen ekte Birger (Yeast Bay Sigmund Voss Kveik har vist seg å gi gjennomgående relativt høy FG hos meg). Ellers tror jeg regnearket i første post er godt oppdatert.
 
Sist redigert:
Dette er kanskje et greit øl å stikke om når hovedgjæringen er gjort unna?
Det blir mye trub å gugge i dunken som sikkert ikke gjør noe galt om det er der.
Men det blir kanskje enklere å tappe på flaske når det ikke er så mye som kan virvles opp?
Bruker ikke å stikke om vanligvis, men kanskje denne gangen.
 
Dette er kanskje et greit øl å stikke om når hovedgjæringen er gjort unna?
Det blir mye trub å gugge i dunken som sikkert ikke gjør noe galt om det er der.
Men det blir kanskje enklere å tappe på flaske når det ikke er så mye som kan virvles opp?
Bruker ikke å stikke om vanligvis, men kanskje denne gangen.
Tapper du fra fran på gjærinskaret? Eller med hevert direkte fra gjærinskaret? Eller stikker du om til flaskebøtte?

Om du tapper fra kran, ville jeg lagt noe under karet slik at trub legger seg i bakkant.
Du tilsetter vel sukkerlake/speise i hver flaske?
 
Tapper du fra fran på gjærinskaret? Eller med hevert direkte fra gjærinskaret? Eller stikker du om til flaskebøtte?

Om du tapper fra kran, ville jeg lagt noe under karet slik at trub legger seg i bakkant.
Du tilsetter vel sukkerlake/speise i hver flaske?
Ja jeg tapper fra kran.
Problemet med trub blir kanskje ikke så stort som jeg ser for meg.
Så bare for meg at det ble rensligere hvis jeg tappet om først. Dette ølet blir stående til først på Mai da jeg reiser på jobb Mandag.
Tenkte å bikke karet bakover ja.
Bruker å tilsette sukkerlake eller speise i hver flaske.
 
Ja jeg tapper fra kran.
Problemet med trub blir kanskje ikke så stort som jeg ser for meg.
Så bare for meg at det ble rensligere hvis jeg tappet om først. Dette ølet blir stående til først på Mai da jeg reiser på jobb Mandag.
Tenkte å bikke karet bakover ja.
Bruker å tilsette sukkerlake eller speise i hver flaske.
Da tror jeg det går fint
 
Det dufter himmelsk i øleskapet, og klukkingen er på vei nedover. Jeg gleder meg enormt til å prøvesmake (SG). Hvor lenge er det fornuftig å la denne stå på flaske, med tanke på at den er gjæret med Voss kveiken? Jeg har ingen erfaring med den fra tidligere. Forrige års BE ble jo bare bedre og bedre, frem til ca 10 mnd.
 
Det dufter himmelsk i øleskapet, og klukkingen er på vei nedover. Jeg gleder meg enormt til å prøvesmake (SG). Hvor lenge er det fornuftig å la denne stå på flaske, med tanke på at den er gjæret med Voss kveiken? Jeg har ingen erfaring med den fra tidligere. Forrige års BE ble jo bare bedre og bedre, frem til ca 10 mnd.
Jeg har brukt Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik en stund nå, og har blant annet brukt den i to sesonger av juleøl. Jeg synes ikke holdbarheten på flaske er noe annerledes enn for annen gjær. Fjorårets juleøl ble brygget i april 2018, smakte nydelig allerede etter 3-4 måneder og holdt smaksbildet gjennom jula. Jeg avsluttet faktisk 9. april med en flaske av dette juleølet, og det var fortsatt godt, nesten et år etter.

Jeg er veldig fornøyd med denne kveikgjæren til maltdrevne øl eller øl der malt, humle og gjær bidrar med smak i et komplekst smaksbilde. Jeg laget blant annet en Red IPA som ble god (selv om den fikk litt oksydering etterhvert som jeg ikke kan skylde på gjæren for). En West Coast IPA ble også god, og personlig synes jeg den kledde en relativt høy FG. Skal du lage en lys pils eller andre øl som skal være litt "crispe" og rene, så vil jeg nok finne annen gjær, både fordi den alltid vil bidra i smaksbildet og også erfaringsmessig kan stoppe på relativt høy FG, sammenlignet med mer klassiske gjærsorter for pils. (Beklager at dette ble lenger enn svaret på spørsmålet, men jeg ble litt revet med når jeg kom i gang).
 
Det dufter himmelsk i øleskapet, og klukkingen er på vei nedover. Jeg gleder meg enormt til å prøvesmake (SG). Hvor lenge er det fornuftig å la denne stå på flaske, med tanke på at den er gjæret med Voss kveiken? Jeg har ingen erfaring med den fra tidligere. Forrige års BE ble jo bare bedre og bedre, frem til ca 10 mnd.
Hadde en belgisk juleøl som var gjæra med kveik, den var like god seks måneder etter bryggedato. Noen kveiker blir syrlige ved lagring, og endrer litt smakspreg. Det kommer nok også an på oppskrift og prosess.
 
Tilbake
Topp