Tråden for dumme spørsmål.

Denne kunne nok passet i mange tråder, men eg tar det her.
Tenker å prøve å brygge på BB30 i morgen med meskepose og falsk bunn.
Noen formeninger om mengde meskevann og skyllevann?
Meske med så mye som mulig, tappe av og skylle med resterende for kokevolum er min tanke.
Altså skylle med posen ned i maskinen og sirkulere.
Tanker? Erfaringer?

Du snakker vel her om batch sparging? Det enkle svaret er i så fall at du skal skylle med like mye som du tapper ut, og det må du da selvfølgelig beregne på forhånd.

En annen måte å si det på: Du skal skylle med halvparten av kokevolumet.

Formel: (Kokevolum - det som absorberes i masken) : 2 = skyllevannsvolum

Det er jo ikke nødvendig å treffe dette nøyaktig. Men det er en grei tommelfingerregel, og det påstås at det er dette som gir det beste utbyttet.
 
Du snakker vel her om batch sparging? Det enkle svaret er i så fall at du skal skylle med like mye som du tapper ut, og det må du da selvfølgelig beregne på forhånd.

En annen måte å si det på: Du skal skylle med halvparten av kokevolumet.

Formel: (Kokevolum - det som absorberes i masken) : 2 = skyllevannsvolum

Det er jo ikke nødvendig å treffe dette nøyaktig. Men det er en grei tommelfingerregel, og det påstås at det er dette som gir det beste utbyttet.
Ser ut til å være konsensus om dette da. Ca 15/15 da.
 
Du snakker vel her om batch sparging? Det enkle svaret er i så fall at du skal skylle med like mye som du tapper ut, og det må du da selvfølgelig beregne på forhånd.

En annen måte å si det på: Du skal skylle med halvparten av kokevolumet.

Formel: (Kokevolum - det som absorberes i masken) : 2 = skyllevannsvolum

Det er jo ikke nødvendig å treffe dette nøyaktig. Men det er en grei tommelfingerregel, og det påstås at det er dette som gir det beste utbyttet.
Nå blir eg litt forvirret her. Hjelp meg.

Ca 30 liter i kok. 5,2 kg korn.

30l - 5 kg = 25
25/2 = 12.5

Da mesker eg med 17,5 og skyller med 12.5?
 
Nå blir eg litt forvirret her. Hjelp meg.

Ca 30 liter i kok. 5,2 kg korn.

30l - 5 kg = 25
25/2 = 12.5

Da mesker eg med 17,5 og skyller med 12.5?

Nei, hvis du skal ha 30 liter til kok, må du starte med 30 liter + den væskemengden du ikke får med deg videre. Hvis det eneste tapet du får, er den vørteren som blir værende igjen i masken, blir det altså 30 liter + 5,2 liter = 35,2 liter.

Du skal få ut like mye i hver omgang, altså 30 : 2 = 15 liter. Det du da skal starte med er disse 15 literne + det beregnede tapet = 20,2 liter. Når du da tapper ut, skal det bli 15 liter i bøtta. Så fyller du på nye 15 liter, rører godt rundt, og så skal du kunne tappe ut 15 liter til etter en 10 minutters tid.

Dette forutsetter at du tar med alt av grums over i koket. Jeg gjør ikke det, og beregner derfor et par liter til inn i tapet, så jeg ville begynt med 37 liter om jeg ønsket å få 30 liter til kok.
 
Da blir det 20 i mesk, 15 til skylling. Så evaluerer eg. Det hele er jo et prøveprosjekt i dag.
Hva tror dere om effektivitet da?
Et tenkte å skyte i øvre sikte på typeriktig IBU, sånn at hvis eg får lavt utbytte så er det greit, og treffer eg høyt, så kan eg vanne den ut litt og få fortsatt få grei IBU. Snakker om tsjekkisk pils, som nevnt i "brygge i dag" tråden.
 
Da blir det 20 i mesk, 15 til skylling. Så evaluerer eg. Det hele er jo et prøveprosjekt i dag.
Hva tror dere om effektivitet da?
Et tenkte å skyte i øvre sikte på typeriktig IBU, sånn at hvis eg får lavt utbytte så er det greit, og treffer eg høyt, så kan eg vanne den ut litt og få fortsatt få grei IBU. Snakker om tsjekkisk pils, som nevnt i "brygge i dag" tråden.

Jeg ville beregnet 82/83% meskeeffektivtet - og antakelig 86% om du også tar med grumset. Så du får nok mye pils der:).
 
Ja, tiden får vise... hadde malten oppi, noe skjedde, ingen vet hva, men en eksterne temp.måleren viste 80 grader. Bryggemaskinens viste langt over 70!!!:eek:
Måtte til slutt ha i 8 liter kaldt vann for å få den ned. Den tok 5 min, så nå får det gå som det går...
Denne dagen var for perfekt for at ikkje en tabbe også skulle blomstre...:rolleyes:
 
Ja, tiden får vise... hadde malten oppi, noe skjedde, ingen vet hva, men en eksterne temp.måleren viste 80 grader. Bryggemaskinens viste langt over 70!!!:eek:
Måtte til slutt ha i 8 liter kaldt vann for å få den ned. Den tok 5 min, så nå får det gå som det går...
Denne dagen var for perfekt for at ikkje en tabbe også skulle blomstre...:rolleyes:
Fått solstikk i godværet?
 
Fått solstikk i godværet?
Ja, vet du, det er min beste teori! Alt virker varmt i dag. Så det får gå som det går. Det blir vel øl.
Men all temp viser høyt, ph'en viser også unormalt høyt. 3% syremalt har alltid vært sport on 5,2-5,3, men ikkje i dag...
solstikk all over.
Eg sitter og funderer på om eg kan ha sett feil, men eg var edru når det skjedde.
Solstikk er det eneste som kan forklare det.
Forøvrig veldig glad du kalte ølet opp etter Queen sangen, slik at eg slipper å bytte navn på en allerede eksisterende øl. Eg kaller alle min øl opp etter sanger skjønner du.
 
Ja, tiden får vise... hadde malten oppi, noe skjedde, ingen vet hva, men en eksterne temp.måleren viste 80 grader. Bryggemaskinens viste langt over 70!!!:eek:
Måtte til slutt ha i 8 liter kaldt vann for å få den ned. Den tok 5 min, så nå får det gå som det går...
Denne dagen var for perfekt for at ikkje en tabbe også skulle blomstre...:rolleyes:

Du får masse god pils på 4,5%:). Men sjekk konversjonen hvis du har jodtinktur. Hvis ikke ville jeg gitt litt ekstra med tid.
 
Tilbake
Topp