Første brygg

Vel, jeg ville ikke bekymret meg for å gjære i kar uten kran. Jeg har aldri gjort annet. Bruker hevert over i flaskingskar og blander samtidig inn sukkerlake eller speise for karbonering.
 
Vel, jeg ville ikke bekymret meg for å gjære i kar uten kran. Jeg har aldri gjort annet. Bruker hevert over i flaskingskar og blander samtidig inn sukkerlake eller speise for karbonering.

Jeg har en autohevert, og nå har jeg akkurat reingjort en gammal vinballong, så kanskje må jeg ta den i bruk en dag. Jeg ser for meg at det er mye styr med reingjøring og sanitering?
 
Sist redigert:
Vel, jeg ville ikke bekymret meg for å gjære i kar uten kran. Jeg har aldri gjort annet. Bruker hevert over i flaskingskar og blander samtidig inn sukkerlake eller speise for karbonering.
Det funker det. Helt til det brygget der pakninga på heverten lekker inn luft.
 
Fikk også luft i heverten for et par dager siden.
Men nermere 100 bøtter har gått problemfritt med den.
Skyllet den og tappet gjennom ei bøtte vann. Det tre neste bøttene med øl gikk helt greit.
Kanskje et lite rusk hadde lagt seg på pakningen.

@Finn Berger, min rengjøringsprosedyre er enkel.
Ligger neddykket i et kar med godt såpevann når den ikke er i bruk.
Skyller den bare med kaldt vann og starsanerer den før bruk.
Og skyller den umiddelbart i vann etter overføring til flaskebøtta.
Den blir aldri tørr.
 
Ett siste spørsmål før morgendagen,har det noe og si om man gjærer 8 liter i ett 30l kar?[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Et godt spørsmål, det der.

Jeg er nok enig med @erikraude . Det produseres fryktelig mye CO2, og derfor blir det nok etter hvert lite igjen av det oksygenet som er der opprinnelig i det store karet, sjøl om de to gassene vil blandes. Og kanskje kan det være en fordel med det store volumet CO2 når du skal tappe - og når du eventuelt tørrhumler et øl?

Hadde vært morsomt å teste - om jeg hadde hatt et DO-meter:(.
 
Et godt spørsmål, det der.

Jeg er nok enig med @erikraude . Det produseres fryktelig mye CO2, og derfor blir det nok etter hvert lite igjen av det oksygenet som er der opprinnelig i det store karet, sjøl om de to gassene vil blandes. Og kanskje kan det være en fordel med det store volumet CO2 når du skal tappe - og når du eventuelt tørrhumler et øl?

Hadde vært morsomt å teste - om jeg hadde hatt et DO-meter:(.

Hmmm,kanskje prøve i 30 l karet neste gang og se om det blir noen forskjell[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hmmm,kanskje prøve i 30 l karet neste gang og se om det blir noen forskjell[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror nok du skulle brygget et dobbelt brygg, så du var sikker på at så mye som mulig var likt, og sånn at du kunne smakt dem ved siden av hverandre.

Og så kan det jo hende noen dukker opp med velfunderte motforestillinger;).
 
Bare sånn ang. diskusjonen om sett og deling i to eller egne oppskrifter;
Brewshop har sett for ca 12l ferdig
Semi Sized Ølsett
Brewolution-produserte sett. Litt usikker på brewolution siden gjæra ikke er merket.
Men gjær kan byttes ut...
 
Bare sånn ang. diskusjonen om sett og deling i to eller egne oppskrifter;
Brewshop har sett for ca 12l ferdig
Semi Sized Ølsett
Brewolution-produserte sett. Litt usikker på brewolution siden gjæra ikke er merket.
Men gjær kan byttes ut...

Det er / var samme gjær som Mangrove Jack, iallefall før mangrove jack kjøpte gjær-avdelingen til de de selv kjøpte gjær av (en masseprodusent som laget "generisk" gjær), det er iallefall min forståelse av det. Så, ville byttet gjær ja. Og Brewolution begynte med ferdig kvernede sett for ett eller to år siden. Det kan også være noe å tenke på hvis man tenker på maltet. Ikke alle var ferdig kvernede da såvidt jeg vet. Og verken humle eller gjær blir oppbevart kaldt hos bryggebutikker da kittene ofte (alltid?) står i butikken, med både gjær og humle i pakkene.

Eneste jeg selv kunne tenke meg å brygge fra et sånt kit hadde vært en stout, for fenolske eller esterproduserende gjærtyper synes jeg bare er å glemme med den type gjær, og humleøl med humle som har stått varmt i gud vet hvor lenge..
 
Sist redigert:
Hei igjen

Klar for flasking og måtte jo prøvesmake litt når jeg målte FG[emoji3] Forandrer smaken seg veldig under karbonering/lagring? Syntes det smakte veldig alkohol[emoji848]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei igjen

Klar for flasking og måtte jo prøvesmake litt når jeg målte FG[emoji3] Forandrer smaken seg veldig under karbonering/lagring? Syntes det smakte veldig alkohol[emoji848]



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det er et alkoholsterkt øl blir det bedre med lagring. Hvis du har fått mye fusel i det på grunn av dårlig kontroll med gjæring blir det ikke bedre. :(
 
Hvis det er et alkoholsterkt øl blir det bedre med lagring. Hvis du har fått mye fusel i det på grunn av dårlig kontroll med gjæring blir det ikke bedre. :(

Etter mine beregninger ble det 6,69%,noe jeg syntes er litt i overkant,men får se om FG er samme imorgen før jeg tapper [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg håper hydrometerprøven dun er det samme i morgen, for din egen del! :) Er det bevegelse i den skyldes det enten feilmåling eller at gjæring fortsatt pågår. Er det det siste ville jeg ikke flasket, da det er fare for flaskebomber!
 
Etter mine beregninger ble det 6,69%,noe jeg syntes er litt i overkant,men får se om FG er samme imorgen før jeg tapper [emoji3]
Hørtes lavt ut mtp din OG på 82. Hva er SG du målte? 1.030 ish? Tror kanskje det er den "usual suspect" Mangrove Jack som har takka for seg. Ølet vil ikke smake særlig godt når det ikke er utgjæret. Det kan fungere å rehydrere en pakke frisk gjær og tilsette.
 
Hørtes lavt ut mtp din OG på 82. Hva er SG du målte? 1.030 ish? Tror kanskje det er den "usual suspect" Mangrove Jack som har takka for seg. Ølet vil ikke smake særlig godt når det ikke er utgjæret. Det kan fungere å rehydrere en pakke frisk gjær og tilsette.

Det ble vannet ut til OG på 69[emoji3] Virker som gjæring fortsatt pågår,målte 16 idag så da er det bare og vente[emoji18] Vanlig at gjæring tar over 14 dager?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp