Deilige bilder!!!

Ja helt klart. De gangene jeg har splittet nå så har jeg brygget sterkere, og vannet ut før gjæring. Men ølene blir drastisk annerledes med alt dette vannet at det er ikke gøy bare det.
Så du sier at "nedbygging" av vørter/øl ikke er tingen å gå for?
 
Så du sier at "nedbygging" av vørter/øl ikke er tingen å gå for?

Neida, det spørs vel på fremgangsmåte Min fremgangsmåte som er avhengig av tilgjengelig plass i kjeler, samt at jeg vil splitte til gjæring, er ræva. Jeg vanner ut med 50% vann i gjæringsdunkene. Fyller de halvveis opp med vørter, resten vann til ønsket volum. Og det merkes noe veldig. Ølet blir fryktelig tørt, rett og slett tørt. Hadde man brygget ned etter gjæring, så kan man jo bare si at "alle" de større gjør det, og det funker jo det.

Har prøvd med mye høyere mesketemperatur og mer klorid, men det forandrer mer på smaken (kloridet) enn munnfølelsen.
 
Hva mener du? Det er jo helt sikkert et ganske forskjellig øl på flere punkter enn styrken og maltsmaken etc ifht stamvørteren, men det er jo ganske vanlig praksis.
Jeg mener at jeg syns øl som er brygget "ordentlig" smaker mer/bedre enn fra de store bryggeriene. Som om det ikke er noe feil med ølene fra de store, så er det "noe" som ikke er der.
Og så er det samtidig mye småskala som er ikke bra og til tider dårlig.
 
Jeg mener at jeg syns øl som er brygget "ordentlig" smaker mer/bedre enn fra de store bryggeriene. Som om det ikke er noe feil med ølene fra de store, så er det "noe" som ikke er der.
Og så er det samtidig mye småskala som er ikke bra og til tider dårlig.

Aha. Det har jeg ikke tenkt over selv egentlig. Bare tatt øl for det de er, og noen er jo ikke så flotte som andre "ekvivalenter" forsåvidt. Men aldri tenkt over om det kan være pga nedbrygging. Jeg tenker at småskala øl er de som blir lettest stemplet som dårlige fordi de kanskje står lenge på hylla, og/samtidig som at de små har ikke veldig mye penger i å investere i gode tappelinjer, er mye hånd, og da også introduksjon av oksygen, så de blir dårligere mye fortere, er mye bingo så det er mye jeg rett og slett styrer unna pga kun en dårlig førstekjøps erfaring tidligere. Av og til kjøper jeg øl jeg faktisk "vet" er dårlig for å trene usmaker.
 
Aha. Det har jeg ikke tenkt over selv egentlig. Bare tatt øl for det de er, og noen er jo ikke så flotte som andre "ekvivalenter" forsåvidt. Men aldri tenkt over om det kan være pga nedbrygging. Jeg tenker at småskala øl er de som blir lettest stemplet som dårlige fordi de kanskje står lenge på hylla, og/samtidig som at de små har ikke veldig mye penger i å investere i gode tappelinjer, er mye hånd, og da også introduksjon av oksygen, så de blir dårligere mye fortere, er mye bingo så det er mye jeg rett og slett styrer unna pga kun en dårlig førstekjøps erfaring tidligere. Av og til kjøper jeg øl jeg faktisk "vet" er dårlig for å trene usmaker.
Jeg smaker på mine egne øl, som ikke er mislykket på noen måte, og de har en helt annen kvalitet enn mikrobryggeriene.
Ikke at det er noe feil med makro, for de kan helt klart brygge godt øl. Men det er noe.

Litt farget av denne artikkelen som jeg leste i dag: How the World’s Biggest Brewer Killed the Craft Beer Buzz
 
Jeg smaker på mine egne øl, som ikke er mislykket på noen måte, og de har en helt annen kvalitet enn mikrobryggeriene.
Ikke at det er noe feil med makro, for de kan helt klart brygge godt øl. Men det er noe.

Litt farget av denne artikkelen som jeg leste i dag: How the World’s Biggest Brewer Killed the Craft Beer Buzz

Det var en god, og lang artikkel. Tok opp noen temaer og fakta som gjør at en person som er glad i håndtverksøl kanskje forstod at det er en catch22 der, samt noen dilemmaer. Det ble jo litt fuzz her på berget da Nøgne Ø ble kjøpt opp, det er jo samme storyen. Øl er business og pengene styrer business.
 
Det var en god, og lang artikkel. Tok opp noen temaer og fakta som gjør at en person som er glad i håndtverksøl kanskje forstod at det er en catch22 der, samt noen dilemmaer. Det ble jo litt fuzz her på berget da Nøgne Ø ble kjøpt opp, det er jo samme storyen. Øl er business og pengene styrer business.
Jepp. Money talks. Og det er av og til trist.
Men jeg vil jo også ha mest mulig i lønnsoppgjøret.... så jeg er jo selv en del av problemet

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jepp. Money talks. Og det er av og til trist.
Men jeg vil jo også ha mest mulig i lønnsoppgjøret.... så jeg er jo selv en del av problemet

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Hvis man skal spikke litt flis, så er det ikke så lett. Hvis vi tar eksemplet fra USA. Ett bryggeri lager et veldig godt øl, et øl du synes er bedre enn ett fra nabobryggeriet. Nabobryggeriet er ikke eid av et digert imperium, men ølet er sub-par i din gane... Kjøper du mer av det ølet du liker, som er brygget av et bryggeri som er eid av ett av de "store" bryggeriene, så gir man jo det store bryggeriet mer penger, og de ser etterspørselen, kan produsere mer og da til en lavere pris. Nabobryggeriet kan ikke konkurrere med dette og må kanskje legge ned.. Så "de store vinner", og kan samtidig også begynne å styre mer av markedet. Kanskje noen likte den merkelige peca-greia det lille bryggeriet brygget, men volumet var ikke der. Så en del av mangfoldet gikk tapt, de store gidder vel ikke brygge noe som ikke selger veldig godt. Om langt og lenge kanskje vi ser at craft beer inneholder masse mais og 8 IBU igjen?

Jeg kjøper jo som oftest det jeg synes er godt, men f.eks så rører jeg ikke øl fra den der paraplygruppen som eier bl.a Sagene bryggeri, men jeg kjøper øl fra Hansa og Nøgne, fordi jeg synes det er godt.. Mens småbryggeriene som ikke har penger til å styre med oksygenkontroll kjøper jeg ikke igjen, men ølet er kanskje veldig godt kjempeferskt..Men kanskje ølene deres har rotfeste et annet sted i norge, hvor jeg ikke bor, men fra mitt bosted så spytter jeg mer penger inn i hansa/nøgne f.eks..Og så blir det konkurranse på pris der hvor det lille bryggeriet har litt rotfeste, og så ryker de til slutt og..
 
Det varierer en del, de fleste ligger rett over 1010. De vi valgte ligger på 1015/1016.
Synes du det gir smak i ølet av sevja?
Tenkte å prøve det for et par år siden, men det ble aldri noe av. Koker du det ned før bruk eller bruker du det direkte i meskingen?
 
Synes du det gir smak i ølet av sevja?
Tenkte å prøve det for et par år siden, men det ble aldri noe av. Koker du det ned før bruk eller bruker du det direkte i meskingen?
Ja, jeg syns det gir et lite je-ne-sais-quoi i et lyst, lett øl. Vi har pleid å bruke det i en kölsch. Da har vi rett og slett erstatta meskevann med bjørkesaft. I en porter eller noe tror jeg det hadde forsvunnet i den generelle smaken. Vi har prøvd å koke sirup på det tidligere, men det smakte ekkelt.
 
Ja, jeg syns det gir et lite je-ne-sais-quoi i et lyst, lett øl. Vi har pleid å bruke det i en kölsch. Da har vi rett og slett erstatta meskevann med bjørkesaft. I en porter eller noe tror jeg det hadde forsvunnet i den generelle smaken. Vi har prøvd å koke sirup på det tidligere, men det smakte ekkelt.
Måtte Google det, he he.
Skjønner tanken bak.
 
Om jeg ikke var tørst fra før ble jeg det ihvertfall nå :)
Hemingway og øl, en god kombinasjon, selv om det var vel sterkere saker han var mest glad i.

PSX_20190424_133142.jpg

Og en del gamle kjenninger på øl-lista selv på den andre siden av jordkloden. Blir nesten rørt av å finne Lervig her :D

Screenshot_20190424-175520_Adobe Acrobat.jpg
 
Sist redigert:
Mye nytt å teste ut fra Kykao

32768227377_ec750c9c56_h.jpg
 
Om jeg ikke var tørst fra før ble jeg det ihvertfall nå :)
Hemingway og øl, en god kombinasjon, selv om det var vel sterkere saker han var mest glad i.

Vis vedlegget 40395

Og en del gamle kjenninger på øl-lista selv på den andre siden av jordkloden. Blir nesten rørt av å finne Lervig her :D

Vis vedlegget 40396
Den supersonic’en på denne barlisten, er altså ikke Lervig sin? Fikk du smakt den? Ser at Tasty Juice er der fra Lervig.
 
Tilbake
Topp