Erfaring med g03 Dieter fra Imperial Yeast?

Har akkurat vært og shoppet for ingredienser til en kölsch på Bryggeland på Strømmen. Dessverre hadde de ikke wlp029, men kun F-97 og G03 Dieter fra Imperial Yeast. Er det noen som har erfaring med sistnevnte?
 
Nei, jeg har den i kjøleskapet, og skal brygge med den neste uke, tenker jeg. Men det er jo samme gjæren som wlp029, så jeg forventer ikke at den skal oppføre seg annerledes. Og jeg har tro på at Imperial leverer kvalitet.

Jeg brukte Wyeast 2565 forrige gang, i fjor høst, og om det skulle dukke opp som et alternativ for deg, ville jeg ligge unna. Den gir et fruktigere resultat, og jeg fikk et øl som jeg ikke likte noe videre. Men det ble drukket smått om senn, og jeg har egentlig glemt det. Så fikk jeg se et par flasker i et hjørne i kjøleskapet nå i påsken, og det var faktisk blitt godt til slutt. Men det er litt vel lenge å vente på å få godt øl.

Dessuten er den fryktelig "støvete", dvs. den flokkulerer så å si ikke. Det gjør den litt slitsom å jobbe med.
 
Sist redigert:
Gjenoppliver denne tråden. Noen med erfaring nå?
@Jørgen O eller @Finn Berger ?

Jeg brygget med G03 Dieter, og selv om jeg gjæret på 14 grader ble den definitivt for fruktig, dessverre, selv etter en måned på kjøla. Tok en sjanse og leverte den til NM nesten rett fra tapping, og fikk rundt 34 poeng eller noe, med tilbakemeldinger nettopp på at det er litt for mye estere til å være typeriktig.

Så skal ikke jeg uttale meg bastant om den bør gjæres enda lavere eller om WLP029 rett og slett er bedre.
 
Jeg brygget med G03 Dieter, og selv om jeg gjæret på 14 grader ble den definitivt for fruktig, dessverre, selv etter en måned på kjøla. Tok en sjanse og leverte den til NM nesten rett fra tapping, og fikk rundt 34 poeng eller noe, med tilbakemeldinger nettopp på at det er litt for mye estere til å være typeriktig.

Så skal ikke jeg uttale meg bastant om den bør gjæres enda lavere eller om WLP029 rett og slett er bedre.

Jeg tror ikke lavere er løsningen. Jeg har prøvd 029 på 12 grader, og det blei ikke så bra. Rare fenoler. Men det kan selvfølgelig skyldes andre ting. 14 grader skulle i alle fall være "riktig", dvs. det er den temperaturen som brukes av Früh, tror jeg.

Nå blei jeg litt spent. Disse skal jo være den samme. Men jeg har aldri fått 029 til å gi meg et helt esterfritt øl med en gang, heller. Det skal en god periode med modning til - og sjøl da har jeg aldri fått den helt fri for den der spesielle friktigheten (Blanding av pære og aprikos?).
 
Er G03 en «treg startet» gjær. Jeg her den i en 45l batch med Kölsch via gjærstarter. Har hatt den på 15grader i et døgn uten synlig fart på gjæring. Ser den ref spec har anbefalt temperaturspekter fra 16-20 grader.
Noen som har erfaring?
 
Er G03 en «treg startet» gjær. Jeg her den i en 45l batch med Kölsch via gjærstarter. Har hatt den på 15grader i et døgn uten synlig fart på gjæring. Ser den ref spec har anbefalt temperaturspekter fra 16-20 grader.
Noen som har erfaring?

Jeg starta på 14 grader. Satte den til gjæring på kvelden, og det var grei gjæring i gang dagen etter. Gikk fra 1.044 til 1.010, 77% utgjæring.

Den har fått en liten fenolsk bismak, men ville vært veldig ein og fin uten den. Jeg mistenker at det skyldes at jeg tilsatte CBC-1 ved flasking. Jeg kan ikke være sikker på det, men jeg har fått det i to andre øl som jeg brukte CBC i.

Det behøver jo ikke være CBC'en i seg sjøl; jeg kan ha fått rota inn noe i den.
 
Sist redigert:
Oppdatering: Det tok 26t før gjæringen startet. Ganske frisk gjær fra første drag :)
Jeg har tenkt å tvangskarbonere så jeg burde ikke ryke på noen fenolsk bismak.
Oppdatering:
Nå 3døgn etter pitching av gjær. Den har gjæret ut fra 1.050 til 1.014. Så, rett nok var den treg til å komme igang men nå går det med sprintfart. Electrc brewery som jeg har brukt til å lage oppskrift foreskriver deacetylrest 20C på de siste 4-5 punktene ned til FG (1.008) før omstikking til fat med 1cup gelatin/19l og Cold Crash 1-2mnd.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp