Bryggertabber

Gårsdagen gikk i motvind på alle bryggetekniske punkter.
Skulle brygge ute, ny stikkontakt og kurs. Strømmen gikk noen ganger og tok det tok unormalt lang tid å varme opp vannet.
(Spiller sikringens ampere noen betydning i effekt i apparatet?). Måtte sloss litt under koking og.
Solstikk eller ei, da maltet var kommet i vannet, så viste temp måleren 80 grader:eek: Fikk oppi 8 liter kaldt vann og ned til 67 grader.
ph målerern må ha vært i ulaget, for den viste annet en forventet.
Effektiviteten gikk til helsiken og etter en 10 (!!!) timer lang bryggedag endte eg opp med 22 liter med en OG på 1.044. 5.2 kg malt.
Skulle oksygenere, fant frem kolben. Tom flaske... Hadde heldigvis en i reserve.
Dekanterte gjæren, og ser at "hmm, var det ikkje litt mye gjær som forsvant nå?" Laget uansett en større starter en eg hadde behov for, så det burde være nok.
Satte pilsvørteren i tempkontrollkjøleskapet. Tror du det passet? Det gikk opp for meg at eg faktisk aldri har hatt et 30 liters gjæringskar inni der. Måtte presse og igjen døra og feste den med borrelås:D
Skulle koble på slangen til Co2høstingsglassene. Da eg presset den ned på gummien, falt gummien ned i gjæringskaret, og der skal den få ligge...

Måtte neste gang være bedre...
Ikke bare motvind, tror jammen du også hadde oppoverbakke på det brygget der. Du får trøste deg med at det sikkert blir sinnsykt godt, om enn noe vanskelig å kopiere.....
 
Ikke bare motvind, tror jammen du også hadde oppoverbakke på det brygget der. Du får trøste deg med at det sikkert blir sinnsykt godt, om enn noe vanskelig å kopiere.....
Ja, men er stygt redd lav OG og evt høy FG.
Hva tror du om å tilsette litt spraymalt i kveld? Ca 24 timer etter pitching av gjær.
Når det er sagt, så hadde eg sol, masse godt øl og flott musikk. Så, det var ikkje bare fælt.
 
Var i godt god gang med min Vienna Lager, og hadde pumpet det totale vørtervolumet over i kokekjelen. Stenger kuleventilen på kjelen og
tar av Camlocken for å helle ut vørteren som står i slangen. I det jeg gjør dette fosser 80C varm vørter ut av ventilen, som skal være stengt! Et kort øyeblikk er jeg paralysert før jeg får tilbake roen og kobler til Camlocken igjen. Åpner 3-veisventilen ved pumpa slik at
det blir direkte kommunikasjon mellom kokekjelen og resirkuleringsslangen på meskekaret. Denne er koblet høyere enn nivået i kokekjelen, slik at det ikke kunne flomme over. Observerer at væskesøylen stiger opp til nivået kokekjelen har både med stengt og åpen kokekjelventil, så sistnevnte var definitivt ikke i orden.

Dette medførte et problemer: normalt sett monterer jeg en vesentlig kortere slange på kokekaret for å tappe vørteren i gjæringskaret etter kok. Nå måtte jeg la den lange slangen være på, og på et eller tidspunkt la kokende vørter strømme igjennom denne for desinfeksjon. Det gikk på et vis til slutt.

Ble en betraktelig lengre bryggedag enn forventet som ble rundet av med gulv- og benkvask. Men jeg traff i det minste bra på volum og OG. Angående årsaken til lekkasjen mistenker jeg at pakningen ble skadet da jeg skrudde sammen ventilen etter demontering etter forrige brygg. Lærepenge: sjekk at det er tett før 25 liter vørter står i kjelen.
 
Det er lov;)
Lurer på om det har noe for seg å koke ut litt spraymalt å ha i. Redd denne kan få høy FG og bli veldig lett.

Jeg «jukser» med DME rett som det er. Har alltid en 5 kg pakke på lur. Hvis ikke jeg treffer planlagt OG tilsetter jeg DME etter en dag eller to, eller etter en uke etter å ha målt FG. Ingen negative effekter på fylde, siden DME ikke er 100 % gjærbart, som feks farin er. Har en «Birger» stående til karbonering nå. Den fikk 4 kg DME en uke ut i gjæringen. Ølet gikk på fat uken etter.
 
Vis vedlegget 40394 Tjuefem liter blonde rant ut....
Har vasket i flere timer. :mad:

AU - 25 liter øl er fryktelig mye øl når det flommer utover et gulv:(. Det der burde jo egentlig ikke kunne skje. Hadde godset bare vært litt tjukkere ... .

Jeg har vært nær katastrofen flere ganger, og har kassert noen kraner med sprekk. Det har aldri blitt noe mer enn dråpelekkasjer, så jeg har hatt flaks. Noen ganger husker jeg å sjekke krana før jeg setter den inn, men ikke alltid, så det er vel bare et spørsmål om tid før jeg rammes.

Det er vanskelig å unngå skru til litt. Du må jo fått satt krana såpass fast at du kan vri på tappen. Og det er lett å ta i akkurat litt for mye.
 
Takk for sympatien.
25 liter presumptivt godt øl er borte og en bryggedag var til ingen nytte. Får håpe jeg har gjort god nok vaskejobb.... Det vil åpenbare seg med tiden. :confused:

Tenker kranen må ha fått seg en smell og så har sprekken utviklet seg. Skal sjekke grundig fremover.

Men disse kranene er litt tricky, du må skru hardt nok til slik at pakningen tetter godt, men ikke så hardt at den tyter ut på sidene.

Nå ser jeg på ståltanker. For noen priser!
 
AU - 25 liter øl er fryktelig mye øl når det flommer utover et gulv:(. Det der burde jo egentlig ikke kunne skje. Hadde godset bare vært litt tjukkere ... .

Jeg har vært nær katastrofen flere ganger, og har kassert noen kraner med sprekk. Det har aldri blitt noe mer enn dråpelekkasjer, så jeg har hatt flaks. Noen ganger husker jeg å sjekke krana før jeg setter den inn, men ikke alltid, så det er vel bare et spørsmål om tid før jeg rammes.

Det er vanskelig å unngå skru til litt. Du må jo fått satt krana såpass fast at du kan vri på tappen. Og det er lett å ta i akkurat litt for mye.
Takk for sympatien.
25 liter presumptivt godt øl er borte og en bryggedag var til ingen nytte. Får håpe jeg har gjort god nok vaskejobb.... Det vil åpenbare seg med tiden. :confused:

Tenker kranen må ha fått seg en smell og så har sprekken utviklet seg. Skal sjekke grundig fremover.

Men disse kranene er litt tricky, du må skru hardt nok til slik at pakningen tetter godt, men ikke så hardt at den tyter ut på sidene.

Nå ser jeg på ståltanker. For noen priser!

Et spørsmål: Du har ikke pakningen på innsiden, vel? Jeg holdt på ei stund før jeg skjønte at den skal være på utsiden, og da hadde jeg ofte problem med smålekkasjer. Hvilket i sin tur førte til at jeg skrudde til altfor hardt.

Om du skal få den pakningen der til tyte ut på sidene, må du dra til fryktelig hardt, og da er det i alle fall ikke rart at godset ryker.

Jeg har også fundert litt på ståltank, men prisene er jo stygge - og jeg trenger mer enn én:p.
 
Takk for sympatien.
25 liter presumptivt godt øl er borte og en bryggedag var til ingen nytte. Får håpe jeg har gjort god nok vaskejobb.... Det vil åpenbare seg med tiden. :confused:

Tenker kranen må ha fått seg en smell og så har sprekken utviklet seg. Skal sjekke grundig fremover.

Men disse kranene er litt tricky, du må skru hardt nok til slik at pakningen tetter godt, men ikke så hardt at den tyter ut på sidene.

Nå ser jeg på ståltanker. For noen priser!

Eg lurer på om det har noke med at desse kranene vert liggende forlenge i STAR SAN. Plasten vert sprø. Etter at oss har begynt å vere forsiktig med det har me ikkje vore plaga. Bank Bank.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Et spørsmål: Du har ikke pakningen på innsiden, vel? Jeg holdt på ei stund før jeg skjønte at den skal være på utsiden, og da hadde jeg ofte problem med smålekkasjer. Hvilket i sin tur førte til at jeg skrudde til altfor hardt.

Om du skal få den pakningen der til tyte ut på sidene, må du dra til fryktelig hardt,og da er det i alle fall ikke rart at godset ryker.

Utsiden ja. Og det stemmer Skal ikkje vere nødvendig å teite med så mykje krefter. Oss bruker dei på 60 liter kar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp