Bryggertabber

Utsiden ja. Og det stemmer Skal ikkje vere nødvendig å teite med så mykje krefter. Oss bruker dei på 60 liter kar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det skal ikke stort til for å få det tett rundt krana. Så når jeg drar til litt ekstra, er det for å kunne vri på tappen. Det er praktisk. Men det går jo an å holde igjen med hånda, også.

Jeg har aldri latt mine ligge i starsan. Jeg vasker dem, og skyller dem godt, men desinfiserer ikke før på bryggedagen. Likevel tror jeg de utsettes for utvikling av materialtretthet etter hvert, så strengt tatt kunne en kanskje passe på å bytte dem etter et par års bruk eller så. Plast blir jo uansett sprøere med tida, vel?

Jeg er stadig ikke immun mot problemet, men nå er det veldig sjelden jeg ser at ei kran har fått en sprekk. Jeg kan ikke huske når det var sist. Minst 50 brygg siden, i alle fall.
 
Pakning på utsiden, ja. ;)
Jeg har lagt merke til at pakningen kan tyte ut når en skrur hardt til, så det er jeg forsiktig med. Tror også pakningen bør skiftes ut oftere, virker som den blir mykere med tiden. (?)

Lurer på om jeg også skal ha en pakning på innsiden, da unngår man å risse inn spor i plastveggen på bøtten.

Ellers demonterer jeg kranene helt etter bruk, grundig vask i alle krinker og kroker, lufttørkes til neste gang. Smører også endestykket slik at det er lettere å montere/demontere og å vri rundt. Bruker et fett jeg kjøpte til fatniplene. Desinfisering like før montering.

Jeg var så fornøyd med siste brygging, og så kom det her. :(
Men jeg gir meg ikke! -Setter en starter i dag og lager innkjøpsliste. Ila Hjemmebrygg har nok det jeg trenger. :)
 
Nå ser jeg på ståltanker. For noen priser!
Jeg har et litt sært gjæringsskap som er ganske lavt, men om jeg får et høyere (f.eks et kjøleskap i full høyde), så vurderer jeg Fastferment. Nå er jo det også plast, men kanskje mer solid? Det er rimeligere enn ståltank. Ellers er jo de 7 gallon Ss-ståltankene lekre, men de koster fort 3-gangen.
 
Jeg kjøpte meg en SS brew bucket. Kosta skjorta, men fantastisk digg å slippe all bekymring rundt infeksjoner og lekk på kar og kraner. Ting kan kokes, mmmmm. Også veldig stilig med temperaturprobe inn i dunken.
 
Jeg kunne godt tenkt meg en av disse stålbøttene/-tankene til erstatning for et av mine nåværende 30 liters Speidel-kar. Viktigere for meg enn dump valve er det å kunne ha mulighet til å trykksetting og spunding valve for kontrollert CC og mest mulig oksygenfri håndtering av vørteren. Kan du det med Brew bucket, eller må jeg over til en 2-3 ganger så dyr Chronical for å få det? Samtidig ønsker jeg å beholde høyden under 75 cm for å få plass i kistefryseren min.
 
Jeg kunne godt tenkt meg en av disse stålbøttene/-tankene til erstatning for et av mine nåværende 30 liters Speidel-kar. Viktigere for meg enn dump valve er det å kunne ha mulighet til å trykksetting og spunding valve for kontrollert CC og mest mulig oksygenfri håndtering av vørteren. Kan du det med Brew bucket, eller må jeg over til en 2-3 ganger så dyr Chronical for å få det? Samtidig ønsker jeg å beholde høyden under 75 cm for å få plass i kistefryseren min.

Jeg har veldig lyst på en eller annen måte å fange CO2 for å gjøre CC uten masse oksygen i tanken, men har ikke kommet så langt enda. Et kjapt googlesøk ga ihvertfall noen poster om spunding valve og gjæring under trykk med bøtta.
 
Jeg kunne godt tenkt meg en av disse stålbøttene/-tankene til erstatning for et av mine nåværende 30 liters Speidel-kar. Viktigere for meg enn dump valve er det å kunne ha mulighet til å trykksetting og spunding valve for kontrollert CC og mest mulig oksygenfri håndtering av vørteren. Kan du det med Brew bucket, eller må jeg over til en 2-3 ganger så dyr Chronical for å få det? Samtidig ønsker jeg å beholde høyden under 75 cm for å få plass i kistefryseren min.

Brew bucket tåler vel ikke mer enn 2 psi i trykk, det samme for chronicalsene. Speidelkaret skal tåle opp i mot 20 psi. Mitt speidelkar er ikke tett over 10 psi, men med nok gjengeteip og vilje regner jeg med det skal gå å få det til å være tett rundt 20 psi. Jeg har en ballock-ventil for gass i en topp der gjærlåsen normalt står, fungerer veldig greit for oksygenfri overføring synes jeg. Tar også en del mindre plass enn med den høye gjærlåsen.
 
Trenger man et annet gjæringskar fordi man skrur til for hardt da? Enolandia har gode kraner med tykt gods. Jeg aner ikke hvem som fører de etter at maltmons la ned, glad jeg stocket opp litt på de, men hvis noen ser de så gjerne rop ut.

Og apropos det å ha en pakning på innsiden for å unngå riper, skru til den siste runden fra utsiden mens du holder mutteren fast, med mindre det er veldig friksjon i pakningen da.
 
Har et Hanna pH-meter som jeg brukte tidligere da jeg brygget litt mer aktivt. Proben har blitt dårlig fordi oppbevaringsvæsken har tørket ut. Kjipt nok, men det skjedde for lenge siden. Fikk ny i dag, som jeg klarte å knuse idet jeg skulle montere den :mad::(
 
Argh! Så fornøyd med at bryggedagen hadde gått knallbra... og så leser jeg på oppskriften når jeg skal notere OG og oppdager at jeg har glemt å ta av speise.

Da blir det sukkerkarbonering for første gang på over et år. :p Heldigvis er dette et gressklipperkonsumsommerøl, så det glir nok ned til grillmat og taco uansett.;)
 
Tilbake
Topp