Problemøl - flaskebomber

Og ang oksygenering så har vi tidligere brukt riste-gjæringskar-metoden. Kan være mangel på oksygen... Nå er vi over på å tilsette ren oksygen med brusestien. Kanskje det går bedre? Vi bruker 1l/min i ca 1,5 min. OK?
 
Det skal du ikke se bort fra. Vi sleit med store øl (og 028, uten at jeg tror det var gjærspesifikt) før vi begynte med oksygen.
 
Jeg tenker:
  1. Måler dere at SG er stabil på slutten av gjæringen, altså at dere måler samme SG over tre dager (f.eks. på onsdag og deretter på lørdag) før dere setter i gang flasking?
  2. Har dere gjæret annet øl i samme utstyr med annen gjær som kanskje spiser mer "ugjærbart sukker"? Kan det være noen celler i systemet fra denne gjæren som tar over etter at hovedgjæren har gjort jobben? Spesielt det at dere mesker så høyt kan jo gi ekstra godt med "mat" til denne typen gjær.
  3. Jeg har tidligere hatt to tilfeller av lignende. Begge ganger handlet det om tørrgjær fra Mangrove Jacks. Ytterligere tester viste at selv om det tilsynelatende var utgjæret, så satte gjæren i gang igjen (som om den tok seg en hvil før den satte i gang igjen). Kan det være at gjæren er underpitchet ift høy OG eller lignende og at dette skjer av den grunn? (Jeg er litt på tynn is her). Er utgjæringsprosenten for dette juleølet den samme som for de andre ølene dere har brygget med samme gjær? Dersom den er lavere, og dere flasker, så tenker jeg at "pust i bakken"-hypotesen kan være mulig.
Dette er egentlig litt spekulasjon og fritenking, men spesielt det med å måle stabil SG og det at den bør være i nærheten av det som forventes av FG-estimatet i oppskriften basert på gjærens utgjæringsevne bør være på stell.
 
@Sarge:
1. Nei, vi har nok ikke gjort det.
2. Ja, vi har gjæret massevis av øl med masse rart av gjær på dette utstyret. Kjøper jo ikke nytt hver gang Men vi mener vi er veldig nøye med rengjøring og desinfisering...
3. Vi har nok heller overpitchet gjæren. Utgjæringsgradene har variert fra år til år, så noe rart er det nok i forhold til det. Men ett år havnet FG helt nede på 1.013 mens standard utgjæring for denne gjæren iht. brewersfriend skulle tilsi 1.019. Allikevel ble det bomber.

Som du er inne på i punkt 1 så mangler vi nok litt informasjon til at vi kan konkludere med noe her. Vi skal brygge ølen igjen på lørdag så da får vi ta med oss alle gode råd i denne tråden og se hva som skjer. Satser på å rapportere inn i tråden etter hvert.

Takk for alle bidrag så langt!
 
Ølen ble brygget i går iht følgende oppskrift:
Restful Christmas

Denne gangen har vi ovedrevet rengjøringen litt og kjørt det meste med PBW en ekstra gang før brygging. Tar ingen sjanser!
Vi har også vært veldig forsiktige og fått med veldig lite trub over i gjæringskarene i år.
Oksygen ble tilsatt med røring med brusestein, 1l/min i 1,5 min.
Vi har satt av en FFT så får vi se hva den sier etter hvert. Står på magnetrøreren nå.
Tenker da å la ølet stå og gjære til vi er nede i nærheten av det FFT-en viser, og til måling med 3 dagers mellomrom viser samme verdi.
Når vi tapper skal vi bruke Lallemand CBC-1 for karboneringen.

Andre ting vi bør tenke på?
 
Sist redigert:
Ølen ble brygget i går iht følgende oppskrift:
Restful Christmas

Denne gangen har vi ovedrevet rengjøringen litt og kjørt det meste med PBW en ekstra gang før brygging. Tar ingen sjanser!
Vi har også vært veldig forsiktige og fått med veldig lite trub over i gjæringskarene i år.
Oksygen ble tilsatt med røring med brusestein, 1l/min i 1,5 min.
Vi har satt av en FFT så får vi se hva den sier etter hvert. Står på magnetrøreren nå.
Tenker da å la ølet stå og gjære til vi er nede i nærheten av det FFT-en viser, og til måling med 3 dagers mellomrom viser samme verdi.
Når vi tapper skal vi bruke Lallemand CBC-1 for karboneringen.

Andre ting vi bør tenke på?
Øhh... pH i mesk på 4,72?
 
Nei, den stemmer ikke. Her har brewersfriend oppdatert noe igjen og «mistet» vann-profilen. Ph skal teoretisk ha blitt 5.4 i mesken. Vi hadde ikke noe å måle med men det pleier å stemme ganske bra.
 
Fast Ferment Test viser 1.022 etter 3 dager i romtemperatur på magnetrører, deretter 1 dag på badet i kanskje 24 grader for å prøve å pushe ut det siste, og så 1 dag i kjøleskap for cold crash.

Dette er for høyt. Vi har vært nede i 1.013 med denne ølen før. Med en standard utgjæring på 72,5% skal den ned i 1.019. Jeg nekter å tro at dette viser det som faktisk er mulig for denne kombinasjonen av vørter/gjær. Dette kommer til å bli bomber igjen om vi tapper det på 1.022. Prøver å blande og riste FFT-en og kjøre det på magnetrøreren i et par dager til.
 
Øhh... pH i mesk på 4,72?
Nei, den stemmer ikke. Her har brewersfriend oppdatert noe igjen og «mistet» vann-profilen. Ph skal teoretisk ha blitt 5.4 i mesken. Vi hadde ikke noe å måle med men det pleier å stemme ganske bra.
Sliter litt med Brewersfriend. Den lagrer ikke i water calcen at Molasses og spraymalt tilsettes etter mesk (late addition), og at noe av maltet er Crystal malt og noe er roasted. Dermed viser oppskriften helt feil Ph selvom water calc'en er korrekt og viser Ph 5.4 når jeg lagrer den. Åpner jeg den lagrede water calcen senere så har den bestemt seg for å hente grist info fra oppskriften igjen. Gidder ikke bruke noe tid på det. Jeg er uansett ganske så trygg på at Ph som vises i en korrekt water calc er nogenlunde riktig.
 
Etter at FFTen hadde stått 3 dager til var den fortsatt på 1.022, så da må vi vel regne med at det er det som gjelder da... Dette betyr en utgjæringsprosent på 69,9%. White labs sier at man kan forvente 70.00-75.00 så det er jo ikke så langt unna.

Måling i gjæringskarene i dag, etter 8 dager, viser 1.026 i det ene og 1.027 i det andre. Har nå skrudd opp temperaturen til 22 grader og lar det stå halvannen uke til så får vi se. Er vi over 1.023 lar jeg det stå i hvert fall enda en uke.
 
Tilbake
Topp