Deilige bilder!!!

Humlene (Challenger og Fuggles tror jeg..) er på full fart opp. Får vel luke litt.....

01305550f1b4834b6aade9c16abd3d17.jpg
8d837999e6baef67706cc3ee64fa4116.jpg
c77c4ab383311db0dcd07a26bcb2a693.jpg
c1ec457b2382a68c4d369906e39f64fb.jpg
 
En god dose, en måned gammel, Dahls-gjær, og to timer på røreren....
Vis vedlegget 40515
På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ;)) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum? :)
 
På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ;)) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum? :)
Kommer nok ann på gjærtypen.
Prøv WLP 3787.
 
På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ;)) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum? :)

Hva slags rører har du?

Kjører du hardt nok, skummer det - men så blir det mer gjær, også:).
 
Hva slags rører har du?

Kjører du hardt nok, skummer det - men så blir det mer gjær, også:).
Jeg har BS sin nå, men hadde en DIY (med justerbar hastighet) før det. Jeg kjører så hardt at vortex akkurat når helt i bunn i ca 1 time. Da får jeg litt ekstra luft innblandet. Så justerer jeg hastigheten ned slik at vortex går 2-3 cm ned fra overflaten. Står så slik i +- 12 timer med god lufting, før jeg slår den av og lar den stå, med folien tett rundt. Er det feil? Kjører jeg ikke hardt nok?
 
Jeg har BS sin nå, men hadde en DIY (med justerbar hastighet) før det. Jeg kjører så hardt at vortex akkurat når helt i bunn i ca 1 time. Da får jeg litt ekstra luft innblandet. Så justerer jeg hastigheten ned slik at vortex går 2-3 cm ned fra overflaten. Står så slik i +- 12 timer med god lufting, før jeg slår den av og lar den stå, med folien tett rundt. Er det feil? Kjører jeg ikke hardt nok?

Jeg tror ikke du får det utbyttet du kunne fått. Sjekk dette Braukaiser-eksperimentet: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
 
Jeg tror ikke du får det utbyttet du kunne fått. Sjekk dette Braukaiser-eksperimentet: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
Already on it! Leste den til morgenen, og har en gående siden klokken 08. Nesten 1 år gammel 833 som jeg har 3ml tykk slurry i 1 liter med OG 20. Denne skal så steppes opp til en 3,5 liter med OG 37 :) Nå står den og skikkelig "slurper" luft. Skal slå den av sent i kveld en gang tenker jeg :) Stått nå i 6 timer.

Edit: Vi er jo skikkelig off-topic. Lager en ny tråd for å fortelle erfaringen fra denne.
 
Interessant, helt til han forteller at han kjørte med åpen kolbe. Dette gjelder altså ikke nødvendigvis i samme grad om du har en folie som gjør at luftvekslingen mellom kolbe og omgivelsene begrenses. Tror jeg fortsetter å kjøre på lavt lydnivå :)

Resultatene er nok gyldige sjøl om du dekker (løst!) med alufolie. Han sier at han bare kjørte uten folie for å eliminere en mulig feilkilde: "All four starters were done uncovered in order to eliminate differences in gas exchange that may have resulted from crimping the aluminum foil differently."

Så du får nok leve med bråket;). (Enig, det kan være en plage.)
 
Du har vel redundans så det er bare å rigge ditt eget forsøk så vi andre får svar. Du kommer jo til å få bruk for to ladninger fersk gjær, det rekker ikke vi ynglinger å forbruke raskt nok.
 
Tilbake
Topp