Rust i cornyfat

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har et fat som ser ut for det er ruststriper innvedig i sidene.  Får ikke vaska det bort med vanlige vaskemidler, er det noe håp for fatet eller er det bare å anse som tapt?  Kan det behandles med noe innvedig for å lukke rusten?
 
Jo sterkere jo bedre, jeg ville prøvd med en ts og noe mere vann, det er jo ikke nødvendigt å sløse med den dyrebare veska, men husker ikke om den tok rust, bruker selv saltsyre til det, og da i konsentrert form.
 
Fosforsyre tar rust. Hadde noen gamle fiskekroker liggende litt for lenge i Sterkrens blanding. De var nok gjennomrusta, for det var ikke så mye igjen av de..
 
Når vi syrevasker flaskesett til dykking for rust. Da bruker vi fosforsyre den er hard på rust å snill mot gummi/ silikon ol.
 
VinOgBar.no skrev:
starsan funker også fint som syrevask da den er fosforsyre basert, fjerner rust

Hvilken oppløsning bør brukes for "rustfjerning"?
Antar man må ha en litt kraftigere blanding enn de 15 ml pr. liter som vi benytter for desinfeksjon.
 
Svein-H skrev:
VinOgBar.no skrev:
starsan funker også fint som syrevask da den er fosforsyre basert, fjerner rust

Hvilken oppløsning bør brukes for "rustfjerning"?
Antar man må ha en litt kraftigere blanding enn de 15 ml pr. liter som vi benytter for desinfeksjon.

15ml per liter? dette kan da ikke stemme? er det ikke 15ml per 10 liter?
 
stemmer det.. skal være 1,5ml pr liter for vanlig desinfisering... men til syrevask kan den brukes konsentrert, bare husk å skyll godt.
 
Ugelvik skrev:
Svein-H skrev:
VinOgBar.no skrev:
starsan funker også fint som syrevask da den er fosforsyre basert, fjerner rust

Hvilken oppløsning bør brukes for "rustfjerning"?
Antar man må ha en litt kraftigere blanding enn de 15 ml pr. liter som vi benytter for desinfeksjon.

15ml per liter? dette kan da ikke stemme? er det ikke 15ml per 10 liter?


... et lite komma fra eller til.
 
Beklager  :roedme:    1,5 mm pr. liter. Det er det jeg bruker.
 
Vel da er fatet vasket og klar for bruk igjen!  Prøvdt først med Sterkrens og da konsentrert og den tok en god del men ikke alt, tenkte at det må sterkere greier til og ga på med saltssyre og den tok resten rimelig fort.  Noen nevnte at man burde gjøre slikt arbeid utendørs og det bør man fikk jeg lære, men sto han no av allikevel.  Neste gang jeg bruker saltsyre skal jeg nok stå ute ja.  Takk for hjelpa!
 
Oddvar Demmo skrev:
Har brukt saltsyre på vaskeromsgulvet før maling, å det tar man ikke bare med seg ut :)

Kan nok by på problemer det ja, men med mindre ting vil jeg no anbefale å være ute i friluft.
 
Har også oppdaget "gravrust" i et av fatene mine. Egentlig merkelig ettersom de to andre jeg har, som er like gamle (kjøpt nye i 2014), ikke
viser noen antydning til rusting. Har vært nøye med vask og vedlikehold.

Ser det anbefales sterkrens eller saltsyrevask over her. Er Starsan eller PBW også verdt et forsøk?

. IMG_6290.JPG IMG_6288.JPG
 
Tilbake
Topp