Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tenkte å kjøpe trakten som hører til denne mølla. Gleder meg til å teste. Jeg tenkte også lage ei treplate med hull i midten så jeg bare plasserer mølla på denne treplata som igjen ligger oppå ei bøtte jeg kverner nedi.
Du får helt på mer malt om gangen med 1,5 liters bunnløs flaske mellom. :)
Høres ut som bra plan å sette alt på plate. Jeg må stue alt vekk mellom hver brygging, så derfor krakk og tvinger.
 
Du får helt på mer malt om gangen med 1,5 liters bunnløs flaske mellom. :)
Høres ut som bra plan å sette alt på plate. Jeg må stue alt vekk mellom hver brygging, så derfor krakk og tvinger.

Jeg kommer muligens til å pakke sammen her og. Derfor kommer jeg ikke til å montere noe fast, eneste er at motoren sitter fast i mølla, og så tenkte jeg å feste poweret med borreløs til mølla, og så ha plugger med kabler som kan kobles sammen ved bruk.

Får jeg helt på mer malt om gangen med bunnløs flaske enn med trakten? Warum? Men uansett så liker jeg at det går sakte, av erfaring så synes jeg at det blir litt for knuste skall hvis mye malt treffer valsene samtidig. Så helst sakte slik at ikke kornene blir knust mot hverandre, men kun mot valsene, eller noe sånt. Løs teori om hvorfor det blir "dårligere" skall.
 
Jeg kommer muligens til å pakke sammen her og. Derfor kommer jeg ikke til å montere noe fast, eneste er at motoren sitter fast i mølla, og så tenkte jeg å feste poweret med borreløs til mølla, og så ha plugger med kabler som kan kobles sammen ved bruk.

Får jeg helt på mer malt om gangen med bunnløs flaske enn med trakten? Warum? Men uansett så liker jeg at det går sakte, av erfaring så synes jeg at det blir litt for knuste skall hvis mye malt treffer valsene samtidig. Så helst sakte slik at ikke kornene blir knust mot hverandre, men kun mot valsene, eller noe sånt. Løs teori om hvorfor det blir "dårligere" skall.

Du slipper en del støv ved å ha lokk med hull over en bøtte. Jeg kverner ute eller fester en pose tett under møllen så det ikke støver.

Med flaske mellom får du spadd opp mer malt om gangen, du får volumet av flasken i tillegg til trakten. En stor flaske passer akkurat i åpningen på møllen. Trakten oppi flasken. Det er kanskje ikke så viktig med ekstra mengde om gangen når du kjører med motor, da kan du jo stå og helle oppi malt etter hvert. Jeg har begge hender opptatt når jeg bruker drill og må ta pause for å fylle på.

Jeg justerte åpningen mellom valsene og brukte en bladføler som ellers benyttes til å måle åpningen på tennplugger med.
 
Du slipper en del støv ved å ha lokk med hull over en bøtte. Jeg kverner ute eller fester en pose tett under møllen så det ikke støver.

Med flaske mellom får du spadd opp mer malt om gangen, du får volumet av flasken i tillegg til trakten. En stor flaske passer akkurat i åpningen på møllen. Trakten oppi flasken. Det er kanskje ikke så viktig med ekstra mengde om gangen når du kjører med motor, da kan du jo stå og helle oppi malt etter hvert. Jeg har begge hender opptatt når jeg bruker drill og må ta pause for å fylle på.

Jeg justerte åpningen mellom valsene og brukte en bladføler som ellers benyttes til å måle åpningen på tennplugger med.

Ah. imellom ja, catchet ikke det. Joda, men jeg kommer til å gå for den trakta som hører til mølla og den skrus jo på mølla. Kan være at jeg vil prøve å lage ekstra "vegger" så jeg får mer malt oppi der. Vil helst bare kunne fylle trakta og gå fra og komme tilbake senere og så er det ferdig.
 
Om pH målt på vørterprøve fra tappekran (bunn av kjele) er representativt for pH i hele kjelen? Vil ikke ta av lokket i tide og utide mens jeg kjelesurner...
 
Googlet litt og det virker som et nisje-tema mtp svarene jeg fikk, så antar at det ikke er store avvik, om noen, siden eneste svaret som adresserte spørsmålet var fra en annen random person fra nettet som sa at det er homogent. pH er nok ikke som en SG prøve som kan lide av stratifisering.
 
Tenkte å skifte sikkerhetsventilen på Corneliusfatet til den rustfrie varianten..
Da jeg gjenget den nedpå så jeg at hodet stikker litt opp over kanten på anlegget der den skrues inn. Jeg regner med at det er bunnen som tetter, men vil bare høre fra noen på forumet at det skal være sånn. Vis vedlegget
 
Tenkte å skifte sikkerhetsventilen på Corneliusfatet til den rustfrie varianten..
Da jeg gjenget den nedpå så jeg at hodet stikker litt opp over kanten på anlegget der den skrues inn. Jeg regner med at det er bunnen som tetter, men vil bare høre fra noen på forumet at det skal være sånn. Vis vedlegget 40677

Kvar he du kjøpt desse ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror egentlig også det men spør her i tilfelle noen har andre erfaringer :)

Dette kommer vel kanskje an på hvor godt væsken er blandet sammen. Husker da jeg ikke sirkulerte vørteren så kunne målingene være ganske upålitelige, da alt ikke var helt rørt sammen, men etter at jeg gikk over til sirkulasjon er målingene mye nærmere kalkulert pH.
 
Tenkte å skifte sikkerhetsventilen på Corneliusfatet til den rustfrie varianten..
Da jeg gjenget den nedpå så jeg at hodet stikker litt opp over kanten på anlegget der den skrues inn. Jeg regner med at det er bunnen som tetter, men vil bare høre fra noen på forumet at det skal være sånn. Vis vedlegget 40677
Måtte poppe ned i kjøleskapet i kjelleren og ta et bilde:
Vis vedlegget
Om du er bekymret for glippen, så no worries. Den har holdt tett i mange fyllinger:beercheers:
 
Tilbake
Topp