Tråden for dumme spørsmål.

Noen med mye erfaring med 1318 London ale III?
Gikk fra OG 57 til 19 på 3 dager, normalt eller noe muffins på gang?
Forventet FG 16...
Høres helt normalt ut. Tilsynelatende helt ferdig på rundt 1.020, men kommer til å krype ned en del til i løpet av de neste dagene
 
Noen med mye erfaring med 1318 London ale III?
Gikk fra OG 57 til 19 på 3 dager, normalt eller noe muffins på gang?
Forventet FG 16...

Normalt for de fleste gjærtyper det der, dersom du bruker nok frisk gjær, og ikke gjærer for kaldt. 1318 er ikke spesiell sånn. Den hører riktignok til dem som gjerne lar det være igjen litt på tallekenen, så du kan få en liten restsødme. Men den lager ikke søtt øl. Som regel får du grei uttgjæring.

Jeg har brukt den mye, og ser et klart mønster. I en typisk lys engelsk ale gir den 74% utgjæring i nesten alle tilfellene. I mørkere øl, som jeg mesker høyere, ligger den på 66-68%. Og så - ganske interessant - gir den rundt 80% i tørrhumlete amerikanske øl.
 
Men sammen med en karboneringsagent som er "enkel", vel å merke. Bruker du speise må du kanskje bruke en annen gjær.

Jeg har brukt CBC i de tre siste jeg har karbonert, og jeg har brukt speise. Så jeg er litt spent på hvordan det slår ut. CBC eter jo ikke maltotriose, og det er 15% maltotriose i en "normal" vørter. Nå er det vel ingen av de vanlige (ikke-diastaticus) gjærtypene som eter veldig mye av den, men forskjell vil det bli.

Den ene er en graff, og den utgjør uansett et spesialtilfelle, siden jeg bare brukte vørter, ikke eplejuice, i speisen. Så jeg gjetta litt, og det ser ut til å bli bra. De to andre er det for tidlig å teste. Jeg har lagt på mengden litt; tilsvarende 0,2 volumes, omtrent. Jeg kan vanskelig tenke meg at det blir veldig galt, men nøyaktig får det jo ikke blitt.

Hvor stort avviket blir, avhenger jo av utgjæringsiveren til den gjæren du har brukt.

Jeg veit ikke hvor kjapt killereffekten av CBC slår inn, men maltotriosen er jo det siste gjæren går løs på, så den vanlige gjæren er vel antakelig borte innen den kommer til den.
 
Normalt for de fleste gjærtyper det der, dersom du bruker nok frisk gjær, og ikke gjærer for kaldt. 1318 er ikke spesiell sånn. Den hører riktignok til dem som gjerne lar det være igjen litt på tallekenen, så du kan få en liten restsødme. Men den lager ikke søtt øl. Som regel får du grei uttgjæring.

Jeg har brukt den mye, og ser et klart mønster. I en typisk lys engelsk ale gir den 74% utgjæring i nesten alle tilfellene. I mørkere øl, som jeg mesker høyere, ligger den på 66-68%. Og så - ganske interessant - gir den rundt 80% i tørrhumlete amerikanske øl.
Pleier å brygge noe sterkere øl :)
Denne er mesket på 68 og skal tørrhumles i 2 omganger. Har ligget på rundt 76% utgjæring på tørrhumlede øl med annen gjær så blir spennende å se hvor denne lander.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Pleier å brygge noe sterkere øl :)
Denne er mesket på 68 og skal tørrhumles i 2 omganger. Har ligget på rundt 76% utgjæring på tørrhumlede øl med annen gjær så blir spennende å se hvor denne lander.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Da har du ikke fått hop creep, antakelig. (Kommer selvfølgelig an på hvor gjærbar vørter du har brukt.) Når jeg sjekker nærmere, ser jeg at den høye utgjæringsprosenten kommer på NEIPA-typer, altså brygg med dobbel tørrhumling og ganske rikelig mengder.
 
Da har du ikke fått hop creep, antakelig. (Kommer selvfølgelig an på hvor gjærbar vørter du har brukt.) Når jeg sjekker nærmere, ser jeg at den høye utgjæringsprosenten kommer på NEIPA-typer, altså brygg med dobbel tørrhumling og ganske rikelig mengder.
Prøver å få så mye av humle og gjær ut av suspensjon når jeg har brygget NEIPA før overføring, innbiller meg at dette hjelper mot senere hopcreep. Mener du 80% utgjæring i karet eller etter at ølet har stått en stund til karbonering(hopcreep)?
 
Sist redigert:
Er det vanlig at kjelen man får i «brew-in-a-bag» sett ikke har oppmerking for å kunne se antall liter? Jeg kjøpte meg et slikt for halvannet år siden, og forrige gang jeg brygget så slo det meg at det hadde vært nyttig å se hvor mange liter det var før jeg tapper det over i gjæringsdunken! :confused:
 
Ved overføring fra den koniske tanken til fat i går la jeg merke til at det lakk litt ved slangeklemmen som står på den enden av slangen som er festet på kona. Trykket var hele tiden høyere i tanken enn på fatet, så det bør ha gått greit mtp oksygen, eller har jeg klart å lage en fin patent på in-line oksygenering av ølet mitt nå? [emoji16]
ab5e8ea6b346cdbf99651836759bec15.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Ved overføring fra den koniske tanken til fat i går la jeg merke til at det lakk litt ved slangeklemmen som står på den enden av slangen som er festet på kona. Trykket var hele tiden høyere i tanken enn på fatet
Det bør gå helt fint så lenge du har positivt trygg i systemet
 
Er det vanlig at kjelen man får i «brew-in-a-bag» sett ikke har oppmerking for å kunne se antall liter? Jeg kjøpte meg et slikt for halvannet år siden, og forrige gang jeg brygget så slo det meg at det hadde vært nyttig å se hvor mange liter det var før jeg tapper det over i gjæringsdunken! :confused:
Mange kjeler mangler dette. Jeg laget meg derfor to enkle kalkulatorer hvor jeg måler fra toppen av kjelen til toppen av vesken
Jeg bruker den til min 50L og 36L. Den ene måler du og finner antall liter i gryten, den andre angir du liter og finner hvor mange cm du trenger fra toppen.
Sjekk høyde og diameter på gryten din, så er det mulig dette også passer for deg...
Finn liter
 
Tenkte å skifte sikkerhetsventilen på Corneliusfatet til den rustfrie varianten..
Da jeg gjenget den nedpå så jeg at hodet stikker litt opp over kanten på anlegget der den skrues inn. Jeg regner med at det er bunnen som tetter, men vil bare høre fra noen på forumet at det skal være sånn. Vis vedlegget 40677
De er litt lange i halsen ift. De med plastikk, jeg har ikke hatt problemer med tetting, men hører at andre har hatt det. Det kan være at fjæra blir litt slapp når De ikke blir skrudd helt ned. Stram til godt så går det helt fint.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Kjøpte en av disse i dag:


Måtte hente kidden så fikk ikke spurt i butikken så da spør jeg her.

Når jeg allerede har et fat under trykk og vil koble på et til, vil det holde å stenge ventilen(e) til fatene som allerede har trykk, koble på det nye fatet, la det få riktig trykk for så å åpne ventilen(e) igjen? Tenker mest på tilbakeslag, men om det er en riktig og enkel måte å gjøre dette på, forklar gjerne:D
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp