Fermentasaurus, keg, neipa, Humlearoma

Sikkert ikke til mye hjelp, men:

Jeg flasker NEIPA'en min på vanlig måte, dvs. jeg tapper den over i et kar der jeg tilsetter speise. Jeg filtrerer ut humla med en humlepose jeg knytter rundt enden på slangen når jeg tapper over, og så flasker jeg med tappestav. Jeg er nokså omhyggelig med å unngå plasking i alle ledd, og jeg fyller flaskene så å si helt opp, men ellers gjør jeg ikke noe spesielt. Ingen CC, ingen co2.

Om jeg hadde holdt alt oksygen unna hadde jeg sikkert vunnet noe. Min NEIPA blir sikkert noe mindre intens i smak og aroma enn den kunne vært. Men jeg synes den er temmelig frisk likevel. Gul og fin og hazy er den også, og den holder seg sånn. Nå er den snart to måneder gammel, og har stått på flaske i kjeller med 10-12 grader, og jeg mener bestemt at den ikke har tapt seg noe særlig.

Skulle en tro på alt en leser om dette temaet, skulle NEIPA'en min bli en rein katastrofe - og det blir den altså ikke. Jeg veit ikke helt hva forklaringa er, men jeg har stor tro på at det er mulig å begrense oksygenskaden ved å være forsiktig - samt at det må hjelpe godt at jeg har mye aktiv gjær i suspensjon når jeg flasker. Neste gang skal jeg forøvrig gå et skritt lenger for å sikre meg det; jeg skal karbonere med speise som gjærer (med CBC), altså kräusening. (Det har jeg begynt med på andre øl nå, men det er for tidlig å si noe om det har noen effekt.)
 
Jeg kaldkræsjer alltid humleøl. Det gjør overføring til fat (i lukket sløyfe) mye enklere. Som Miguel sier, kaldkræsjing påvirker ikke 'hazen' i ølet. Mine er i hvert fall hazy som bare det.
 
Ja. Dette sto på 4°C til karbonering. Etter at det ble "tamt" har jeg ikke vært like forsiktig. Lurer nå litt på om jeg skal la den ha romtemp når jeg nå slenger i cryo-humlen, eller om det skal få fortsette å stå så kalt som det gjør nå.

[Edit]
Kom på noe. Kan være verdt å nevne at jeg ikke var fornøyd med haze'n. Den ble klarere enn weiss etter å ha stått kalt, så min følelse er at smaken har stukket av sammen med bunnfallet. Hva som evt. har gått galt slik at smaken ikke har klart å binde seg må da fåglarna vite.

Samme her, etter en uke ble den klarere men når jeg rista litt i keggen kom jo hazen tilbake men det endret ikke noe på smaks bilde.
Jeg hadde jo protafloc drops i også, det er vel like greit å droppe det i denne type øl tenker jeg. Hva gjør man når "snur på fatet før hver sitting"?
 
Samme her, etter en uke ble den klarere men når jeg rista litt i keggen kom jo hazen tilbake men det endret ikke noe på smaks bilde.
Jeg hadde jo protafloc drops i også, det er vel like greit å droppe det i denne type øl tenker jeg. Hva gjør man når "snur på fatet før hver sitting"?

Protafloc vil ikke påvirke 'hazen'.
 
Protafloc vil ikke påvirke 'hazen'.

Det stemmer med mine erfaringer, også - og med det jeg har hørt av teori omkring hva som danner den ettertraktede tåka. Så du bør absolutt fortsette å bruke Protafloc for å få felt ut stoffer du ikke vil ha med videre.

Jeg bruker Supermoss, som i prinsippet er det samme (karragenan), og etter to måneder har jeg et like tåkete øl som da det var ferskt.
 
Har sluttet å bruke protafloc i øl ala neipa med mye havre/hvete, ikke på grunn av tåken men fordi jeg synes ølet smaker bedre.
 
Tilbake
Topp