Filtrering vs. cold crash

Har drevet med CC som andre, funker fint, men dette oksygenspøkelset truer alltid føler eg.
Dessuten okkuperer jo da dette gjæringskjøleskapet som kan være i bruk.
Tenkt litt på filtrering i stede, i hovedsak da på tørrhumlede øl.
Ser f.eks. dette Bouncerfilteret som ser ut som en enkel ogngreinløsning
Bouncer Inline Beer Filter

Hva er folks erfaringer? Er filtrering like bra som CC? Eller er det en dårlige metode for å få klart øl.
Andre typer filter?
Tenker i hovedsak på tørrhumleproblemet, at det ikkje blir med over i flakser og fat.
 
Har drevet med CC som andre, funker fint, men dette oksygenspøkelset truer alltid føler eg.
Dessuten okkuperer jo da dette gjæringskjøleskapet som kan være i bruk.
Tenkt litt på filtrering i stede, i hovedsak da på tørrhumlede øl.
Ser f.eks. dette Bouncerfilteret som ser ut som en enkel ogngreinløsning
Bouncer Inline Beer Filter

Hva er folks erfaringer? Er filtrering like bra som CC? Eller er det en dårlige metode for å få klart øl.
Andre typer filter?
Tenker i hovedsak på tørrhumleproblemet, at det ikkje blir med over i flakser og fat.
Dette filteret tar de grove partiklene som jo er kjekt hvis du ikke vil kjøre CC. Noe særlig klarere øl får ikke jeg med dette filteret da tror jeg du må over på finere filter men det er ikke noe jeg driver med...

Edit:
Det blå filteret som følger med gjør en grei jobb med å fjerne humle fra tørrhumlingen
 
Sist redigert:
Mtp "filtrering" (1-10 micron) så er det der et utrolig grovt fillter og tar bare digre chunks som Nils1 påpekte. Det vil neppe bli merkbart "renere" øl hvis du bruker dette filteret enn f.eks CC med gelatin. Faktisk så vil gelatinen gi deg renere øl da det virker via magi (forskjellig potensiale mellom gelatinen og proteiner), Dette er bare et helt "mekanisk" filter som filtrerer de aller største bitene, og etter tid noen mindre og etterhvert som det blir delvis clogged.

Som en referanse så tror jeg at Punk IPA blir filtrert, eller iallefall ble filtrert, gjennom 5-6-7-8 muligens 10 micron filter. Si opp til 10 micon da. 1 micron er 0.001 mm. Du ser på filteret som du linket til at dette er langt unna "micron-nivå", og Punk IPA er hazy.
 
Du kan jo coldcrashe under trykk på et fat, så stikker du om til annet fat etterpå? Du purger begge fat med starsanløsning først. Problem solved?
 
Du kan jo coldcrashe under trykk på et fat, så stikker du om til annet fat etterpå? Du purger begge fat med starsanløsning først. Problem solved?

Det blir ikke i nærheten av opptil noen få micron filtrering iallefall. Man kan like så greit la det stå og bruke en ubåt. Spørsmålet er hvor rent TS vil ha ølet.
 
Sist redigert:
Det blir ikke i nærheten av opptil noen få micron filtrering iallefall. Man kan like så greit la det stå og bruke en ubåt. Spørsmålet er hvor rent TS vil ha ølet.
Hovedspørsmålet var vel rettet mot en redsel av å få O2 inn i gjæringskaret under coldcrashingen.
 
Right. Så da blir svaret at lag en co2-buffer og gjør som vanlig.

Ifht en co2-buffer blir filtrering med et slikt filter som i åpningsposten mer arbeid for lite, og da er det ikke verdt arbeidet synes jeg, heller gå for den enklere løsningen som er co2-buffer.
 
Dette var ganske greie oppklarende innlegg. Takk :)
Eg tenker i utgangspunktet å holde meg til vanlige gjæringskar, de fleste batcher er på 10 liter nå om dagene.
Har prøvd CO2 høsting i syltetøyglass, men det var totalt mislykket. Så eg har CC med ein vanlig brødpose fylt med CO2 fra CO2 flaska. Det funker fint det. Men, som sagt, så er av og til gjæringsskapet opptatt...

Behovet for krystalklart øl er i grunnen ikkje så enormt, men alle som har tørrhumlet uten noen form for filter eller CC vet at det blir "katastrofe", iallefall når en kobler en flaskefyller på gjæringskaret. (Det er som regel nok til et par flasker etter en har fylt fatet).

Ser på Det Store Nettet av folk er veldig splittet i synet på Bouncer-filterene. Tror eg dropper det, og heller fortsetter med CC og gelantin da, det funker jo flott.
Så får eg bare planlegge enda bedre :rolleyes:
 
Dette var ganske greie oppklarende innlegg. Takk :)
Eg tenker i utgangspunktet å holde meg til vanlige gjæringskar, de fleste batcher er på 10 liter nå om dagene.
Har prøvd CO2 høsting i syltetøyglass, men det var totalt mislykket. Så eg har CC med ein vanlig brødpose fylt med CO2 fra CO2 flaska. Det funker fint det. Men, som sagt, så er av og til gjæringsskapet opptatt...

Behovet for krystalklart øl er i grunnen ikkje så enormt, men alle som har tørrhumlet uten noen form for filter eller CC vet at det blir "katastrofe", iallefall når en kobler en flaskefyller på gjæringskaret. (Det er som regel nok til et par flasker etter en har fylt fatet).

Ser på Det Store Nettet av folk er veldig splittet i synet på Bouncer-filterene. Tror eg dropper det, og heller fortsetter med CC og gelantin da, det funker jo flott.
Så får eg bare planlegge enda bedre :rolleyes:

Finn ut hvorfor co2 høstingen gikk feil og fiks det evt. Det er egentlig en enkel greie og "funker". Det er vel enkleste/billigste løsningen, du skal ikke måtte trenge å kjøpe nytt utstyr fordi at noe feilet hos deg en gang, som er velprøvd hos mange andre.
 
Finn ut hvorfor co2 høstingen gikk feil og fiks det evt. Det er egentlig en enkel greie og "funker". Det er vel enkleste/billigste løsningen, du skal ikke måtte trenge å kjøpe nytt utstyr fordi at noe feilet hos deg en gang, som er velprøvd hos mange andre.
Sant nok. Men, ok, liker tanken på høstingen. Men, si meg. Er det et poeng å ha et så stort glass som mulig? Føler Co2'en ble "brukt opp" alt for fort, så begynte den å dra inn luft.
Brukte "vanlige, store" syltetøyglass.
 
Sant nok. Men, ok, liker tanken på høstingen. Men, si meg. Er det et poeng å ha et så stort glass som mulig? Føler Co2'en ble "brukt opp" alt for fort, så begynte den å dra inn luft.
Brukte "vanlige, store" syltetøyglass.
Aner ikke. Du må uansett ha nok volum i glassene som er tilsvarende eller mer enn krympevolumet til vørteren ved CC, og det er jo egentlig ikke så mye.
 
Aner ikke. Du må uansett ha nok volum i glassene som er tilsvarende eller mer enn krympevolumet til vørteren ved CC, og det er jo egentlig ikke så mye.
Var det eg og trodde, men dengang ei. Ok, eg skal forsøke igjen neste gang med større glass og annen patent;)
 
Jeg har dette filteret og er godt fornøyd. Fyller gjennom utventilen på fatet, så min hensikt er å hindre at grove partikler forstopper koblingen, og ikke for å bidra til direkte klarning.
Dette har skjedd flere ganger med tørrhumlede brygg, og det mildt sagt jævlig kjipt når det stopper opp midt i akten og koblingen må renses.

Angående klarning gjør jeg ingen coldcrash etter gjæringen. Jeg tapper, og lar normalt sett fatene stå to uker eller mer i kjøleskap ved 5-6 grader (minimum 1 uke med gassen tilkoblet).
Ved første tapping kommer bunnfallet ut, og etter dette kommer klart øl. Har faktisk fått flere kommentarer på hvor klart ølet er, uten at jeg har sammenlignet med brygg hvor gelatin eller
irish moss er brukt.
 
Sist redigert:
Aner ikke. Du må uansett ha nok volum i glassene som er tilsvarende eller mer enn krympevolumet til vørteren ved CC, og det er jo egentlig ikke så mye.
Det er krympingen til gassen (CO2) i headspace som må beregnes mht. volumendring ved CC.
 
Aner ikke. Du må uansett ha nok volum i glassene som er tilsvarende eller mer enn krympevolumet til vørteren ved CC, og det er jo egentlig ikke så mye.
Vørteren krymper litt ved 20 graders temperaturfall, men gassen (CO2) i headspace krymper mye mer – ca. 7 %. Da blir det god plass til luft. 10 liter headspace gir mao. plass til ca. 8 dl luft.
 
Sist redigert:
Jeg har 2 av de og et er til den jobben etter gjæring og det blå filtret men har ikke prøvd det i bruk der.Grunen til at jeg kjøpte det er at jeg har en dbokk som var mye humlerester og tappekrana går tett lett på grunn av det
 
Tilbake
Topp