Erfaringer med IR-termometer

gustavf

Administrator
Er det noen som har erfaringer med IR-termometer i brygging? Er de nøyaktige nok til å måle termperatur i mesk eller gjæringskar?

Jeg ser at det er en del varianter til salg på, f.eks., AliExpress.com til noen hundrelapper, men er usikker på om de er gode nok til min bruk.
 
Kjøpte et billig på ebay. Får det ikke til å fungere tilfredstillende, så det er lagt på hylla. Alt for stor variasjon i temperaturvisning.
 
Funker for gjæringskar, men det gir ikke mulighet til å lese av temperaturen på det stedet i mesken som har den ønskede temperaturen.

Tenkte ikke på det problemet.

Jeg hadde tenkt å kjøpe et for å kombinere med bruk til laging av karamell og sjokolade, men det har jo litt samme problemet.
 
De fungerer bra - men det er ikke sikkert de dekker behovet ditt. IR-termometre måler temperaturen i et relativt smalt segment på overflaten av det du sikter mot. Dersom overflaten er kaldere (eller varmere) end underliggende masse, gir ikke dette noe godt billede (som meget vel kan være tilfelde både med mesk og karamellmasse). Målingene er dessuten usikre og unøyaktige ved måling av reflekterende overflater.
Vurderingen er om disse termometrene lar deg måle temperaturen på det stedet du trenger å måle den. Du kan ikke måle kjernetemperatur med et slikt, kun overflater.
 
Jeg bruker et sånt for å få peiling på om nedkjølingen er i noenlunde rett land. Nokså unøyaktig. Ikke i nærheten av godt nok for feks karamell som du nevner. Men mulig det finnes mer nøyaktige enn det jeg har.
 
Jeg bruker IR i min steinovn. Der fungerer det utmerket til å måle temperaturen på steinflata. Men alt som er sagt om reflekterende overflate og «innvendig» temperatur i tråden er riktig. Prøvde å måle overflatetemperaturen på kobberkjelen. Det ble bare tull.
 
Da tror jeg konklusjonen blir at det ikke er spesielt egnet til det jeg hadde tenkt å bruke det til, med unntak av sjokolade og sjokoladeformer.

Så er neste spørsmål: Hvorfor spurte jeg egentlig? Jeg vet jo hva dette ender med, når jeg har kikket såpass mye på slike termometre at reklame for dem forfølger meg på alt jeg er inne på av nettsider.
 
Jeg har et fra Black&Decker. De ble solgt for 3-400,- for noen år siden
Fungerer perfekt til det den er laget for. Ubrukelig til det den ikke er laget for.
9c1b481bbdb191610ff530f76814082c.jpg
 
Hvis du skal ta temperatur med IR må du også vite emissiviteten til materialet du skal måle på. Stein, metall og vørter vil ha forskjellige verdier, og du bør endre innstillinger på termometeret for hvert materiale for å få riktigst mulig resultat. På de billige IR-termometrene har de låst denne faktoren og de får dermed begrensede bruksområder.

I tillegg får du, som nevnt, bare overflatetemperatur. Jeg ville gått for en Thermapen. Funker til både brygging og matlaging.
 
Kjøpte også en sånn billig en fra Ali, men for å sjekke koblingsbokser (elektrisk) oppunder taklistene med jevne mellomrom etter at den i bryggeriet nesten tok fyr ..... :eek:
 
Jeg ville gått for en Thermapen. Funker til både brygging og matlaging.

Har Thermapen. Nydelig termometer, men et forbanna klin til sjokolade. Så da blir spørsmålet om jeg gidder å investere i et termometer som kun er nyttig for å unngå søl når jeg tempererer sjokolade.
 
Som mange har fått med seg, er jeg over snittet glad i temperatur :)
Jeg bruker overflate-temp til alt fra måling på utsiden av ErlendMeyer kolben ved nedkjøling før tilsetting av gjær til pizza-steinen. Den er perfekt til mye, men ikke alt. Har også pt-100, ds18b20, thermo-K, Thermapen +++
Jeg bruker den for å gi meg en enkel ca temp. Skal jeg ha en nøyaktig temp, bruker jeg andre redskaper :)
 
Bruker et Fluke 64 Max. Emmissiviteten kan legges inn avhengig av materialet. Men jeg har ennå ikke klart å finne ut hva jeg kan bruke det til i brygginga. Og det var ikke til det formålet det ble kjøpt inn heller. Men til ovnsmåling.
Men for et vel et år siden fant jeg ut at det funket fint til å finne stendere o.l. I vegger. Så lenge jeg holdt det ene rommet kaldt og det andre oppvarmet så jeg klart den varme/kalde stenderen med temperaturmåleren.
Fluke er forøvrig bra og solid kvalitet.
 
Hvis du skal ta temperatur med IR må du også vite emissiviteten til materialet du skal måle på. Stein, metall og vørter vil ha forskjellige verdier, og du bør endre innstillinger på termometeret for hvert materiale for å få riktigst mulig resultat. På de billige IR-termometrene har de låst denne faktoren og de får dermed begrensede bruksområder.

I tillegg får du, som nevnt, bare overflatetemperatur. Jeg ville gått for en Thermapen. Funker til både brygging og matlaging.

Korrekt, jeg har et fra Thermoworks/ Thermometers, buy a thermometer online - ETI Thermometer Shop, og det har emisiviteten justert for veske, fungerer veldig fint til matlaging, og fungerte fint da jeg brygget. Jalla fra kina åp dette tror jeg du kan bare glemme.

Raytemp 28 feks er kurrant, ikke så ille pris, 38 ser ikke så dum ut.
RayTemp 28 High Temperature Infrared Thermometer

RayTemp 38 infrared thermometer - pyrometer - ideal for high temperature measurement
 
Tilbake
Topp